Aktiespararna

Långsiktighet värd miljarder: ”Enorm glädje”

Av David Flatbacke-Karlsson
20 juni 201817 min lästid

Nibes vd Gerteric Lindquist om: Aktieägarvärde, entreprenörskap, framgångssagan och vikten av att aldrig glömma sina rötter.

Det är en tidig fredagsmorgon i början av juni. Det råder lugn och stiltje i den lilla orten i sydvästra Småland. Men i industriområdet, ett par hundra meter från centrum, är det full fart trots att klockan inte ens slagit åtta. Gerteric Lindquist är inne på sitt 30:e år som vd för värmeteknikkoncernen Nibe.

– Det är en sådan stimulans att få vara med och skapa. Det tar en hel del kraft att driva ett sådant här bolag, men glädjen jag får tillbaka är enorm, säger han.

Aktiespararen träffar Gerteric Lindquist på Nibes huvudkontor i Markaryd. Mycket har hänt under hans långa tid på vd-posten.

– Vi har gått från att vara ett litet företag i Markaryd och Sösdala till att bli betydligt större genom expansion och finnas över hela världen. Utan att vi har tappat vår själ. Vi har haft en stor organisk tillväxt, men även vuxit via förvärv.

I början av Gerteric Lindquists tid som koncernchef utgjorde Sverige omkring 85 procent av omsättningen. I dag, 2018, är hemlandets bidrag till försäljningen cirka 15 procent.

– Omsättningen i Sverige är omkring 2,7 miljarder kronor nu att jämföra med de 250 miljoner som vi omsatte då. Vi har inte blivit mindre i Sverige, utan vuxit mer utomlands, säger han.

För snart 30 år sedan satte Nibe upp en målsättning om att växa med 20 procent årligen. 10 procent ska ske organiskt och 10 procent via förvärv. 2020 ska omsättningen vara 20 miljarder kronor. Den ambitionen är bolaget nära att infria. 2017 omsatte Nibe 19 miljarder kronor och noterade ett rörelseresultat på 2,3 miljarder kronor.

– Vi har hållit oss omkring 19 procents tillväxt årligen sedan början av 90-talet. Det ligger i Nibeorganismen att vara ett expansionsdrivet företag som ska växa både genom förvärv och organiskt, men målsiffran får heller inte vara för högt eller för lågt satt. Vi ska varken slappna av eller känna att organisationen inte hinner med i expansionstakten, betonar Gerteric Lindquist.

Nyligen meddelade Nibe att omsättningsmålet skruvas upp ytterligare. Inom sju år ska bolaget inbringa 40 miljarder kronor i försäljning.

– Om du växer med drygt 20 procent sker det en fördubbling vart fjärde år om du tittar rent matematiskt. Men det gäller också att ta höjd för att det kan ske en ekonomisk härdsmälta. Vi hade inga lönsamhetsproblem i samband med Lehman Brothers-kraschen 2008, men fick ändå se tillväxten ta lite stryk. Då tog det längre än fyra år att fördubbla omsättningen, säger Gerteric Lindquist.

Nibe har värmt sina aktieägare sedan noteringen på Stockholmsbörsen i juni 1997. Aktien kostade en dryg krona i samband med entrén på marknaden. 21 år senare har kursen stigit närmare 7 800 procent. Aktien handlas för cirka 90 kronor i nuläget.

– Vi har lyckats skapa en stark kultur. Det är inte bara i Markaryd, utan på alla andra orter där vi verkar. Det handlar om att få de anställda att trivas och jobba bra tillsammans.

Diversifierade erbjudanden

Nibe består av tre affärsområden. Climate Solutions, som inte minst innehåller de välkända värmepumparna, utgör 62 procent av omsättningen. Element, som är en global leverantör av komponenter och lösningar för intelligent uppvärmning och styrning, och Stoves, med fokus på braskaminer, står för 26 respektive 12 procent.

Gerteric Lindquist beskriver vikten av produktinnovation som oerhört stor.

– Det är en helt annan anda än för 30 år sedan och det ställer andra krav på oss.

Hur har sortimentet förändrats?

