Aktiespararna

Nya trenden för bolag som tar sig till börsen

Av Annelie Östlund
26 september 20236 min lästid
Från vänster: Fredrik Ljung, chef för Pareto Securities ECM-avdelning och Johan Lindén, Co-Head of Investment Banking på ABG Sundal Collier.Foto: Pressbild
Efter en längre period av noteringstorka har Klaviyo, Arm och Instacart noterats i USA. I dag meddelar Rusta att lågpriskedjan siktar på börsintroduktion innan jul. ”Nästa noteringsvåg kommer handla om mogna, lönsamma bolag”, säger Johan Lindén, Co-Head of Investment Banking på ABG Sundal Collier.

Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.

Brittiska chipdesignern Arm, amerikanska livsmedelsleveransföretaget Instacart och Bostonbaserade molnprogramvaruleverantören Klaviyo har på kort tid noterats i USA efter ett drygt år av noteringstorka.

Det rör sig om tre väldigt olika företag – men det finns några gemensamma nämnare; Bolagen har en bevisad affärsmodell och visar svarta siffror på sista raden.

”Vi tror att de bolag som kommer till börsen i det här marknadsklimatet är mogna bolag med en stark lönsamhetsprofil”, säger Johan Lindén, Co-Head of Investment Banking på ABG Sundal Collier.

Fredrik Ljung, chef för Pareto Securities ECM-avdelning, är inne på samma linje.

”2020 och 2021 var det mycket tillväxtorienterat – bolag i tidiga faser. När IPO-fönstret öppnas nästa gång kommer det röra sig om välmående bolag som gör vinst. Det vi söker är bolag som ägs och drivs av en stark entreprenör eller ägarfamilj. Även bolag ägda av i Private Equity kan vara intressant – men då måste det till en viss ödmjukhet när det kommer till värderingen.

Inga förhoppningsbolag

Förhoppningsbolag med osäker affärsmodell och eventuella vinster någonstans i en avlägsen framtid göre sig alltså icke besvär. Det beror till stor del på de högre räntorna – kapital har blivit dyrare och framtida vinster blir mindre värda med högre diskonteringsränta.

Men bidrar gör också att investerare bränt sig på mängder av förhoppningsbolag i tidiga faser som hittade till börsen under den senaste noteringsboomen – och då framför allt under 2021.

Enligt Affärsvärldens IPO-guide har 226 bolag noterats eller listats sedan början av 2020. Hela 78 % av dessa handlas under introduktionskursen, visar Aktiespararnas genomgång.

”Vi har rensat bland våra kandidater i pipeline för att fokusera på kvalitét framför kvantitet”, säger Fredrik Ljung.

”Det arbetas för ett antal börsintroduktioner mot slutet av det här året. Typiskt sett är det entreprenör- och familjeägda bolag”, säger Johan Lindén.

Rusta till börsen

Och som för att bevisa Ljungs och Lindéns teser meddelar Rusta under tisdagsmorgonen att lågprisdetaljhandelskedjan siktar på börsnotering på Nasdaq Stockholm under andra halvåret 2023. Finansiell rådgivare är Carnegie.

Rusta har funnits närmare fyra decennier – grundarna Anders Forsgren och Bengt-Olov Forssell öppnade sitt första varuhus i Gävle 1986. I dag finns 202 varuhus i Sverige, Norge, Finland och Tyskland.

Det familjeägda bolaget har en lång historia av lönsam tillväxt och uppnådde under det senaste räkenskapsåret en nettoomsättning på över 10 miljarder kronor. Under senaste kvartalet landade EBITA-marginalen på 10,1 % och nettoomsättningstillväxten på 11,5 %.

”Med vår effektiva affärsmodell, välinvesterade plattform och beprövade varuhuskoncept är vi välpositionerade för att fortsätta vår expansion. En börsnotering kommer att ge oss ytterligare förutsättningar att fortsätta utveckla bolaget för att förverkliga vår vision”, säger vd Göran Westerberg i en kommentar.

Ljummet mottagande

Återstår att se var Rustas värdering landar – och vilket välkomnade nykomlingen får.

I USA fick samtliga debutanter en flygande – eller åtminstone hygglig – start. Första dagen.

Chipdesignbolaget Arm, med japanska teknikinvesteraren Softbank som storägare, rusade som mest 35 procent under den första handelsdagen. Men aktien– som så sent som i måndags hamnade under introduktionskursen på 51 dollar – handlas nu till runt 54 dollar.

Matleveransbolaget Instacart var som mest upp 40 procent under första handelsdagen på Nasdaqbörsen men slutade 12 procent upp. Nu handlas Instacart i linje med introduktionskursen på 30 dollar.

Klaviyo, vars noteringskurs fastställdes till 30 dollar, öppnade i debuten på närmare 37 dollar, men slutade på närmare 33 dollar första handelsdagen. Nu handlas aktien till cirka 35 dollar.

I USA diskuteras nu vad det ljumma mottagandet av nykomlingarna egentligen säger om noteringsklimatet, och om det kommer att avskräcka bolag från att söka sig till börsen.

Inget av bolagen förväntade sig – eller ens hoppades på – en ”big pop”. Men bristen på entusiasm från Wall Streets sida var ”verkligen inte det önskade resultatet heller”, skriver CNBC.

Professorn ifrågasätter bedömarna

Aswarth Damodaran, professor vid New York Universitys Stern School of Business, ifrågasätter samtidigt bedömarna som uttrycker besvikelse över de uteblivna, ihållande kursrusningarna.

Han menar att det – mot bakgrund av all skepsis som finns i marknaden – fanns en rädsla för att bolagen skulle tappa 20 % till 25 % procent av börsvärdet kort efter noteringarna.

"Men om aktiekursen stannar över erbjudandet om två veckor tror jag att alla dessa företag kommer att se det som en vinst”, har Damodaran sagt till CNBC.

Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.

Marknadsnyheter

Dela med dig