SKF presenterar uppdaterade finansiella mål - aktien backar
"Vi skapar två än mer fokuserade verksamheter med tydligare fokus på specifika möjligheter att öka kundvärdet, ökad tillväxt samt att förbättra effektiviteten och konkurrenskraften," säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef.
Det ökade värdeskapandet som separationen av fordonsverksamheten förväntas medföra återspeglas i de nya långsiktiga målen för industriverksamheten samt de indikativa finansiella ambitionerna för fordonsverksamheten efter separationen.
Nya finansiella mål
De långsiktiga finansiella målen över en konjunkturcykel för SKF-koncernen efter separationen av fordonsverksamheten, det vill säga för industriverksamheten, som presenteras på kapitalmarknadsdagen är:
* Organisk tillväxt: 4 procent
* Justerad rörelsemarginal: >17 procent på medellång sikt, >19 procent långsiktigt
* Kassagenerering: 60 procent
* Justerad avkastning på sysselsatt kapital (ROCE): 20 procent
* Nettoskuldsättningsgrad: <2.0x
* Utdelning: 50 procent
De långsiktiga indikativa finansiella ambitionerna för fordonsverksamheten efter separationen är:
* Organisk tillväxt: Högre än marknaden över en konjunkturcykel
* Justerad rörelsemarginal: Hög ensiffrig procent
* Nettoskuldsättningsgrad: <1,0x
SKF ger även på kapitalmarknadsdagen en uppdatering av den pågående optimeringen av produktionsstrukturen och värdekedjan inom industriverksamheten. Omvandlingen av SKFs tillverkning syftar till en rätt dimensionerad, alltmer automatiserad och regionaliserad produktion med högre volymer närmare kunderna.
"Detta kommer att innebära ökade investeringar (capex) motsvarande cirka 5 procent av nettoomsättningen på medellång sikt, medan nivån på längre sikt förväntas vara omkring 3,5 procent", skriver bolaget.
Utöver capex har SKF identifierat möjligheter att nå sin fulla potential, vilket återspeglas i det långsiktiga lönsamhetsmålet på över 19 procent, genom att fortsätta den pågående optimeringen av industriverksamheten.
"Denna omstrukturering förväntas leda till höga jämförelsestörande poster (IAC) som totalt uppgår till cirka 5,0 miljarder kronor från och med det fjärde kvartalet 2025 till och med 2028, varav cirka 1,5 miljarder kronor är icke-kassaflödespåverkande. Utöver detta förväntas separationen av fordonsverksamheten leda till ytterligare kostnader om 1,5 miljarder kronor. Efter 2028 förväntas IAC vara begränsade", skriver SKF.
SKF förväntar sig, som tidigare kommunicerats, att vara operativt redo att börsnotera fordonsverksamheten vid mitten av 2026.
Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.