Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-04-12

"Starkast där det är som hårdast"

wysiwyg_image

Volvos gula anläggsmaskiner har lagt grunden till Ferronordics försäljningsutveckling. Foto: AB Volvo.

Framgångarna med att sälja Volvos anläggningsmaskiner i Ryssland har tagit Ferronordic närmare sina mål – och fått aktiekursen att lyfta.
– Det är svårt att få en större nedgång än 83 procent i marknaden, säger vd Lars Corneliusson.

Ferronordic får anses vara en udda fågel på Stockholmsbörsen. Bolaget är en distributör av inte minst Volvos anläggningsmaskiner i Ryssland.

Efter en skakig start har Ferronordics aktie hämtat sig. Sett över det senaste året är kursen upp omkring 30 procent.

– Ryssland är en väldigt öppen marknad. Alla är där. Men Volvo är prisledare. Vi måste ge bäst service, finnas där för våra kunder och få dem att tjäna mer pengar, säger vd Lars Corneliusson till Aktiespararen.

Ferronordic har nära 80 anläggningar runt om i Ryssland. Distributionen av de gula anläggningsmaskinerna (Volvo CE) utgör omkring 75 procent av omsättningen.

– Vi är som starkast där klimatet är som hårdast i landet, betonar Lars Corneliusson, som framhåller utvecklingen i nordvästra Ryssland men även stegen som tas i Sibirien och i fjärran östern.

Lars Corneliusson är tydlig med att behovet av förbättrad infrastruktur i landet, där 145 miljoner människor lever och ytan mäter över 17 100 000 kvadratkilometer, passar Ferronordics affärsmodell som handen i handsken.

– Den har varit väldigt eftersatt. Nu har det allokerats omkring 100 miljarder dollar för investeringar i infrastrukturen.

Hur ser du på ryska ekonomin i övrigt?

– Eftersom den är väldigt mycket beroende av olja, gas, skogsindustri och råvaror är den väldigt förmånlig för våra gula maskiner. De behövs verkligen och det är bra för våra kunder. Ryska ekonomin är beroende av oljepriset. Jag tycker att den är väldigt stark, men samtidigt växer den inte jättesnabbt. Landet mår fundamentalt bra ekonomiskt. Sedan är det givetvis bra för Ryssland om det går bra för Kina.

2013–2015 backade marknaden med omkring 83 procent. Nu pekar pilarna i rätt riktning. Lars Corneliusson anser att det finns stor tillväxtpotential inom alla områden.

– Det finns ett uppdämt behov. Sedan har vi, redan från början, sagt att vi måste fokusera på eftermarknaden och att vara starka på den. Kundernas maskiner ska operera med så lite stillestånd som möjligt för att kunden ska vara lönsam och de måste rusta upp sina maskiner. Antalet maskiner har inte ökat nämnvärt sedan dippen. Beståndet ska hållas vid liv. Det här ger oss en hävstång. Vi är optimistiska om marknadsutvecklingen.

Ferronordics vd anser att det bolaget ligger bra till när det kommer till digitaliseringsprocessen.

– Vi kan tolka olika signaler och omvandla dem till säljsignaler. Vi är praktiskt taget ute och renoverar maskinerna innan de går sönder.

Viktigt med transparens

Lars Corneliusson är noggrann att understryka att affärsklimatet i Ryssland inte är likt det svenska.

– Det krävs väldigt mycket mer. Det är extremt viktigt att bygga långsiktiga relationer och att ha det bästa erbjudandet. Vi har nolltolerans mot korruption och mutor, och det är något som är väldigt viktigt och som jag tror uppskattas av våra kunder. Vi har skapat en stor trovärdighet.

Hur har sanktionerna och det upphöjda tonläget mot och runt Ryssland påverkat er?

– Sanktioner är så klart inte bra. Men vi har inte märkt av dem på våra affärer. De har ju funnits ett tag nu. Sanktionerna slår ju däremot mot den allmänna investeringsviljan och sentimentet.

