Aktiespararna

Långsiktigt finns det mycket som talar för Ferrari

Av Cristofer Andersson
23 januari 20246 min lästid
Cristofer Andersson är analytiker på Aktiespararna.
Ferrari gör mycket rätt och långsiktigt finns det mycket som talar för bolaget vars race på börsen knappt börjat än. Värderingen är dock hög nu, och kortsiktigt finns det både fallhöjd och en del risker.

Vanligtvis så brukar klassklyftorna att öka vid lågkonjunkturer. Alla drabbas av högre omkostnader, men det blir aldrig riktigt bekymrande för de som har ett näst intill oändligt kapital.

Med det i bakhuvudet finns det en större förståelse till varför ett bolag såsom Ferrari ökat såväl sin övre som undre rad under 2023 års tre första kvartal. På rullande tolv månader är nettoomsättningen per aktie €32, medan vinsten och det egna kapitalet rullar på €6,5 respektive €15,6 per aktie. Under helåret 2022 var samma siffror €27,9, €5,1 samt €14,2. I procent motsvarar detta en ökning om 14,6 % för omsättningen, 27,4 % för vinsten samt 9,8 % för det egna kapitalet.

Emellertid har inte bara nyss nämnda ökat, utan bolagets ledning har även lyckats med att stärka såväl brutto- som EBIT-marginalen med 1,4 procentenheter respektive 2,4 procentenheter. Som grädde på moset har även vinstmarginalen stärkts med 2 procentenheter för att per räkenskapsårets tredje kvartalsrapport uppgå till 20,3 %.

Med alla dessa positiva siffror så står det klart att Ferrari inte har drabbats av alla de utmaningar som många andra fordonsbolag ställts inför.

14 000 vs. 2,5 miljoner

Ferrari måste sälja många bilar, kanske du tänker. Svaret är ”nej”, utan i år beräknas de sälja drygt 14 000. Detta kan ställas mot tyska BMW, som beräknas sälja cirka 2,5 miljoner bilar. Jämförelser kan även göras med Mercedes, som beräknas sälja cirka 2 miljoner, eller med Volkswagen och dess beräknade 10 miljoner. Emellertid är både försäljningssummorna, marginalerna och vinstutvecklingen här helt väsensskilda från det italienska och anrika fordonsbolaget, vilket såklart syns i räkenskaperna.

Sagt med andra ord är Ferraris ledning mycket duktiga på att krama ur mer vinst i varje omsatt euro och kan detta repeterats år in och år ut kommer utvecklingen blir mycket påtaglig. Även om det finns vissa ”om och men” kan denna utveckling till mångt och mycket jämföras med en sorts ”ränta-på-ränta”.

Fyra faktorer som gjort Ferrari framgångsrikt

Det finns flera faktorer som förklarar hur Ferrari lyckats med att öka sitt börsvärde till 580 miljarder kronor, vilket förvisso är något lägre än jätten BMW:s 615 miljarder kronor, men avståndet tycks minska i en relativt snabb takt.

  • Kontrollerad tillväxt. Ferrari har en produktionsmetod där volymen växer sakta, vilket gör att varje producerad bil kan behålla sin exklusivitet samtidigt som bolaget tar hänsyn till förändrad marknadsdynamik och socioekonomiska förändringar över hela världen.
  • Nya modeller och förbättringar läggs till regelbundet. Att lansera minst en ny modell varje år, samt designa och lansera bilar i begränsad upplaga som tillgodoser kundens behov av anpassning, har hjälpt företaget att ligga före konkurrenterna i flera år.
  • Formel 1-racing. Scuderia Ferrari, Formel 1-racingteamet, är nära förknippat med företaget. Det har positionerat sig som ett av de främsta teamen i Formel 1 och bidrar således med inte bara ett medvetandegörande om bolaget och dess värden, utan också med att skapa ett ”vill ha”-begär.
  • Expansion inom lyx- och livsstilskategorier. Företaget samarbetar för att utöka och utveckla en mängd olika lyxprodukter och livsstilskategorier som ger kunderna en känsla av exklusivitet genom att komplettera den med sportbilar som är inriktade på att stärka varumärkets image.

Vikten av ovan, men också de tre ledord som Ferrari arbetar efter; individual and Team, Tradition and Innovation samt Passion and Achievment, har gjort att bolaget idag är synonymt med premiumbilar och att det finns flera, såväl unga som gamla, som drömmer om att äga en av dess bilar.

Hög värdering och hög fallhöjd på kort sikt för Ferrari

Så varför investerar inte alla i RACE, som är Ferraris passande ticker? Här finns ett bolag vars omsättning, vinst samt eget kapital håller samma kvalitet som produkterna som produceras och säljs, men också en lönsamhet och avkastning på eget kapital som växer med en imponerande stabilitet. Vidare lämnar balansräkningen lite att önska. Soliditeten har stärkts varje år sedan 2016 för att per det tredje kvartalet uppgå till 35,9 % och gällande nettoskulden genom EBITDA har den bantats ned från 2015 års nivå om 2,8 till att nu rulla på 0,67.

Svaret är: hög värdering. Pris är vad du betalar och värde vad du får, men frågan är om priset just nu inte är i det saftigaste laget. P/E 48 och EV/EBIT 37,5 är förvisso lite under början av decembers (2023) toppnivåer, men det är fortfarande dyrt. Kortsiktigt finns således en fallhöjd om bolaget inte skulle leva upp till de högst ställda förväntningarna.

Framför allt finns en viss oro inför lanseringen av bolagets första elbil 2025. Ferrari har inte kommunicerat och lovat något om när hela flottan ska vara elektrifierad mer än att 40 % av modellprogrammet ska vara elbilar mot slutet av innestående årtionde. Hittills har hybriddriftmodellerna sålt mycket bra, men vill Ferrariägare ha en ljudlös bil, vilket då kommer bli fallet?

Skulle ett mindre starkt kvartal komma och aktien faller bör de som har ett intresse och en långsiktig placeringshorisont vara beredda, för långsiktigt finns mycket som talar för Ferrari vars RACE på börsen knappt ens börjat.

Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.

Vill du ha fler råd kring aktier från oss? Här kan du som är medlem läsa alla våra senaste aktieanalyser.

Börsanalyser

Dela med dig