Aktiespararna

Så hanterar Telia kritiken mot miljardköpet: "Bra dialog med staten"

Av David Flatbacke-Karlsson
27 juli 20184 min lästid
Näringsminister Mikael Damberg har ifrågasatt Telias förvärv av Bonniers tv-verksamhet ordentligt. Men det skrämmer inte den statliga delägda teleoperatören. – Vi har en bra dialog med alla våra ägare och kommer att fortsätta den, säger vd Johan Dennelind till Aktiespararen.

Förra fredagen presenterades jätteraffären som det länge ryktats om.

Telia köper mediekoncernen Bonniers tv-verksamhet, där TV4, Cmore och finländska MTV ingår, för 9,2 miljarder kronor på skuldfri basis.


Att näringsminister Mikael Damberg (S) höjt tonläget, kritiserat affären och tydliggjort att ”sista ordet är inte sagt” från staten, huvudägare med 37,3 procent av rösterna, är inget som får vd Johan Dennelind att oroa sig i onödan.

– Vi har en bra dialog med våra ägare, inklusive staten, och lyssnar på och tar till oss av synpunkter. Ordförande Marie Ehrling träffade näringsministern i fredags och redogjorde för affären. Vi kommer att fortsätta vår dialog med staten och alla andra ägare, säger han i ett mejl till Aktiespararen.

Johan Dennelind understryker att köpet av Bonnier Broadcasting är i linje med Telias mångåriga strategi att ha ett konvergent erbjudande, som innehåller mobil, bredband och tv, på sina hemmamarknader.

– Förvärvet av Bonnier Broadcasting stärker oss inom innehåll, ett område som är högintressant. Vi kommer att erbjuda kunderna högkvalitativt innehåll var de än befinner sig och på vilken plattform de än använder. Vi ser redan ett stort intresse hos kunderna efter fjolårets köp av hockeyrättigheterna i Finland (Liiga).

Så ska affären skapa värde

Teleoperatörens koncernchef ser att förvärvet kommer att skapa aktieägarvärde på flera olika sätt.

– Vi ser gradvis ökande synergier från 2020 med full effekt om 600 miljoner kronor 2022, drivet av bland annat lägre så kallad churn. Det är tveklöst så att kunderna får en starkare relation till oss när vi förutom ledande mobil- och fibernät även kan erbjuda högkvalitativt innehåll och en unik tv-upplevelse. Köpet stärker även vårt operationella kassaflöde med 500 miljoner kronor 2020.

Hur säker känner du dig på att myndigheter, så som EU-kommissionen, ger sitt godkännande till affären?

– Vi anser att affären är bra för kunder och konkurrensen. Konkurrensbilden har ju förändrats genom bland annat konkurrens från de stora globala jättarna. Därför anser vi att affären har mycket goda förutsättningar att bli godkänd, säger Johan Dennelind.

48-åringen från Örebro tror att förvärvet av Bonnier Broadcasting kommer att vara helt klappat och klart, att alla berörda myndigheter har gett sitt godkännande, någon gång under andra halvan av 2019.


”Kommer att bli bra”

Vid sidan av det uppmärksammade förvärvet av Bonniers tv-verksamhet köpte Telia även TDC Norge och GET för omkring 21 miljarder kronor förra veckan.

– Vi kan genom köpet av TDC GET addera bredband, fiber och tv till Norges bästa mobilnät och samtidigt stärka vårt B2B-erbjudande. Vi har en historik av goda förvärv i Norge. Jag övertygad om att även TDC GET kommer att bli bra för Telia Companys ägare. Vi ser synergier på 600 miljoner norska kronor 2021, drivet av bland annat korsförsäljning mellan B2C och B2B, säger Johan Dennelind.

Nu är det väl inte aktuellt att göra fler större förvärv på ett tag?

– Inte på kort sikt. Efter att ha köpt bolag för mer än 30 miljarder kronor på en vecka så har vi att göra. Nu ska vi fokusera på att få affärerna godkända och integrerade i Telia Company. Mindre, kompletterande förvärv kan vi däremot mycket väl komma att göra.

Telias andra kvartalsrapport, som i mångt och mycket inte bjöd marknaden på några överraskningar, kom helt i skymundan nyligen. Johan Dennelind är dock noga att understryka att han är nöjd med första halvan av 2018.

– Jag är riktigt nöjd. Samtidigt som vi gör stora förvärv fortsätter vi att prestera bra operationellt. Kostnadsprogrammet rullar på, kassaflödet förbättras kontinuerligt och vi fortsätter med vårt återköpsprogram.

Telia, som börsintroducerades i uppmärksammade former 2000, har flera hundra tusen svenska aktieägare. Aktien är upp omkring 9 procent sett över det senaste året. Sedan själva noteringen är kursen dock en riktig besvikelse. Ned runt 55 procent.


Dela med dig