Aktiespararna

Spelbolaget lågt värderat

Av Cristofer Andersson
28 juni 20236 min lästid
För näst intill exakt ett år sedan skrev vi en artikel om japanska Nintendo, ett bolag många har en relation till men som betydligt färre svenskar är investerade i. Hur har det gått för bolaget som bland annat nyligen släppt sin film, Super Mario Bros. Movie, sedan juni 2022 och hur ser framtiden ut?

Överlevt sedan 1889

Nintendo har år efter år visat att det finns en anledning till att bolaget överlevt varenda kris det ställts inför sedan dess grundande 1889. Över tid har bolaget nämligen visat att det vet hur man skapar tillväxt till stabila och ofta ökande marginaler.

Spel- och nöjesbolaget följer också den japanska seden att ha stabila finanser med en hög soliditet samt nettokassa. I Japan finns en tradition att bolaget först finns till för sina anställda och först därefter alla aktieägare. Betala löner och att verka för att inte behöva säga upp personal har således hög prioritet.

Under de senaste två åren har dock omsättningen, rörelsemarginalen och vinsten minskat. Den främsta anledningen till detta är en minskad försäljning av konsolen Nintendo Switch, som spelar på sista versen givet att den lanserades våren 2017. Försäljningen av konsolen, men även konsolerna 3DS och 3DS XL, har även hämmats av de produktions- och leverantörsflaskhalsar under coronaåren.

Super Mario-filmen en succé

Under det senaste året har bolaget öppnat fler temaparker, bland annat en i Los Angeles, och släppt den av konsumenterna efterlängtade långfilmen The Super Mario Bros. Movie. Filmen har gått bra och över analytikers förväntan med inspelade biointäkter om cirka 1,35 miljarder dollar. Bland animerade biofilmer finns det bara en som dragit in mer pengar, Frost 2, som spelade in 1,4 miljarder dollar.

Förutom temaparker och filmsläpp har även flera speltitlar släppts, där det senaste Zeldaspelet, Tears of the Kingdom, varit det mest efterlängtade. Förväntningarna var högt ställda givet att de tidigare spelen i serien dels fått höga betyg från såväl spelkritiker som spelare, dels då det senaste i serien, Breath of the Wild, från mars 2017 har vunnit flera, hedrande utmärkelser.

Dessutom fortsätter Nintendo att skörda frukterna av sina tidigare initierade ansträngningar att öka den digitala försäljningen. Det senaste brutna räkenskapsåret (april-mars) ökade den med 7,4 %. Genom att sälja mer digitalt blir marginalen starkare, då bolagets kostnader för produktion blir lägre. Dessutom ökar digital konsumtion kundernas behov av att prenumerera på Nintendo Switch Online, som både möjliggör crossplay och multiplayer samt att spara i molnet och tillgång till kampanjer et cetera.

Ekosystemet vidgas

Liksom till exempel Apple och Amazon har sina ekosystem, dit kunden knyts fast via såväl hård- som mjukvaror, har Nintendo sitt. Förutom nämnda temaparker, filmer, konsoler/mobil samt spel har bolaget även försäljning av merchandiseprodukter, med allt från t-shirts via gosedjur till kostymer. Produkterna säljs främst via återförsäljare, men också i bolagets officiella butiker. Sistnämnda är en utrullning bolaget ämnar satsa mer på kommande räkenskapsår, med störst fokus på Japan och Nordamerika.

Kan Nintendo fortsätta leverera kvalitetsprodukter talar mycket för att kundernas benägenhet att både lockas till och stanna kvar i ekosystemet kommer att öka. Detta betyder repetitiva prenumerationsintäkter, men också, högst sannolikt, en ökad försäljning.

Intellectual Properties Nintendos juvel

Ett eftertraktat patent är av många eftersträvansvärt, då det betyder royaltyintäkter. Emellertid är dessa tidsbundna, inte sällan i 20 år som är fallet i USA. Vad som däremot inte är tidsbundet är Intellectual Properties (IP). Nintendo äger många av spelvärldens högst ansedda och eftertraktade, med allt från Super Mario via Zelda till Animal Crossing. Det är bara Nintendo som får och kan producera spelen, och därmed kapitalisera på dessa, givet att bolaget inte lägger ut ett projekt på en extern part. Med ett IP kan mycket göras, vilket kan exemplifieras med IP:t Super Mario. Förutom nämnda film finns olika spel, såsom Super Mario Bros. U Deluxe, Paper Mario samt Mario Kart, men också t-shirts och annan merchandise.

Låg värdering men med en brasklapp

Aktien har gått starkt i år, men handlas ändå fortsatt i nedre spannet av de senaste fem årens snittvärdering mätt i P/E. Det finns flera anledningar till detta, där den främsta är att investerare ställer sig frågande och tveksamma till hur länge till Switch håller. Dessutom kommer frågan om när nästa konsol kommer och vad dess prestanda kommer vara. Nintendo har en historia där, mer eller mindre, varannan konsol varit mycket lyckad, medan varannan varit ogynnsam.

Aktien är lågt värderad, men med brasklappen om bolagets kommande konsol och hur bra den kommer sälja. Det bör emellertid i sammanhanget påminnas om att Nintendo både är och har så mycket mer än ”bara” kommande konsol, vilket bolagets 134-åriga historia vittnar om.

Så köper man Nintendo-aktien

Nintendoaktien är huvudnoterad i Japan. För att kunna köpa den krävs telefonorder. Hos bland annat Avanza är courtaget för en transaktion minst 750 kronor exklusive växlingsavgift. Aktien går då enbart att ha i en vanlig depå och inte på ett ISK eller i en KF.

Aktien finns även noterad på Frankfurtbörsen. Även här krävs telefonorder, men minimicourtaget är lägre, 200 kronor med tillkommande växlingsavgift. Denna notering går att ha i en kapitalförsäkring och man är då även berättigad till Nintendos utdelning.

Aktieanalyser

Dela med dig