Aktiespararna

Så blev bruksortsbryggeriet en hyllad kursraket

Av David Flatbacke-Karlsson
22 september 201712 min lästid
Noga översyn av den populära jordgubbscidern. Foto: Jonas Classon. .

Hur har en av börsens riktiga framgångssagor skapats i de djupaste av skogar? Aktiespararen fick göra ett unikt besök på Kopparbergs bryggeri – och berättar nu historien om hur bolaget rest sig på nio, blivit en aktiespararfavorit och en riktig ciderdominant i Storbritannien.

Mitt i egentligen ingenstans i Bergslagen. Omgivet av skog, träd och fina naturmiljöer. Placerat åtta mil norr om Örebro. I en ort med knappt över 4 000 invånare. Där uppenbarar det sig. Kopparbergs bryggeri.

Bolaget med samma namn har vuxit ut till en riktig dryckesjätte – både i Sverige och internationellt – och till en riktig komet på börsen. Men det var ytterst nära att det blev … absolut ingenting, av det som i dag är ett växande miljardimperium av både cider och öl.

Det är en onsdag i början av juli. Skönt solsken blandas med mer obehagligt regn. Aktiespararens utsända duo, David Flatbacke-Karlsson och fotograf Jonas Classon, möts upp av Kopparbergs informationschef Ulrica Scharnke samt produktionschef Fredrik Karlsson utanför de enorma grindarna. En bryggerivisning är det långtifrån alla som blir bjudna på.

– Nu ska ni få se någonting väldigt heligt, säger Ulrica Scharnke och skrattar.

Ulrica Scharnke och Fredrik Karlsson visar upp de enorma faciliteterna medan regn och mörka moln formar Kopparbergs himmel i bakgrunden. Foto: Jonas Classon.

Överlevde motgångar

Låt oss ta det från början. Kopparberg är, och har så långt mannaminnet sträcker sig tillbaka alltid varit, en riktig bruksort. Stora Kopparbergs Bergslag AB grundades redan 1862 och ägnade sig åt såväl gruv-, som stål- och skogsindustri. Efter många omstruktureringar och verksamhetsförändringar uppgick Stora AB i det som i dag är Stora Enso 1998.

– Människor känner en enorm stolthet över att arbeta här, och över att vi har skapat något sådant här (Kopparbergs bryggeri), säger Fredrik Karlsson, som själv är uppvuxen i Kopparberg.

Kopparbergs bryggeri såg dagens ljus 1882. Men bryggeriet såg ut att bli endast strax över 100 år gammalt – efter att ha fått stänga ned 1988. Av en slump upptäckte dock Peter Bronsman hur situationen såg ut. Han handlade snabbt.

– Jag läste i det sista numret av Sveriges bryggeritidning att bryggeriet skulle läggas ned. Då blev jag intresserad och åkte med min bror Dan-Anders för att titta på bryggeriet. Sedan hade vi tur som fick ett lån beviljat av vår lokale bankman, säger Peter Bronsman, som i dag är vd för bolaget.

Vd Peter Bronsman har upplevt saker utöver det vanliga i sitt 54-åriga liv. Foto:Pressbild.

Peter Bronsman är knappast den som blir orolig i onödan. Han minns tillbaka när han, som ung sjöman, föll över bord under en resa på Sydkinesiska sjön i slutet av 1980-talet. Med bruten arm låg han i flera timmar mitt i natten och klamrade sig fast på en säck – på ett hav som är känt för att vara välfyllt av hajar.

– Då var jag inte kaxig. Som tur var såg en annan kille att jag hade ramlat i, och båten vände tillbaka. Men sådant tar ju lång tid att göra. Kort efter att de hade räddat mig, sjönk säcken som jag hade hållit i. Jag hade en otrolig tur.

Kanske var det just den upplevelsen som gjorde att Peter Bronsman tog tjuren vid hornen och fortsatte att kämpa efter det hemska som skedde i februari 1995. Bryggeriet brandhärjades. Aktiespararen får se det område som brann ned med egna ögon.

