Aktiespararna

Malmqvist: Glöm Teslas aktie

Av Peter Malmqvist
4 mars 20217 min lästid
Graf över försäljning och rörelseresultat.
Efter att Tesla åttafaldigat aktiekursen under 2020 och fått ett värde som nästan motsvarar alla andra börsnoterade bilföretag sammantaget, är frågan om aktiens köpvärdhet ganska lätt att besvara.
  • Teslas Modell S är en populär och snygg bil, men har en hög prislapp på cirka en miljon svenska kronor.
  • Försäljningen av Modell S har minskat över tid, medan Modell Y har blivit en framgång med ökande försäljning.
  • Tesla har uppnått framgångar och fått mycket uppmärksamhet, vilket har resulterat i en astronomisk värdering på börsen.
  • Trots att Tesla går med vinst och har potential att öka lönsamheten, ifrågasätts den nuvarande värderingen och möjligheten att upprätthålla tillväxttakten de kommande åren.

Jag tycker Teslas ursprungsmodell ”S” är en av de snyggaste bilar som tillverkats. Den är en korsning mellan sportbil och familjevagn som verkligen går hem. Tyvärr har den en prislapp som inte går hem - kring en miljon svenska kronor. Förutom den snygga förpackningen får köparen en batteridriven bil med en klassledande räckvidd på 60 mil, vilket ger en driftskostnad per mil som är långt under motsvarande dieselbil. Dessutom skickar staten med en check på 60.000 kronor, samtidigt som Skatteverket önskar tjänstebilsköparna ”Lycka till” med en förmånsberäkning som är bland de lägsta på marknaden.

Börjar bli gammal

Teslas Modell S började säljas 2014. Första hela försäljningsåret 2015 såldes 51.000 bilar, en fantastiskt succé, men ändå inte bättre än normala lyxiga storbilar, med eller utan batteridrift. Som mest 2017 sålde Modell S 105.000 bilar, men sedan har det gått neråt. Under 2020 blev det inte fler än 57.000 bilar, men det är precis så nya lyxbilmodeller utvecklas. Smekmånaden är ungefär 3 år och skilsmässan från kunderna ungefär lika lång. Därefter tvingas alla biltillverkare göra en betydande uppgradering. Tesla gjorde en uppgradering ganska omgående, genom att lansera en SUV-modell på samma plattform. Den blev jag dock inte lika imponerad av. Den såg konstig ut.

Missar Modell Y

Teslaentusiaster skulle protestera vilt mot den här beskrivningen. Jag har ju glömt lill-Teslan, modell Y, som introducerades 2017 och där det första hela försäljningsåret 2018 skickade ut 146.000 bilar i trafiken. Därefter har det gått spikrakt uppåt och 2020 såldes 443.000 Modell Y. Snacka om succé och inte konstigt att modell S tappat! Nja, succé möjligen för ett nystartat bilföretag, men för de flesta etablerade lyxbilsbiltillverkare är Teslas volymer ungefär där en ny exklusiv bilmodell i mellanklassegmentet måsta hamna på för att klara utvecklingskostnaderna. Prislappen i Sverige kring en halv miljon kronor är bara ”hög”, inte astronomisk, vilket uppenbart fått fart på försäljningen.

Ett geni

Det Tesla åstadkommit är fantastiskt. De har etablerat ett hundraprocentigt nytt och revolutionerande företag i världens hårdaste och mest konkurrensutsatta bransch. De har dessutom lyckats få mer gratisreklam under sin hittillsvarande livstid än alla andra biltillverkare sammantaget. Det beror inte minst på den excentriske ägaren Elon Musk. Han är en ”stand-up comedian” av stort format och troligen ett geni i största allmänhet. Dessutom älskar han att föraktfullt kalla aktieanalytiker för, typ ”räknenissar” och medierna kablar glatt hans spydigheter vidare. Alla skrattar.

