Aktiespararna

SBAB: Fler tror på ökat sparande framöver

Av Jessika Bouveng
25 september 20242 min lästid
Efter några tuffa ekonomiska år för många hushåll ser trenden ut att vända när räntorna nu spås gå ner. Unga är den grupp som är mest optimistisk - samtidigt är det de som kämpat mest med sparandet.

Det är ingen nyhet att hushållsekonomin varit tuff för många svenskar den senaste tiden. Enligt SBAB:s undersökning Spartempen är det fler som sparar mindre nu än vad man gjorde för sex månader sedan. Den grupp som framförallt dragit ned på sitt sparande är personer mellan 18-29 år.

Enligt Sparbarometern saknar även en av fyra personer en ekonomisk krockkudde - alltså en tillräckligt stor buffert för att klara av oförutsedda utgifter. Denna siffran har under ett års tid ökat från 22% till 27%.

”De senaste årens prisuppgångar har gjort det dyrare att leva och bo, vilket får negativ effekt på sparandet för vissa grupper. Det drabbar framför allt dem som redan har små marginaler, såsom unga, barnfamiljer med låga inkomster och ensamstående mammor”, säger Robert Boije, chefsekonom hos SBAB.

Hur vi sparar skiljer sig

Som andra undersökningar också visar är män mer benägna att ta mer risker i sitt sparande. Män har en högre andel av sitt sparande i aktier och fonder jämfört med kvinnor som prioriterar sparkonto.

”Det kan bero på att kvinnor generellt har lägre lön och därmed mindre marginaler. Samtidigt riskerar ett alltför defensivt sparande att öka de ekonomiska skillnaderna mellan könen då avkastningen på börsen historiskt sett varit bättre över tid för långsiktiga placeringar än sparande på bankkonton”, säger Robert Boije.

Unga tror att sparandet kommer öka

Något mer positiva nyheter från undersökningen är att ungefär var tredje person tror att de kommer att spara mer framöver. Den grupp som är mest optimistiska är unga - nästan 60% av de tillfrågade i denna grupp tror att de kommer öka sitt sparande.

LÄS MER: Experten: Fler åtgärder krävs för ett mer jämställt sparande

LÄS MER: Handelsbanken spår ny köpstyrka för hushållen

Marknadsanalyser

Dela med dig