– Vi var ganska fattiga redan före branden, om man ska vara ärlig. Försäljningen hade inte riktigt tagit fart. Men där och då föddes också någonting. Vi vägrade att ge upp och knöt näven, säger Peter Bronsman.

Kopparbergs cider och övriga drycker transporteras över hela världen. Foto: Jonas Classon.

Lättare att slå utomlands

22 år senare går det inte att säga något annat än att det var värt att satsa vidare. Kopparbergs bryggeri är en världsledande tillverkare inom cider- och ölsegmentet. Sveriges näst största bryggeri efter Spendrups. Omsättningen var snuddande nära 2 miljarder kronor 2016. Bolagets cider, som är av helt olika alkoholhalt, går att hitta i över 40 länder runt om i världen.

– Det är nästan lättare för oss att slå utomlands än vad det är i Sverige. Här får vi ju till exempel bara sälja produkter av lätt alkoholhalt i dagligvaruhandeln, även om vi är stora där också. Att få in en ny vara på Systembolaget tar ofta flera år, säger Ulrica Scharnke, som visar den enorma lageryta där drycken hålls samlad och sedan transporteras ut över hela världen.

Den kanske allra främsta anledningen till att Aktiespararen besöker bryggeriet är för att försöka hitta nyckeln bakom framgången på aktiemarknaden. Aktien är upp över 2 300 procent sedan noteringen på NGM i november 1999. Kopparberg har omkring 6 000 aktieägare, och kursutvecklingen har gjort Peter Bronsman till miljardär. Fredrik Karlsson är tydlig med att det finns en koppling mellan produktionen, varumärkets utveckling och aktiens framfart.

– Den (kursutvecklingen) är så klart ett resultat av ett hårt och gediget arbete. Det är det vi lägger fokus på. Det innebär ansvar att jobba här, säger han.

Sveriges intåg i EU 1995 gav Kopparberg helt nya möjligheter. Starkcidern kom snart att lanseras. Det verkliga genombrottet kom dock ett par år senare. Peter Bronsman såg en tydlig saknad av cider i Storbritannien, prickade helt rätt och fick in bolaget på önationens marknad. År 2017 utgör Storbritannien ungefär hälften av Kopparbergs omsättning.

– De vill bara ha mer och mer. Britterna är tokiga i vår cider, säger Ulrica Scharnke.

Ulrica Scharnke har arbetat över 20 år på Kopparbergs bryggeri i olika roller. En gång ville hon sluta och i stället ta ett jobb som lärare.

Tänker ni på aktiekursen dagligen?

– Nja, inte direkt, men det är klart att vår plats på börsen gör att vi tvingas ta ett större ansvar och tänka mer på vad vi säger och hur vi uttrycker oss. Vi har lite att jobba med där, säger Ulrica Scharnke.

Fredrik Karlsson spanar in ett band som ständigt fylls av nya burkar av Sofieroöl. Foto: Jonas Classon.

1 300 burkar i minuten – på löpande band

I produktionshallen är det full fart. Ljudnivån är hög. Kulissen består av glada men sammanbitna och fokuserade individer. Omkring 200 personer arbetar på Kopparbergs bryggeri i Kopparberg. Cidern och ölen hamnar i burk och flaska, etikettssätts och kommer sakta men säkert närmare lagret. Sedan hämtar lastbilarna, som ständigt ankommer och lämnar bryggeriet, upp sina pallar och fraktar drycken vidare.

– Vi är ett bolag av premiumkvalitet. Visst, det kanske inte är så att alla svenskar upplever oss som det, men i Europa och resten av världen har vi den statusen. Därför måste allt vi gör vara av premiumkvalitet också. Alla ska ha den inställningen, säger Fredrik Karlsson.

Han pekar sedan på ett band där 1 300 burkar Sofieroöl, ett av Kopparbergs många varumärken, ser dagens ljus för första gången – per minut. Totalt tillverkas cirka 130 miljoner liter öl och cider per år på Kopparbergs bryggeri. Produktionsanläggningen står nästintill aldrig tom.

– Vi ska ha höga krav på oss själva, men det är även viktigt att alla känner ett förtroende för varandra. Vem som helst ska kunna stoppa produktionen om det inte känns bra och säga: ”Nej, nu måste vi rycka upp oss”, säger Ulrica Scharnke.