– Ursprungliga rörelement har kompletterats med bland annat folieelement. Ursprungliga varmvattenberedare har kompletterats med frånluftsvärmepumpar, mark- och bergvärmepumpar, luft- och vattenvärmepumpar, fjärrvärmeväxlare samt ett komplett program för ventilation och klimatisering. Förutom de ursprungliga vedeldade braskaminerna har vi gaseldade kaminer som pellets- och elektriska kaminer.

Över 100 förvärv har förändrat bolagets spelplan totalt. Nibes produkter går att hitta överallt i samhället.

– Nibe Elements produkter återfinns exempelvis i diskmaskiner, tvättmaskiner, kaffemaskiner och brödrostar liksom i bilar, tåg och vindkraftverk.

Gerteric Lindquist tror att oljans dagar som uppvärmningsmetod är räknade.

– Elektrifiering är en tydlig trend. Tidigare tyngdes elen opinionsmässigt av att den oftast genererades av fossila bränslen. Nu går det att skapa el på ett helt annat sätt. På sikt kommer uppvärmning med olja att helt försvinna och ersättas av värmepumpar och solceller. Våra produkter ligger helt rätt i tiden.

Ser möjligheter i öst

Vd:n betonar att bolagets produkter används på olika sätt i olika länder. Ta till exempel braskaminer.

– I Sydeuropa är vintern betydligt kortare och då önskas mer en typ av primär uppvärmning med stora kaminer med högre effekt. Här i Sverige önskas mind­re kaminer med lägre effekt eftersom vi har en tradition av att ”myselda”.

Nibes omsättning är jämnt fördelad mellan Europa, Norden och Nordamerika. Regionerna utgör omkring 96 procent av intjäningen.

– Vi har tagit en bra position på de tre mest industrialiserade marknaderna. Norden är inte den största marknaden, men samtidigt har vi alltid varit bra på att pricka produkttrender tidigt och har en bra köpkraft. Europa börjar att komma tillbaka bättre och borde ha mer att ge framöver. Nordamerika är alltid dynamiskt, säger Gerteric Lindquist.

Gerteric Lindquist menar att det finns stora chanser att även etablera sig i Asien i en större omfattning.

– Vi finns redan där. Element är klart störst och vi är redan på plats i Sydostasien. Kina, Thailand, Vietnam och Malaysia utgör en allt större del av vår försäljning.

Vad talar för att ni kan lyckas borta i öst och på andra mer tillväxtliknande marknader?

– Det finns väldigt många kunder som vi ännu inte har nått. Det finns flera vita fläckar på vår karta. Vi är inte särskilt närvarande i Afrika eller Sydamerika, heller. Jag brukar säga att vår resa bara har börjat (skratt).

Entreprenörskap är en viktig del av Nibes framgångar.

Förvärvsmaskin med fokus på decentralisering

Nibe har blivit omtalat för sina många förvärv som ofta integrerats väldigt lyckat i verksamheten. Det första gjordes 1994. Gerteric Lindquist är en anhängare av decentralisering.

– Det ger ett större utrymme för entreprenörskap. Vi vill ge bolagen möjlighet att fortsätta utvecklas och vara med och förändra dem varsamt. Utgångspunkten är att bolagen måste passa in i vår modell.

Vilka egenskaper ska ett bolag ha för att ni ska bli intresserade?

– Utöver själva lönsamheten tittar vi extra mycket på tre saker. Produkterna ska komplettera våra befintliga. Bolaget ska ha en väldigt effektiv tillverkning. Marknadsnärvaron på deras aktuella huvudmarknader ska också vara god. Allra helst vill vi se att alla de här kriterierna uppfylls.

Det är ett ständigt pågående arbeta att hitta rätt tillskott?

– Naturligtvis har vi en önskelista och vet vad vi letar efter på våra olika marknader. Sedan är det många saker som ska stämma innan ett förvärv kan bli av, säger Gerteric Lindquist, som är noggrann med att kolla på objektens finansiella ställningar och produktutvecklingstakt innan något beslut tas.

Nibe i Markaryd och Backer i Sösdala, som på 1940- och 1950-talet la grunden för dagens betydligt större Nibe, anger tonen för hela verksamhetens identitet.

– Vi vill inte vara märkvärdiga. Samtidigt som vi ger bolagen förtroende förväntar vi oss att de bemöter oss med respekt och har en liknande filosofi som vi har när det kommer till att skapa värde.

