Rusta ökar omsättning och rörelseresultat

Av Finwire/Redaktionen
9 december 20253 min lästid
Lågpriskedjan Rusta redovisar både ökad omsättning och rörelsevinst under andra kvartalet jämfört med samma period året innan.

Omsättningen steg 8,3 procent till 2 948 miljoner kronor (2 723). Rensat för valutaeffekter steg försäljningen med 9,3 procent (5,1).

Den jämförbara försäljningen, rensat för valutaeffekter, var högre med 5,6 procent (0,8).

Bruttoresultatet blev 1 319 miljoner kronor (1 195), med en bruttomarginal på 44,7 procent (43,9).

Den högre marginalen förklaras främst av stark prisposition, positiva mixeffekter samt effektivt genomförda kampanjer vilka har motverkat den fortsatt negativa valutaeffekten i bruttomarginalen.

Vd kommenterar

“Vi står fast vid bedömningen att den negativa valutapåverkan nådde sin topp i föregående kvartal och att vi från och med andra halvan av räkenskapsåret kommer att se en nettopositiv valutaeffekt för koncernen, drivet av den starkare svenska kronan som nu ger en allt större positiv effekt på våra inköp”, säger vd Göran Westerberg.

Ebita-resultatet blev 196 miljoner kronor (135), med en ebita-marginal på 6,6 procent (5,0).

Rörelseresultatet blev 196 miljoner kronor (135), med en rörelsemarginal på 6,6 procent (5,0).

Resultatet före skatt var 134 miljoner kronor (75).

Resultatet efter skatt blev 106 miljoner kronor (58), en ökning med 82,8 procent mot föregående år.

Resultat per aktie uppgick till 0,7 kronor (0,4), vilket innebär en ökning med 75,0 procent mot föregående år.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 151 miljoner kronor (-2).

"Vi summerar ett starkt kvartal för Rusta, där vi fortsätter att öka både försäljning och lönsamhet i samtliga segment. Snittkvittona steg och andelen sålda produkter med högre prispunkter i produktmixen ökade, vilket ytterligare stärkte utvecklingen. Julförsäljningen har därmed inletts positivt ochvår försäljningsutveckling i november ligger väl i linje med den positiva utvecklingen under andra kvartalet", säger Westerberg.

Bolaget öppnade 5 nya varuhus under perioden (5).

“Antalet varuhus i pipeline uppgår nu totalt till 48. Vi är fortsatt trygga i vår bedömning att antalet öppningar hamnar i den övre delen av vårt guidade intervall på 50–80 nya varuhus kommande tre år”, säger Westerberg.

Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.

Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.

Dela med dig