Truckarna flyger fram på golvet inne på Kopparbergs stora lager. Foto: Jonas Classon.

Det går inte att tvivla en sekund på att Kopparbergs bryggeri är monumentalt viktigt för Kopparberg och dess boende. Peter Bronsman bekräftar att det funnits flera intressenter som velat förvärva bolaget. Hittills har dock expansion ”endast” skett genom att skaffa sig kompletterande bryggerier och fabriker i Sverige.

– Det säger sig självt att bolag blir intresserade när vi säljer dubbelt så mycket cider som Heineken. Men det är i Kopparberg vi blev till, och det är där vi ska vara kvar. Jag vill ge tillbaka till orten som gett mig förtroende och möjligheter att utvecklas och bygga något stort, säger han.

Ser ytterligare tillväxt

Degerfors och Hällefors är exempel på orter i samma region, som har viktiga industrier och påminner en aning om Kopparberg i utformning, som har gått en lite motsatt väg till mötes. Både Outokumpu och Ovako, som håller på med stål, har fått meddela sparpaket och skära ned på sin personalstyrka i olika omgångar.

Många mindre orter lider av avfolkning då personer hellre flyttar till större städer i närheten eller till Stockholm, Göteborg eller Malmö för att utbilda sig eller arbeta. Långtifrån alla återvänder till sina uppväxtorter. Peter Bronsman har ambitionen att Kopparbergs bryggeri ska vara med och få samhället Kopparberg att blomma ut ytterligare i framtiden.

– Vi ska vara en attraktiv arbetsgivare som erbjuder roliga uppgifter. Sedan hoppas jag även att bryggeriet, utöver naturen, kan locka turister till Kopparberg och Bergslagen i framtiden. Jag känner otroligt mycket för Kopparberg och saknar tiden när jag var här hela veckorna. Människorna i Kopparberg är unika och fantastiska, säger Peter Bronsman.

Fredrik Karlsson i samspråk med kollega i källare. Foto: Jonas Classon.

Ulrica Scharnke, själv uppvuxen och bosatt i närliggande Lindesberg, ser det som något oerhört betydelsefullt att en ort med knappt över 4 000 invånare lyckas skapa ett dryckesimperium som slår internationellt och skaffar sig ett börsvärde på flera miljarder kronor.

– Det är inte bara i Örebro som folk ska kunna bo. Det måste finnas saker här också, säger hon.

Spännande framtid

Bryggerivisningen går mot sitt slut. Utanför själva byggnaden har molnen skingrat sig och solen tittar fram. De olika delarna av byggnaden blänker i solskenet.

Kopparbergs bryggeri har noterat rekordresultat på löpande band, både av kvartals- och årskaraktär, men ändå har aktien haft det motigt på sistone. Det senaste året är kursen ned ungefär 17 procent. Den handlas för under 220 kronor, vilket går att jämföra med toppen på 324 kronor som noterades sommaren 2016. Mycket av nedgången är tack vare de oklara och högst svårtolkade brexitförhandlingarna, om Storbritanniens utträde ur EU. Ett svagare brittiskt pund har påverkat Kopparberg negativt.

Kopparberg står inför stora utmaningar. Avtalet med öljätten Ab Inbev, som blev till efter att SAB-Miller fusionerades med Anheuser Busch Inbev 2016, ger helt nya möjligheter medan försök även görs för att etablera cidern på Walmartvaruhusen i New York i USA.

Fredrik Karlsson vänder blicken åt höger. Den hamnar på en av många lastbilar som precis körts in på området. Han besvarar frågan om var Kopparbergs bryggeri befinner sig om 20 år.

– Då gör vi fortfarande cider och dryck av premiumkvalitet. Av ännu högre klass än i dag. Det viktigaste är att vi fortsätter att växa och skapa aktieägarvärde.

Kopparberg siktar – bland annat med hjälp av sina många lastbilar – ständigt mot nya mål. Foto: Jonas Classon.

Kopparbergs tidigare bryggeribyggnad. Foto: Jonas Classon.

Dela med dig