Entreprenörskap och nytänkande genomsyrar hela Nibe, betonar Gerteric Lindquist. Det är samtidigt lika viktigt att ha ett sunt kundbemötande och att vara på plats där det händer.

– Jag tror mycket på lokal närvaro. Oavsett var du befinner dig. Det är mycket enklare att bygga relationer då och det skapar en annan typ av engagemang. Bolagsledningar som känner sig stolta över sitt eget kan mobilisera extra kraft.

Gerteric Lindquist framhåller att lokal närvaro även ger en viss typ av skydd i mer oroliga tider.

– Om exempelvis ett handelskrig bryter ut är det ju betydligt enklare att hålla i gång försäljningen om du har decentraliserat tillverkningen runt om i världen.

Viktigt att sätta perspektiv

Genomgående under intervjun återkommer Gerteric Lindquist till begreppet ”långsiktighet”. Termen är en sådan som används frekvent i Nibe.

– Det skulle jag säga är förklaringen till våra framgångar. Vi har klarat av att vara långsiktiga och att sträva efter expansion på ett sunt sätt.

Vad är långsiktighet för dig?

– Det handlar om att våga stå fast vid det du tror på och samtidigt våga prova nytt. Det gäller att förstå att världen inte rasar ihop även om ett, två eller tre kvartal kanske inte riktigt går som man har tänkt sig. Man måste ta tag i problemen, men låta kursen ligga fast, säger Gerteric Lindquist.

Han utvecklar sedan:

– Externa faktorer kan ju påverka en viss period och synas i siffrorna. Ibland kan du göra en satsning som blir fel. Vi gjorde en stor omstrukturering av elementdelen 2005 och satte av 70 miljoner kronor för det. Jag är väldigt glad att vi tog det beslutet. Vi skapade basen för det vi ser i dag, 13 år senare.

Gerteric Lindquist understryker att det är viktigt att våga tänka i nya banor.

– Rädslan för att göra fel får inte bli för stor. Man ska inte känna att man blir bestraffad om något inte går vägen. Sådant kan hända, och då ska du snarare se det som en betydelsefull läxa att lära dig mycket av. Konststycket är att våga erkänna att ett taget beslut var felaktigt och snabbt rätta till situationen.

Skapat stora värden

Gerteric Lindquist anser att det ligger i den småländska ådran att prova nya saker. Ikeagrundaren Ingvar Kamprad är en förebild för samtliga företag i hela landskapet och har gått i bräschen för flera framgångsrika börsbolag från regionen.

– Smålänningar är påhittiga och finurliga. Vi har fått lära oss att uppskatta att arbeta och att hela tiden vilja göra saker bättre.

Nibe har byggt stora värden för bolagets aktieägare. Bolaget har över 40 000 aktieägare och har vuxit ut till en riktig småspararfavorit. Gerteric Lindquist, som av många hyllas för sitt eget ägande och har aktier värda runt 2 miljarder kronor i bolaget, ser det som en självklarhet att föregå med gott exempel.

– Det är en form av långsiktighet. Det är givet för mig att sätta mig i samma båt som aktieägarna och det innebär en form av säkerhet. De ska inte behöva ta en risk för vd:s skull. Genom att ha egna pengar i aktier i bolaget tar jag inte onödiga risker med andras pengar.

Gerteric Lindquist är glad över hur hans investering har vuxit i värde. Det är dock inget han tänker särskilt mycket på under sina arbetsdagar.

– Samtidigt är det ett måste att våga ta en viss risk för att kunna utvecklas. Jag vill dela med mig av den balanserade modellen, att jag själv äger många aktier, till de övriga aktieägarna.

Hemma i villan i Markaryd finns fyra värmepumpar, en braskamin och flera element i olika produkter. Gert­eric Lindquist beskriver bolagets fascinerande produkter som en stor anledning till varför han har valt att stanna så länge i Nibe.

– Det är så mysigt att se våra produkter i mitt hem. Sedan kan jag ju även se dagligen hur spisen brinner, värmepumparna jobbar och om något behöver förbättras, säger Gerteric Lindquist med ett skratt.

Gerteric Lindquist har spenderat nästan halva sitt liv i Nibes korridorer. I höst fyller han 67 år. En vd på Stockholmsbörsens storbolagslista stannar i genomsnitt fem år på sin post. Gerteric Lindquist har haft sin 25 år längre.

