Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2021-07-01

Olavi: "Gynnsamma förutsättningar"

wysiwyg_image

Denna artikel framgår ursprungligen ur Unga Aktiesparares Stock Magazine nummer 2 2021

– Det finns en grogrund för gynnsam utveckling på börsen, säger Jonas Olavi, fondförvaltare och allokeringschef på Alpcot Equities.

Många personer drömmer om att köra omkring på vägarna i både Sverige och världen över sittandes i ett förar- eller passagerarsäte i sin egenägda, lyxiga sportbil. Men smakar det så kostar det. Inte sällan blir det till att betala ett sjusiffrigt miljonbelopp för ett köp av en nytillverkad sportbil som tillhör något av de starkaste varumärkena. 

För att få en exponering mot lyxbilsmarknaden behöver du dock inte skaffa dig ett eget fordon. Det går även att köpa aktier i bolagen inom sektorn som är börsnoterade. 

Jonas Olavi, som är fondförvaltare och allokeringschef på Alpcot Equities, konstaterar att tiderna förändras och att snabbväxande elbilsbolag har ändrat förutsättningarna kring vad definitionen av ett lyxbilsbolag egentligen ska vara. 

– Många av de traditionella sportbilsföretagen som Bugatti, Lamborghini, Maserati, Aston Martin, Bentley och Rolls Royce ägs av de stora biltillverkarna som BMW, Volkswagen, Daimler och Stellantis. Kvar finns Porsche som däremot är ett holdingbolag för ägarandelar i Volkswagen och Ferrari, konstaterar han. 

Ferrari handlas dock på Milanobörsen under den passande ”tickern” Race. 

– Ferrari har bland de högsta marginalerna i branschen och är för väldigt många en drömbil att äga. Men det går som sagt att äga en del av märket genom aktier. Är det då en bra investering? Precis som bilarna så är priset på aktien högt, säger Jonas Olavi. 

Jonas Olavi understryker att de traditionella tillväxtmultiplarna, så som PEG-talet, får Ferraris aktie att framstå som dyr. Sett till de 24 analytikerna som följer bolaget kan det dock finnas en viss uppsida sett till dess genomsnittliga riktkurs. 

– Under 2020 drabbades även Ferrari av pandemin, men kunde i sin rapport för fjärde kvartalet meddela att de fått upp farten ordentligt igen. Så det finns fog att anta att försäljning och vinst kommer att stiga i år och att vinstestimaten kan komma att höjas. Aktien ligger i en svagt stigande trend och skulle sannolikt behöva en ny bra rapport som katalysator för att rycka loss och etablera en intressantare avkastningslutning.

Jonas Olavi betonar att det finns flera förklaringar till att lyxbilar säljer bättre än någonsin rent generellt. 

– Delvis har det med pandemin att göra. Folk är mer hemma och har medel att spendera på sig. Men delvis kan man också konstatera att genom statsstöd och centralbankspolitik har de flesta fått det bättre ställt, samtidigt som värdet på fastigheter också fortsatt upp. Det är något som skapar god grogrund för gynnsam utveckling för lyxbilsaktier den närmaste tiden.

wysiwyg_image

Ferrari är listat på Milanobörsen. Foto: Shutterstock.

Räds inte ny spelplan

Det pågår ett stort skifte inom bilbranschen där tillverkarna har fått börja tänka betydligt mer på hållbarhetsaspekter och inte minst på att ställa om sin produktion mot eldrift. Jonas Olavi tror inte att förändringarna kommer att sätta käppar i hjulen för lyxbilstillverkarna.

– De flesta köparna gillar auran kring motorstarka bilar. Men därmed inte sagt att lyxbilstillverkarna inte ser möjligheterna. Vi har redan fått se flera lyxmärken som kompletterat sitt utbud med elfordon. Kanske kommer alla lyxmärken att bara gå på eldrift och att kunderna kommer acceptera det. Det skulle kunna skapa en mer intressant andrahandsmarknad på begagnade lyxbilar.  

Hur ser du på segmentet som helhet framöver?

– Jag tror på fortsatt gynnsamma förutsättningar eftersom jag också tror på en god konjunktur åtminstone ett år framåt.

Det är, oavsett vad det handlar om, A och O att läsa på och verkligen veta vad det är för typ av bolag och aktie som det ska investeras i, understryker Jonas Olavi. 

– Egentligen är det inte så komplicerat eftersom de säljer bilar. Insatsvarorna är högre och hantverket dyrare. Därför kan de också, genom att hålla nere utbudet, ha höga priser mot konsument. Fåfänga säljer brukar det heta. Och det lär väl aldrig försvinna?

Skribent: David Flatbacke-Karlsson

Författare Unga Aktiesparare