Aktiespararna

Returer tyngde – aktien rasar

Av Nyhetsbyrån Direkt
6 april 20182 min lästid

E-handelsbolaget Qliros resultat påverkades negativt av ett par faktorer inom Nelly samt en organisationsförändring inom CDON under årets första kvartal.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Bolaget framhåller att Nelly under kvartalet "accelererade marknadsföringen vilket bidrog till att orderingången ökade med 15 procent".

"Omsättningsökningen begränsades dock till 2 procent som en följd av fördröjda leveranser och ökade returer. I jämförelse med samma period förra året påverkades resultatet negativt med cirka 16 miljoner kronor på grund av
returökningar", heter det.

Dels fördröjdes leveranser kring påsk medan utnyttjandet av förlängd returrätt från kampanjer i det fjärde kvartalet var oväntat högt. Under det första kvartalet märktes vidare en "ökad returgrad", förklarar bolaget.

Därutöver "belastades resultatet av ökade satsningar på marknadsföring och organisation".

"CDON Marketplace justerade sin organisation som en del i en fortsatt omställning till en marknadsplats. Detta belastade resultatet med cirka 7 miljoner kronor i första kvartalet", framgår vidare i pressmeddelandet.

Qliro släpper fullständiga siffror för det första kvartalet den 20 april.

I det första kvartalet 2017 uppgick det justerade rörelseresultatet till -28,5 miljoner kronor. I det fjärde kvartalet var rörelseresultatet +35,6 miljoner kronor och hela 2017 slutade med ett rörelseresultat på +20,7 miljoner kronor.

Aktien backar

Resultatbesvikelsen får Qliros aktie att sjunka som en sten på börsen. Vid 12.30-tiden är den ned över 10 procent.

Dela med dig