Aktiespararna

Nye vd:ns hästjobb – vända pressade klädbolaget

Av David Flatbacke-Karlsson
4 oktober 20186 min lästid

Ingvar Larsson har en tuff utmaning framför sig. Foto: David Flatbacke-Karlsson.

MQ:s aktie har rasat över 60 procent i år. Nu krävs det att Ingvar Larsson, vd sedan en dryg månad tillbaka, snabbt styr skeppet i rätt riktning och får rätsida på den svaga resultatutvecklingen.

Augusti månads vinstvarning gav tydliga indikationer om att MQ:s aktieägare hade en tråkig avslutning på räkenskapsåret 2017–2018 att vänta sig.

Men få hade nog räknat med att siffrorna skulle vara ännu svagare än nedjusteringen, som gjordes på grund av den varma sommaren som slagit hårt mot MQ:s butiker.

Nytillträdde vd:n Ingvar Larsson, som ersatte Christina Ståhl bara ett par dagar efter vinstvarningen i augusti, fick se aktien rasa nära 15 procent samtidigt som han presenterade sin första rapport som koncernchef för klädbolaget. Vid 16-tiden hade fallet stannat av en aning, men aktien var alltjämt ned nästan 10 procent.

Gått sämre än marknaden

Kvicka förändringar och en omställning mot en mer framgångsrik e-handel är ett måste, enligt både Ingvar Larsson och andra som följer MQ på nära håll.

”Har det varit svårt att hitta till er sida eller svårt att navigera och handla på er plattform?”, löd en fråga från en relativt få analytiker på plats i MQ:s butik på Drottninggatan tidigt på torsdagsmorgonen.

”Både och”, svarade vd Ingvar Larsson.

Bolagets jämförbara försäljning minskade med 6,2 procent medan marknadens jämförbara försäljning minskade med 3,9 procent, enligt HUI.

46-åringen tillträdde som vd för MQ den 20 augusti och kan knappast lastas för för den minskade försäljningen, det negativa rörelseresultatet och den försämrade bruttomarginalen. Oavsett är det ingen drömstart att som vd tvingas presentera indragen utdelning.

De eventuella utdelningspengarna, som en analytiker uppskattade till runt 60 miljoner kronor, ska i stället användas till investeringar som ska göra bolaget mer lyckosamt på nätet. Hur stor del av försäljningen som MQ har digitalt just nu ville Ingvar Larsson inte svara på.

”Vi har inte gett några siffror där, men hur det blir framöver angående det får vi se”.

Kvartalsrapporten presenterades i en av MQ:s butiker på Drottninggatan i centrala Stockholm. Foto: David Flatbacke-Karlsson.

"Vill inte bara stänga"

Det gick desto bättre för Joy, klädkedjan som ägs av MQ, som levererade en mer stabil försäljning i kvartalet. Men reor tyngde både Joy och MQ:s försäljningsutveckling.

Joys bidrag fick heller inte aktiemarknadens vrede att minska. Kort efter börsöppning rasade aktien, som likt flera andra detaljhandels- och klädbolag haft ett motigt 2018, nära 15 procent och kurstappet under 2018 summeras nu till cirka 60 procent.

Ingvar Larsson betonade flera gånger att han behöver få mer tid på sig för att sätta sig in i verksamheten. Men han framhöll behovet av att jobba med klädbolagets egna varumärken, se över den digitala strategin och att även följa hur de olika butikerna utvecklas. MQ har stängt ned butiker och tagit engångskostnader som nu belastar kvartalet.

”Men så länge en butik bidrar positivt till koncernen så vill jag inte bara stänga ned den sådär”, sa Ingvar Larsson och pekade på att MQ inte har några butikskontrakt som sträcker sig längre än tre år.

”I flera fall är de mycket kortare, kanske mindre än ett år”, summerade han och underströk att det gäller att sälja mer och bättre i samtliga över 100 butiker.

FAKTA

Hans uppdrag är att vända MQ

Ingvar Larsson, född 1972, har arbetat över 20 år i klädbranschen. Tolv år inom H&M i framträdande roller och nära åtta år inom Lindex, bland annat som vd för hela bolaget. Den rutinen är av största vikt nu. Konkurrensen hårdnar, både från inhemska aktörer och utländska kometer som Fast Retailing, Zalando och Amazon, och branschen är inne i ett stort paradigmskifte och omställning mot handel på nätet, som inte minst H&M:s vd Karl-Johan Persson sagt många gånger.

MQ:s aktie är hårt pressad, med ett estimerat p/e-tal på 8,46 för 2019 i nuläget. Flera tusentals aktieägare får nu sätta sitt hopp till Ingvar Larsson. Han behöver tänka nytt och, ihop med styrelse och ledning, hitta just den fördel med bolagets mode som får konsumenterna att välja MQ i stället för någon av konkurrenterna.

MQ:s fjärde kvartal

Klädbolaget MQ redovisar ett resultat efter skatt på -3 miljoner kronor för det brutna räkenskapsårets fjärde kvartal (24). Resultatet per aktie uppgick till -0:09 kronor (0:69)

Bruttomarginalen uppgick till 47,5 procent (54,0).

Rörelseresultatet blev -8 miljoner kronor (2) vilket gav en rörelsemarginal på -1,7 procent (7,0). MQ vinstvarnade den 17 augusti och sade då att rörelseresultat skulle uppgå till cirka 2 miljoner kronor.

Nettoomsättningen uppgick till 445 miljoner kronor (467). I jämförbara butiker var försäljningsförändringen -6,2 procent.

Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2017/2018 i syfte att skapa utrymme för att stärka främst den digitala utvecklingen i bolaget. Föregående räkenskapsår var utdelningen 1:75 kronor.

Dela med dig