Astronomisk värdering

Summan av Teslas och Elon Musks framgångar har givit en astronomisk värdering. Bolagets börsvärde är 640 miljarder USD (toppade vid årsskiftet på 800), vilket kan jämföras med exempelvis Volkswagen på motsvarande drygt 70 miljarder och BMW på drygt 50. Ungefär på tyskarnas nivå låg Tesla för drygt ett år sedan, men är idag värt nästan lika mycket som alla andra bilbolag tillsammans. Egentligen behöver vi inte gå längre för att konstatera att Teslas värdering är orimlig. Nu kommer dessutom de tyska tillverkarna på bred front, med både eldrivna stora lyx-SUV:Ar och mindre familjebilar. De är mäktiga konkurrenter i världens hårdaste bransch. Därför ser jag ingen chans att Tesla klarar samma tillväxt de kommande fem åren, som de senaste fem, som varit ungefär 50 procent per år. Det är dock bolagets målsättning.

Lönsamheten ökar

Det bör dock sägas att Tesla nu faktiskt går med vinst. Räkenskapsåret gav 0,72 miljarder USD före skatt och resultatet efter endast produktionskostnader motsvarade 21 procent av försäljningen, vilket är ungefär genomsnittet för de senaste 6 åren. Teslas målsättning är emellertid ett produktionsresultat på 25 procent av försäljningen. Positivt är att övriga omkostnader krymper som andel av verksamheten. Det senaste året låg de på 15 procent av försäljningen, mot 40 procent för sex år sedan. Även här går det alltså åt rätt håll.

Maxat värde

Om jag stoppar in företagsledningens förväntade utveckling i min värderingsmodell de kommande fem åren, med 50 procent försäljningsökning per år, samt målet för produktionsmarginalen på 25 procent, samtidigt som övriga omkostnader faller något ytterligare i procent av omsättningen, då får jag ett fantastiskt värde. Det blir hela 250 miljarder USD. Då har bolaget försäljning ökat från 31 till 239 miljarder USD på fem år, vilket om fem år innebär ungefär 3,3 miljoner sålda Modell Y. Vinsten ökar samtidigt från 0,72 till 36 miljarder USD, men det har krävts årliga investeringar på 13 procent av försäljningen, vilket är ungefär fem gånger högre än ett normalt verkstadsbolag. De senaste fem åren har denna siffra legat på 19 procent i Tesla.

Rimlig värdering

En värdering på 250 miljarder USD skulle ge ett p/e-tal på 9 räknat på vinsten om fem år, men räknat på min resultatprognos före skatt 2021 blir p/e-talet 55. Det är skyhögt, men om bolaget klarar tillväxt- och marginalmålen är det inte avskräckande. Det finns bara ett problem - börsvärdet är inte 250 miljarder kronor, utan 640. Det är nästan tre gånger den maxade värdering jag gjort, där allting går som ledningen förväntar sig de kommande åren.

Och slutsatsen..?

Glöm aktien. Inget bilbolag har någonsin sålt 3,3 miljoner bilar på ett år av enda modell, inte ens i närheten. Även om Tesla lyckas med den senaste utvecklingen, en rymdinspirerad monstertruck (minilastbil) i lyxklassen kan de nå den försäljning som krävs för att köra aktien köpvärd. Luta dig istället tillbaka och förundras över hur all världens placerare, småsparare såväl som de största giganterna är villiga att spela upp detta skådespel, denna dröm i entreprenörskap och nyskapande, till värdenivåer vi inte sett sedan IT-bubblans glada dagar. Exempelvis Ericsson var på toppen i mars 2000 värderat till 120 gånger årsvinsten på prognosen 22 miljarder kronor, vilket innebar en fantastisk utveckling eftersom vinsten sex år tidigare var 5 miljarder. Ericssons värdering ledde till totalkollaps. Aktieägarna förlorade 97 procent under de påföljande tre åren. Så glöm Teslaaktien. Njut istället av ”The Elon Musk Show”. Den är nämligen gratis.

Teslas stora modeller tappar i volym, men den mindre kommer starkt.

Börsanalyser

Dela med dig