Ökad försäljning i dagligvaruhandeln under juni

Av Finwire/Redaktionen
10 juli 20251 min lästid
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,2 procent under juni, jämfört med samma månad ifjol. Kalendereffekten för juni beräknas till -0,2 procent, vilket innebär att den kalenderkorrigerade utvecklingen var 4,5 procent.

Det skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande.

- Vi ser en positiv utveckling under sommarens inledning, även om det återstår att se hur detta står sig i relation till inflationen. Det finns dock tecken på en något mer stabil situation för hushållen, och att köpkraften gradvis börjat återhämta sig, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i juni till 3,8 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade med 15,0 procent. Hemleverans ökade med 13,5 procent och upphämtning i butik ökade med 16,7 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juni till 4,0 procent.

"E-handelsförsäljningen i dagligvaruhandeln var ovanligt stark i juni, med en högre e-handelsandel jämfört med samma månad under både år 2023 och 2024. Den höga e-handelsandelen brukar dock vara lägre under sommarmånaderna i takt med att fler är bortresta under semestertider", avslutar Karin Brynell.

Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.

Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.

Dela med dig