Aktiespararna

Så är H&M sämst i branschen

Av David Flatbacke-Karlsson
22 november 20172 min lästid

Tufft läge för pressade klädjätten.
H&M:s aktieutveckling är klart svagare än konkurrenternas.

2017 har varit tufft för H&M.

Storbolaget har inte minst kritiserats för en svag e-handelsutveckling och vikande försäljning.

Dessutom har klädjättens aktie presterat svagt – betydligt sämre än samtliga andra större spelare inom branschens motsvarigheter.

Det skriver Dagens Industri som har tagit en titt på hur de stora kläd- och detaljhandelsbolagen har levererat kursmässigt i år.

Bäst och mindre bra

H&M:s aktie har backat hela 19 procent i år. Även spanska Inditex och japanska Fast Retailing har fått se sina kurser falla. Ned 7 respektive 2 procent.

Desto bättre har det gått för Zalando och Gap. Det tyska bolaget, med Kinnevik som storägare, har klättrat 16 procent. Amerikanska Gap har bjudit på den klart bästa avkastningen så här långt under 2017. Aktien har stigit så mycket som 36 procent.

Skrämmer mest

H&M, som så sent som tidigare på onsdagen fick en sänkt rekommendation av Handelsbanken med motiveringen ”en smärtsam digital resa framför sig”, kan få oroa sig mest över Zalandos framfart på sikt.

– Zalando har lyckats väl med att vara ett NK på nätet och växer kraftigt. Aktien är dock snordyr med ett p/e-tal uppemot 80, säger Jonas Olavi, allokeringsstrateg på Alfred Berg, till Dagens Industri.

Jonas Olavi anser att H&M kan ta inspiration av Zalando för att utveckla sin egen verksamhet.

– H&M har en massa olika märken. Varför inte fortsätta den utvecklingen? Man skulle också kunna knoppa av den digitala verksamheten i ett nytt bolag för att synliggöra värden.

Dela med dig