Aktiespararna

Rolander: Scania äntligen tillbaka – köp aktien

Av Dag Rolander
10 september 20193 min lästid
Denna analys framgår ur Aktiespararen nummer 8 2019.
Nynoterade Traton har så attraktiva nyckeltal att slutsatsen blir köp även om Volvo är vassare, skriver Aktiespararens analytiker Dag Rolander.

Efterlängtade Scania är tillbaka på börsen. Förvisso som en del, halva omsättningen och trefjärdedelar av resultatet, av Traton.

Intresset för börsnoteringen i juni var lågt. Teckningskursen 27 euro, motsvarande 285 kronor, var den lägsta tänkbara för säljaren Volkswagen och bara 10,3 procent av aktierna såldes. Liksom Volvo gick aktien sidledes i juli och packade ihop i augusti. Halvårsrapporten var överlag stark men också här märktes försvagad konjunktur i form av lägre orderingång.

Resultatmässigt gick det desto bättre med en vinst per aktie som drog iväg med 62 procent till 1,54 euro. Givet aktiekursen, och hur Scania brukade handlas med premie, skulle man kunna tro att den vinsten var för rullande tolv månader. Så är det inte. Vi har här ett hälften så högt P/E-tal på 7 liksom för Volvo.

Båda är välkapitaliserade med nettokassa, satsar framåt på ny teknik med elektrifiering och självkörande fordon. Service och reservdelar, stabilt lönsamt, utgör drygt 18 procent av omsättningen. Det nyckeltal där Traton sticker ut är företagsvärde ställt mot omsättningen. 

Här kostar en omsättningskrona bara 40 öre jämfört med, likaledes låga, 55 öre för Volvo. Det motiveras av sämre marginal, på väg mot 8 procent jämfört med över 11 procent för Volvo. Optimisten ser den låga marginalen som en stor förbättringspotential.

Scania gick i våras helt över till ett nytt lastbilsprogram efter att ha tillverkat två parallellt. Efter omställningen kommer effektivitetsvinsterna med mer av samma och stigande marginaler. Scanias rörelsemarginal förbättrades med nästan 2 procentenheter till 11,6 procent, och ska vidare över 12 procent, under det första halvåret. MAN, vars marginal krympte till 4,6 procent, ligger efter och blir inte klara med sin omställning förrän efter 2020 vilket håller nere koncernens marginaler i närtid. Lättare och knappt lönsamma brasilianska VWCO står bara för 6 procent av omsättningen och påverkar knappt kalkylerna.

Inom Traton ska allt större synergieffekter hämtas hem med fler gemensamma komponenter och samordnad teknikutveckling. Att Traton äger 17 procent i, och har en allians med, amerikanska Navistar, liksom japanska Hino och kinesiska Sinotruk, är strategiskt bra men påverkar inte lönsamheten de närmaste åren.

Börsen är pessimistisk här. Att gå mot strömmen bör vara rätt beslut. Å andra sidan ska man inte gå över ån efter vatten. Volvo har fördelar. Slutsatsen, delvis av riskspridningsskäl, blir att gå i spagat och också köpa Traton upp till 285 kronor.

Dela med dig