Modehandeln fortsatte växa
Under juli fortsatte svensk modehandel att växa efter att ha tagit fart redan under juni månad. Enligt Svensk Handels senaste stilindex ökade försäljningen av kläder med 4,4% och skor med 12,1% om man jämför med förra årets svaga försäljning.
E-handeln var den kategori som såg starkast ökning. Lågprissegmentet ökade med 9% medan premiumsegmentet istället backade med 4,1%.
”Att lågprishandeln går bäst speglar det generella läget i ekonomin. Konsumenternas köpkraft befinner sig fortsatt på en låg nivå, vilket gör att företag med ett lågprisfokus ser ett ökat inflöde av kunder. Detta bekräftas av månadens siffror där trycket på såväl rea-varor som ordinarie sortiment varit förhållandevis starkt”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Larsen säger också att sommarrean tillsammans med ett finare väder har gett skjuts åt försäljningen.
”Att både e-handeln och den fysiska handeln växer visar att kunderna fortsatt söker sig till flera plattformar och att kampanjer och säsongsvaror lockat en bred publik under juli, säger hon.
Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.