– Alla människor åldras. Men jag tycker fortfarande att det är hur kul som helst att gå till jobbet. Sedan är det så klart en kombination av fysisk och mental hälsa som avgör hur länge jag kommer att fortsätta. Om min fru eller styrelsen säger att jag börjar bli fjantig är det dags att kliva av.

Några sådana signaler har dock inte Gerteric Lindqvist fått.

– Jag har hamnat helt rätt och det är ingen slump att jag har blivit kvar här så länge. Jag trivs i verkstads­industrin och med innovativa produkter. Det mesta är fortfarande ogjort, säger han med ett leende.

Gerteric Lindquist på Aktiespararnas Börskväll 2017.

Det här är Gerteric Lindquist

Född: 30 oktober 1951. Uppvuxen i Eskilsryd, utanför Nybro, i Småland.

Bor: På en gård utanför Markaryd.

Familj: Hustru och tre vuxna barn.

Utbildning: Civilingenjör med inriktning mot maskinteknik vid Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg. Examen togs 1974. Är även utbildad civilekonom med examen från Uppsala universitet 1976.

Karriär: Svenska handelskammaren i Kanada, 1976–1978. Produktchef Nibe 1978–1981. Trader på Scandinavian Trading Company 1981–1982. Exportchef på Assa Abloy 1983–1987. Vd för Nibe sedan 1988.

Reser: Cirka 120 dagar om året.

Gerteric Lindquist om ...

Hur ett lag ska byggas: ”Det är lätt att tro att man är ensam, men det är man verkligen inte när man är ledare för ett stort manskap. Det handlar om att bygga respekt och få alla att dra åt samma håll. Är man nonchalant får man ingen hjälp.”

Hållbarhet: ”Det betyder allt för Nibe. Hållbarhet innehåller allt från att vara ärlig, sparsam med naturens resurser, vara energieffektiv och att minimera spill till att ta hand om våra anställda och att bygga bra relationer med våra kunder och samhället.”

Sina uppskattade möten med aktieägare (bland annat på event med Aktiespararna): ”Det ger mig väldigt mycket att få komma ut och träffa engagerade aktieägare. Vi önskar total transparens. Jag vill veta vad de tycker om Nibe och om våra produkter.”

Utmaningar med nya produkter: ”Det är alltid lite lurigt att förbereda en ny produkt för marknaden. Det handlar om att ha rätt tajming. Om det dröjer för lång tid kan produkten ha blivit inaktuell eftersom omvärlden ändrat sig kraftigt."

Det här är Nibe

Nibe Industrier grundades av Nils Bernerup som Backer Elektro-Värme AB i Sösdala i Småland 1949. Tre år senare grundades Nibe-Verken AB i Markaryd. 1989 sålde familjen Bernerup företagen till flertalet anställda och två externa investerare. Nibe AB bildades med Gerteric Lindquist som vd och koncernchef.

Värmeteknikkoncernen Nibe har gjort över 100 förvärv, spridda över hela världen, sedan mitten av 1990-talet. Nibe består av tre olika affärsområden. Climate Solutions, som inte minst innehåller de välkända värmepumparna, utgör 62 procent av omsättningen. Element och Stoves, med fokus på braskaminer, står för 26 respektive 12 procent av försäljningen. Norden, Europa och Nordamerika är jämnstora när det kommer till att utgöra bolagets omsättning och står för runt 96 procent av densamma.

Nibe omsatte 19 miljarder kronor och svarade för ett rörelse­resultat på 2,3 miljarder kronor 2017. Omsättningen uppgick till 4,8 miljarder kronor och rörelseresultatet till 497 miljoner kronor i det första kvartalet 2017. Rörelsemarginalen, ambitionen är att samtliga affärsområden ska ha en sådan på över 10 procent över en konjunkturcykel, noterades till 10,2 procent. Nibe, som har över 13 000 anställda, har sin aktie noterad på Stockholmsbörsen sedan 1997. Den är hemmahörande på Large Cap (storbolagslistan) och även sekundärnoterad på schweiziska börsen. Aktien är upp omkring 7 800 procent sedan starten. Börsvärdet uppgår till cirka 46 miljarder kronor.

Dela med dig