Aktiespararna

Proffset: ”Krävs lite för att H&M ska lyfta”

Av David Flatbacke-Karlsson
28 november 20173 min lästid

Populära småspararfavoriten H&M går tung kräftgång på börsen.
Nu kan en ljusning skönjas för aktien, menar experten.
– Det krävs ganska lite för att den ska lyfta, säger Claes Folkmar, chef för Aktiespararnas marknadsbevakning.

Aktien är ned nästan 30 procent det senaste året.

H&M är hårt pressat och starkt ifrågasatt – inte minst kring sin digitala strategi.

Men trots klädjättens många utmaningar är det möjligt att kursen nu kan andas skön morgonluft.

Ett tapp på omkring 30 procent sett över det senaste året. Ett nedställ på närmare 40 procent i ett treårigt perspektiv. Aktien har fallit under det ”magiska” 200-kronorsstrecket och handlas på sin lägsta nivå sedan hösten 2011.

Småspararfavoriten H&M, som i juni hade cirka 270 000 aktieägare hos Avanza, har en tung tid i färskt minne. Bolaget har kritiserats ordentligt av bedömare, experter och analytiker för sin svaga försäljningsutveckling och för sina problem att ställa om sin affär till en mer digital sådan. Sänkta riktkurser och säljrekommendationer signerade analytikerna har haglat.

– H&M har inte lyckats med att bli digitala ”på riktigt”. Lägg därtill att bolag som Zalando har en produktportfölj som är betydligt bredare med mängder av varumärken. Varför shoppa hos H&M? frågar sig Claes Folkmar, chef för marknadsbevakningen på Aktiespararna, som har över 20 års erfarenhet inom finansbranschen som bland annat fondförvaltare och analytiker.

Ser möjligheter

Konkurrensen inom detaljhandeln är stenhård – både inom det fysiska- och webbaserade handelssegmentet. Nyligen framkom det att H&M har gått klart sämst ställt mot sina konkurrenter på börsen.

Claes Folkmar tror dock att sparare som sitter kvar på sina aktier kan komma att se mer positivt på tillvaron framöver.

– Aktien är förmodligen ”översåld”. Många institutioner har sålt ner sig jämfört med indexvikt. Det krävs ganska lite för att få aktien att lyfta en del, och det krävs förmodligen ganska många negativa nyheter för att få den att falla ytterligare.

Vad behöver H&M göra för att vända trenden?

– Visa upp sin onlineförsäljning tydligare och göra om butikerna till mer ”upplevelse”. Genom att till exempel ha med fika, erbjuda stylisttjänster och liknande. Folk gillar fortfarande att shoppa i ”verkligheten”, men det krävs nog en del ”add-on” (nya inslag) för att dra mer folk till butikerna, säger Claes Folkmar.

Viss uppstuds

På tisdagen har H&M-aktien klättrat en aning. På eftermiddagen har den stigit över 1 procent. Kursen handlas just nu för cirka 193–194 kronor.

Dela med dig