Aktiespararna

Så ska H&M ta nästa steg

Av Bolagsbevakningen
9 maj 20195 min lästid

STÄMMORAPPORT. Att kombinera handel i fysiska butiker med framgångsrika strategier på nätet är framtiden för H&M.

Vd Karl-Johan Persson presenterade H&M:s verksamhet. Året 2018 har inneburit stora satsningar för H&M med snabb teknisk utveckling i en alltmer digitaliserad värld och med en högre konkurrens. Vinsten ökade över året med 5 procent men när det gäller onlineförsäljningen ökade vinsten med 21 procent.

Starkare kollektioner, sänkta priser har ökat marknadsandelarna. H&M går bra på nya marknader som t.ex. Kina. H&M satsar på nya logistikcentraler och nya system för logistik i Tyskland, Poznan i Polen, London och Madrid samt ett hypermodernt logistikcenter på den amerikanska västkusten. Man utvecklar nya affärsmodeller och utvecklar sortimentet och har i olika kundundersökningar fått allt nöjdare kunder. Man utvecklar också medlemsklubbar som allt fler människor ansluter sig. H&M satsar också på AI för hela kedjan som hjälper till att förutse trender, etc. Vd berättade att H&M i dag finns på 48 marknader, bland annat Kina och Indien och nu Mexiko och Egypten. För 2019 kommer 335 nya butiker att uppföras varav 240 är H&M-butiker, bla annat en butik i Bosnien-Hercegovina som redan gått bra. H&M är också aktiva för att bli klimatpositiva, främst genom att satsa på förnyelsebar energi, klimatsänkor. Man har gått från 59 procent förnyelsebar energi till 96 procent i dag. Vd tog också upp H&M:s arbete för löner som går att leva på. Det görs på olika sätt bland genom ett samarbete med FN.

Aktiespararnas representant Christopher Ödmann tackade för den informativa och intressanta föredragningen och frågade om att vi som kunder är olika. En del köper numera det mesta online medan andra helst vill gå till en fysisk butik, medan ytterligare andra vill ha både och. Kommer H&M kunna tillmötesgå alla dessa kunder i framtiden?

Vd svarade att H&M kommer ha både och i framtiden. Nya butiker tillkommer främst på nya tillväxtmarknader medan det på mer mogna marknader kommer finnas både onlinebutiker och fysiska butiker.

Aktiespararnas representant frågade också med anledning att det då och då i medierna förekommer att underleverantörer till H&M får alltför låga löner, vad som hänt under det senaste året 2018? Har det gjorts några framsteg? Har H&M deltagit i diskussioner med FN, internationella fackliga organisationer, samarbetat med andra klädbolag i samma ärende etc?

Vd svarade att man träffat internationella experter på området, diskuterat med FN och internationella fackliga organisationer, är pådrivande när det gäller internationella kollektivavtal och har i en gemensam Act tillsammans med de 22 största klädbolagen i världen drivit på för höjda löner hos underleverantörer.

Aktiespararnas Christopher Ödmann frågade också om "Hybridstämmor, d.v.s. möjlighet att i realtid kunna följa H&M:s Årsstämma och även rösta på distans?"

Styrelseordföranden Stefan Persson svarade att H&M så klart kommer ställa upp på detta när det är på gång. (Eller dags?)

Det var liv i luckan på stämman med många som ville tala och ge synpunkter, Torvald Arvidsson var där med sin kombattant Carl Axel Bruno som replikerade på varandra som en tennismatch! Folksam var där med sina vanliga hållbarhetsfrågor.

Men denna gång fick vi lite aktivistinslag med Clean Clothes Campaign, som är ett samarbete mellan olika internationella organisationer för ansvarstagande företag och affärer och internationella etiska finansfonder. De förordade att medel ur vinsten skulle används till att ge H&M:s arbetare hos underleverantörerna anständiga löner. De la också ett förslag om att det i incitamentsprogrammet skulle framgå hur enskilda befattningshavare lyckats i förhållande till hållbarhetsmålen?

Vd Karl-Johan Persson framhöll att anställda hos H&M:s underleverantörer har mellan 30 och 100 procent högre lön än hos andra bolag och att man kommer fortsätta i enlighet med den plan man har tillsammans med internationella experter, FN-folk och internationella fackföreningar. Och i alla internationella jämförelser och undersökningar som gjorts så ligger H&M alltid bäst till. Vi är pådrivande i dessa frågor och det är vi som leder utvecklingen. Vi behöver ändå göra mer men vi är medvetna om detta och är övertygade att vi kommer nå fram till bra löner för de som arbetar hos underleverantörer till H&M.

Torvald Arvidsson frågade det vanliga, likaså Carl Axel Bruno men den som tog mest plats denna gång var en aktiesparare vid namn Bernt Collin som la ett förslag om, ja "förbättringsarbeten ur alla aspekter".

Det kom en del tips till bolagsledningen, bland annat att ha en liten ruta till hjälp för icke vana onlinehandlare på H&M:s startsida och att H&M borde satsa på "hälsoskor" för de som har onda ryggar och andra problem med knän etc.

Vd var positiv till dessa förslag.

600 personer var närvarande och stämman tog över två timmar.

Vid pennan: Christopher Ödmann. 

Dela med dig