Ökad försäljning för modehandeln i september

Av Finwire/Redaktionen
13 oktober 20252 min lästid
Modehandeln växte för fjärde månaden i rad i september. Försäljningen av kläder ökade med 6,4 procent och skor med 6,1 procent, visar Svensk Handels senaste Stilindex.

"Modehandeln anar ett ljus i slutet av tunneln. Det är uppenbart att vi har att göra med en tydlig plånbokseffekt. Medlemsföretagen vittnar om en stark månad inom samtliga segment. En stor andel av försäljningen skedde också till ordinarie pris, vilket visar att konsumtionen nu på allvar börjar ta fart igen. Det är välbehövligt för Handelslandet Sveriges återhämtning", säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.

Inom den fysiska handeln steg klädförsäljningen med 3,0 procent, medan skoförsäljningen var upp 3,9 procent. E-handeln ökade 16,7 procent när det gäller kläder och 15,4 procent för skor.

Hittills i år är den totala försäljningen av kläder upp med 3,0 procent medan skoförsäljningen ökat 5,5 procent.

Samtidigt pekas det på att det kvarstår stora utmaningar för branschen. Det gäller inte minst konkurrensen från onlineplattformar som kinesiska Shein.

"På sikt är situationen vi befinner oss i ohållbar. Det är inte en fråga om, utan när svenska företag och jobb försvinner till följd av masskonsumtion av tveksamma och ibland farliga produkter från aktörer inom ultra fast fashion. Svenska modeföretag lever mer än gärna upp till de hårda, men fullt rimliga krav som ställs på dem ur ett produkt­säkerhets- och hållbarhetsperspektiv. Det är hög tid att begära samma ansvar från de kinesiska onlinegiganterna", säger Sofia Larsen.

Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.

Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.

Dela med dig