Aktiespararna

Mamman om H&M-bilden: ”Tröjan inte rasistisk”

Av Redaktionen
18 januari 20182 min lästid

Skärmklipp: SVT Nyheter.

Mamman om den kritiserade H&M-bilden.
– Jag tycker inte att tröjan är rasistisk, men jag vet vad rasism är, säger Teresa Mango till SVT Nyheter.

H&M:s reklambild på Teresa Mangos femårige son har väckt stark kritik i hela världen.

I en intervju med SVT Nyheter ger hon nu sitt perspektiv på debatten och rasismanklagelserna mot H&M.

– Jag tycker inte att tröjan är rasistisk, men jag vet vad rasism är. Jag har själv blivit kallad apa och jag kan historien men i det här sammanhanget så ser jag inte kopplingen. Samtidigt måste vi respektera varandras åsikter och hur vi tolkar saker i livet, säger Teresa Mango till SVT.

Teresa Mango var inte medveten om budskapet på tröjan med texten ”Coolest monkey in the jungle” när sonen fotograferades.

"Spär på negativ bild"

Bilden har tagits bort samtidigt som H&M har bett om ursäkt. Varumärkesexperten Eva Ossiansson, forskare vid Handelshögskolan, sa nyligen följande till Aktiespararen:

– Det här spär givetvis på en redan lite mer negativ bild av ett H&M som har haft det jobbigt ett tag. Det är inte den här typen av snackisar som bolaget vill ska associeras med deras varumärke.

Har anlitat jurister

Enligt SVT anser Teresa Mango att H&M bär ansvaret för situationen samtidigt som hon godtar företagets ursäkt.

Familjen har anlitat jurister som har kontakt med H&M. Men det är oklart vad samtalen rör sig om.

– Vår son är fem år. Han har inte lärt sig vad rasism är. Och vi har inte velat berätta vad den här tröjan har lett till runt om i världen. Han vet bara att han är en superstar och att alla tycker att han är cool, säger Teresa Mango till SVT.

Joel Holm/David Flatbacke-Karlsson

Dela med dig