Aktiespararna

Rolanders säljråd: "Aktien har blivit för dyr"

11 maj 20203 min lästid
Dag Rolander.
Pricer är i ovanligt bra form men aktien ser ut att ha tagit ut för mycket i förskott.

Med installation av 200 miljoner digitala hyllkants­etiketter i 17 000 butiker i över 50 länder är Pricer en världsledare inom sitt gebit. Men betänker vi att i världssammanhang lilla svenska Ica blev första kund redan 1993 och har 1 300 butiker så är det som hittills åstadkommits inte märkvärdigt. Om bara ett par procent av världens butiker är tekniskt uppdaterade för att bättre konkurrera med e-handlare, så går det att argumentera för att potentialen är enorm. Det återstår att se.

Etiketterna möjliggör snabba och enkla prisuppdateringar, såväl på hylla som i kassan samt underlättar plock-i-butik, påfyllnad på hyllan och inventering.

Tillverkningen av etiketter ligger hos underleverantörer i och, efter Donald Trumps tullar, utanför Kina. Den egna organisationen består bara av 135 anställda och tjugotalet konsulter. Brutto­vinsten, skillnaden mellan priset till kund och inköpskostnaden, varierar kraf­tigt. I upphandlingar från stora butikskedjor ställs flera konkurrenter mot varandra.

Vid årsskiftet och i februari stack Pricer-aktien uppåt efter två order från amerikanska hemelektronikkedjan Best Buy till ett värde om 925 miljoner kronor för 680 butiker. Sen kom coronastöket och i april annonserades att det blir 760 miljoner kronor för leverans i år.

Digitalisering av detaljhandeln och då främst dagligvaruhandeln påverkas inte påtagligt av corona­pandemin annat än trassel med resor och andra fördyringar vid installationer.

Pricer lämnar inga prognoser för omsättning och resultat. Bolagets affär är svängig med tvära kast i omsättningen mellan kvartal och även mellan år. Lönsamheten ­studsar givetvis än mer.

I vår prognos ökar omsättningen med 45 procent i år och det är Best Buy som förklarar lyftet. För 2018 blev tillväxten 44 procent och 2019 vände det nedåt. Mer trendmässigt, räknat på rullande fem år, ökar omsättningen i årstakt med 10 procent och rörelsemarginalen ligger på 8 procent.

Balansräkningen är stark, vilket signalerar pålitlighet, och utdelningen på 80 öre eller 88 miljoner kronor motsvarar halva netto­kassan.

Med prognosen om en vinst per aktie på 1,07 kronor, varav 0,13 kronor i första kvartalet, blir 2020 ett rekordår. Nästa år trendar uppåt men blir lite svagare såvida inte orderboken fylls på med nya jätteordrar.

Aktien har klättrat upp till en nivå där den framstår som dyr, med p/e-tal kring 20 och ett företagsvärde motsvarande cirka 18 gånger rörelseresultatet. Det kan gå vägen men en riktkurs på 16 kronor är mer rimlig varför slut­satsen blir att sälja.


Aktietips

Dela med dig