Aktiespararna

Proffsens dom inför H&M:s ödesdag

Av David Flatbacke-Karlsson
28 juni 20175 min lästid

Marknaden väntar med stor spänning på H&M:s halvårsrapport.
Experterna är beredda på att klädjätten levererar en ny besvikelse, visar Aktiespararens rundringning.

H&M har haft ett jobbigt 2017 – fyllt av massvis av kritik och missade förväntningar.

Aktien är ned omkring 20 procent i år och har inte handlats till så låga nivåer sedan 2011.

Nu går snacket om att bolaget kan vara på väg att lämna börsen.

Lever i tuff omvärld

Aktiespararfavoriten H&M kan knappast känna sig nöjt med första halvan av 2017.

Aktiespararen träffade H&M:s vd Karl-Johan Persson i våras.

– Vi har en tuff omvärld, men vi har inte förbättrat oss tillräckligt för att nå de tillväxtmål som vi satte upp, sa han då.

Klädjätten har levererat försäljningssiffror som gjort marknaden besviken på löpande band och har haft svårt att stå sig i den allt hårdare konkurrensen – både när det handlar om fysisk och webbaserad handel.

”Ytterligare en svag rapport”

Det har lett fram till att kursen tappat omkring 20 procent i värde. Aktien handlas just nu omkring 200-kronorsstrecket. Den sämsta noteringen på sex år. Torsdagens halvårsrapport, som väntas publiceras 8.00, kommer att bli en viktig indikator kring vilken riktning som bolaget är på väg i.

– Det kommer att bli ytterligare en svag rapport från H&M. Sedan kommer det kanske att gå att se en viss förbättring i resultatet tack vare valutamedvind, men när det handlar om underliggande tillväxt i jämförelsebara butiker lär vi få se en inbromsning, säger en H&M-analytiker.

SEB:s aktiestrateg Christopher Lyrhem väntar sig heller inga stordåd.

– Vi inväntar en eventuellt förannonserad försäljning för juni månad. Med en tillväxt om cirka 8 procent i lokala valutor, men oförändrad utveckling för jämförbara butiker. Resultatmässigt för kvartalet ser vi en relativt svag utveckling med något sjunkande marginaler. Det blir sannolikt ingen pangrapport, säger han.

"Har inte märkts mycket"

Även Credit Suisse ger uttryck för en luttrad framtidstro vad gäller H&M:

"Operationellt har det inte märkts mycket under det senaste halvåret som kan rättfärdiga ledningens nyvunna tillförsikt", skriver Credit Suisse i en kommentar inför rapporten, enligt nyhetsbyrån Direkt.

Enligt SME Direkts sammanställning räknar analytikerna med att rörelseresultat i det andra kvartalet, som omfattar perioden mars-maj, landar på 7.062 miljoner kronor, jämfört med 6 952 under motsvarade period i fjol.

”Man ska aldrig säga aldrig”

Det cirkulerar rykten i finansbranschen om att företrädare för familjen Persson, med ordförande Stefan och vd Karl-Johan i spetsen, träffar en investmentbank vilket sätts i samband med uppgifterna om ett eventuellt utköp från börsen.

– Jag har svårt att se det ske. Det känns tämligen osannolikt att familjen Persson, som har full kontroll över bolaget, skulle vilja genomföra detta. Sedan behöver de omkring 250 miljarder kronor för att det ska bli verklighet, säger en H&M-analytiker.

Christopher Lyrhem är återhållsam huruvida ett utköp kan bli av.

– För ett stort bolag som har problem kan det bli enklare att genomföra förändringar utan börsens påverkan. Det skulle kunna ge H&M en annan arbetsro. Samtidigt krävs det en hel del för att få till ett utköp. Det är vi inget räknar vi med kommer att ske i dagsläget. Ledningen jobbar vidare med varumärkets förbättring efter två–tre år av svagare utveckling. Men samtidigt ska man aldrig säga aldrig om konkurrensen hårdnar ännu mer.

”Fördelen med att ha pappa som styrelseordförande”

Analytikerna vill inte kommentera huruvida Karl-Johan Persson kan hänga löst om H&M meddelar en ännu svagare rapport än väntat. Men Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet, tror inte att han behöver oroa sig.

– Det är fördelen med att ha pappa som styrelseordförande.

H&M har som mål att nå en försäljningstillväxt på 10 procent 2017. Experterna räknar med att det kommer att bli mycket svårt för bolaget att göra ambitionen till verklighet.

– De kommer inte att nå sina mål. Att de skulle växa med 10–15 procent är inte rimligt, säger den anonyme analytikern.

– Vi har en prognos på en försäljningstillväxt om 10 procent drivet av framför allt nya butiker, men i princip oförändrat i övriga jämförbara försäljningskanaler, säger Christopher Lyrhem.

Dela med dig