Noteringsaktuella Guldbrev: ‘En av våra största styrkor är skalbarheten’
Vi klarar att finansiera tillväxten med egna medel, säger vd Robert Nyberg till Finwire.
Guldbrev har funnits i 15 år och har som affärsidé att köpa guld från privatpersoner, främst genom att kunderna skickar in sitt guld via posten.
Under första halvåret 2025 låg omsättningen på drygt 180 miljoner kronor med ett rörelseresultat på drygt 44 miljoner kronor, vilket ger en rörelsemarginal, på 24,5 procent.
I samband med noteringen sker en ägarspridning och bolaget har erhållit teckningsåtaganden för cirka 75 procent av erbjudandet.
Erbjudandet omfattar upp till cirka 8,4 miljoner befintliga aktier. Priset i erbjudandet är fastställt till 20 kronor per aktie, vilket ger ett marknadsvärde på bolagets aktier om cirka 420 miljoner kronor.
Anmälningsperioden för att teckna aktier förväntas pågå mellan den 18 september och 2 oktober.
Ni siktar på att expandera kraftigt i Europa. Vilka marknader är extra intressanta?
- Vi ser potential i alla marknader där vi finns. Tittar vi på nya marknader specifikt så är Tyskland intressant, både för volymerna och för likheterna med den svenska marknaden. Vi är dock även medvetna om skillnader i bland annat digital penetration och kundbeteenden, som kommer ställa krav på hur vi anpassar vår marknadsföring. Utöver Tyskland ser vi även Nederländerna som spännande, säger vd Robert Nyberg.
Hur ser konkurrensen ut ute i Europa? Är förvärv en del av strategin?
- Konkurrensen domineras ofta av traditionella aktörer utan tydlig digital profil. Det finns även digitala aktörer, men inte i samma omfattning som i Norden. Vi ser i första hand att vår styrka ligger i organisk tillväxt, där vi testar oss fram på nya marknader för att tidigt hitta lönsamhet. Samtidigt utesluter vi inte förvärv på sikt, då är det bra att ha en stark marknadskunskap från de organiska initiativen i ryggen.
Hur känslig är er verksamhet för guldpriset?
- Vi har en motståndskraftig modell som bygger på att vi tar en stor del av den grundläggande efterfrågan som alltid finns för vår typ av tjänst. Med vår marknadsföringsintensiva och marginalstarka modell kan vi driva volym både när priset är högt och när det normaliseras.
Vad är det unika med ert erbjudande?
- Det unika är vår digitala modell som ger kunden en enkel, trygg och snabb upplevelse, i kontrast till pantbanker och butiksaktörer. Vi har byggt en stark marknadsposition under många år och fortsätter utveckla erbjudandet och driva hela det digitala segmentet framåt.
Framöver skall ni öka marknadsföringen. Vad är er primära kanal och hur mycket ser ni att det behöver öka?
- Vi jobbar alltid datadrivet och iterativt. Det handlar inte om att välja en kanal och hålla fast, utan att öka i de kanaler där vi ser bäst avkastning. Denna snabbfotade modell är en av våra styrkor.
Hur skalbar är er affärsmodell?
- En av våra största styrkor är skalbarheten. Vi kan öka antalet kunder och antal gram guld vi tar emot snabbt utan att behöva växa organisationen i samma takt. Det beror mycket på att vår modell är digitaliserad och automatiserad.
Vilka risker ser ni framåt?
- Konkurrensen är alltid något vi följer noga, särskilt i tider av höga guldpriser när många kortsiktiga aktörer dyker upp. Guldpriset är förstås en faktor, men vår modell gör att vi kan hantera både upp- och nedgångar, avslutar Robert Nyberg.
Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.