Ökad e-handel under sommarmånaderna
Under juni ökade omsättningen med 4% och under juli ökade den med 16%.
“Vi gläds åt att både juni och juli blev förhållandevis starka månader för många e-handelsföretag. Det var välbehövligt givet att avslutningen på våren var svag. Men faktum kvarstår. För att e-handeln ska komma tillbaka på riktigt krävs att konsumenternas köpkraft stärks, och där är vi inte riktigt ännu”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Enligt organisationen landade omsättningen för e-handeln på 15,3 miljarder kronor i juni och 13,7 miljarder i juli.
Andelen konsumenter som handlade online låg på samma höga nivå som i juni och juli förra året, över 70%. Förklaringen till omsättningsökningen var i huvudsak att snittköpesumman per e-handelskonsument ökade. Snittköpesummorna för juni och juli var de högsta sedan pandemiåret 2021.
Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.