Fokus på diversifiering

2018 ökade Ferronordics omsättning med 26 procent och uppgick till över 3 miljarder kronor. Största partnern Volvo, inte minst tack vare bidraget från affärsområdet med anläggningsmaskiner, levererade också ett rekordår.  

– Som partner till Volvo är det jättebra att det går bra för dem och Volvo CE, säger Lars Corneliusson.

Ferronordic ansvarar även för eftermarknaden för Volvo Lastvagnar i ett antal regioner i Ryssland, Lars Cornelisson var chef för Volvos ryska verksamhet från 1999 till 2011, och har på senare tid diversifierat sitt erbjudande. Nu är bolaget även återförsäljare av varumärken som Terex Trucks, Mecalac, Dressta och Rottne i Ryssland.

– Det betyder mycket att kunna bredda oss och även erbjuda våra kunder andra produkter.

Alldeles nyligen expanderade Ferronordic även till grannlandet Kazakstan.

– Det är en liknande kultur. Nästintill alla kazaker pratar ryska. Sedan är strukturen på marknaden och naturtillgångarna samma. Vi tror att vi kan lyckas applicera vår lyckosamma affärsmodell där.

 Är intåg på fler marknader att vänta?

– Inte omöjligt. Om vi kan lyckas i Ryssland tror jag att vi kan göra det överallt. Vi begränsar oss inte geografiskt, understryker Lars Corneliusson.

Ferronordic har tre tydliga finansiella mål. 2021 ska omsättningen uppgå till 5 miljarder kronor, Ebit-marginalen till 7–9 procent och skuldsättningen vara 0–2 gånger net debt/ebitda.

– Vi är på god väg med rörelsemarginalen inom ramen för målet och har till och med en nettokassa just nu.

Vad är planen för att ta ytterligare steg och för att fler ska få upp ögonen för bolaget i Sverige?

– Vi ska jobba på, vara effektiva och se till att ha de bästa lösningarna som får kunderna att tjäna mest pengar. Vi vet att vi kan klara av tuffa tider. Mycket talar för oss, säger Lars Corneliusson.

wysiwyg_image

Lars Corneliusson är uppvuxen i Sveriges näst största stad och har bott i Ryssland i snart 25 år. Foto: David Flatbacke-Karlsson.

FAKTA

Det här är Lars Corneliusson

Född: 1967 i Göteborg.

Bor: I Moskva (där Ferronordic har sitt operationella huvudkontor).

Utbildning: Masterexamen i ekonomi från Uppsala universitet.

Karriär (i urval): Hamnade i Ryssland 1995 och arbetade i olika Världsbanksprojekt fram till 1999. Blev sedan chef för Volvokoncernen i Ryssland, med resultatansvar för Volvo Lastvagnar. Vd för Ferronordic sedan 2011.

Fotnot: Siffror hämtade den 10 april 2019.

Det här är Ferronordic

Ferronordic är en återförsäljare av allra främst Volvo Construction Equipments produkter i Ryssland. De gula anläggningsmaskinerna står för 75 procent av omsättningen. Bolaget är även ansvarigt för eftermarknadsservice för Volvo Lastvagnar och Renault i delar av Ryssland. Andra varumärken som Ferronordic är distributör åt i Ryssland är Terex Trucks, Dressta, Mecalac och Rottne. Sedan januari 2019 är bolaget även återförsäljare åt Volvo CE och Mecalac i Kazakstan.

Bolaget har runt 80 anläggningar, varav den absoluta merparten finns utspridda över hela Ryssland, och omkring 1 000 anställda. Omsättningen uppgick till 3,2 miljarder kronor, rörelseresultatet till 274 miljoner kronor och rörelsemarginalen till 8,4 procent.

Ferronordic noterades på Stockholmsbörsens mid cap-lista i oktober 2017. Börsvärdet uppgår till cirka 2,2 miljarder kronor. Aktien handlas för omkring 150 kronor. Inte långtifrån intervallet där kursen gjorde premiär.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.