Regeringen lägger fram infrastrukturproposition
Regeringen föreslår att den ekonomiska ramen för transportinfrastrukturen ska uppgå till 1 171 miljarder kronor för tolvårsperioden 2026 till 2037.
För att förbättra kostnadskontrollen och bättre budgetdisciplin flyttas 59 miljarder kronor som i tidigare infrastrukturpropositioner har ingått i den totala ekonomiska ramen och som nu fortsättningsvis kommer att hanteras i Trafikverkets förvaltningsanslag.
Vid en jämförelse mellan den gamla ekonomiska ramen för planperioden 2022–2033, där dessa förvaltningsmedel ingick, och den nya ramen för planperioden 2026 till 2037 tillsammans med de nu utflyttade medlen, blir den totala ökningen 262 miljarder kronor, eller 27 procent.
Till den ekonomiska ram som föreslås i propositionen tillkommer även medel från till exempel trängselavgifter och banavgifter. Sammantaget ger detta en total satsning på transportinfrastrukturen på 1 315 miljarder kronor.
Regeringen föreslår att medel till drift och underhåll av järnvägen blir 210 miljarder kronor. Medel till underhåll av vägar föreslås bli 354 miljarder kronor. I detta ligger en stor satsning på att återta eftersatt underhåll.
I infrastrukturpropositionen föreslår regeringen att medel till utveckling av transportinfrastruktur blir 607 miljarder kronor.
Förslagen i propositionen sätter ramarna för den kommande nationella planen för transportinfrastrukturen. När riksdagen har fattat beslut om infrastrukturpropositionen fortsätter arbetet i nästa steg med den så kallade åtgärdsplaneringen. Då identifieras de åtgärder som bör prioriteras in i den nationella planen. Beslut om ny nationell plan planeras sedan till 2026.
Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.