Storägare ser vändning i H&M: ”Rejäl uppsida”
H&M är ett kompetent företag och om ledningen agerar rätt kan bolaget bli ett tillväxtföretag igen.
Det säger David Herro, toppförvaltare på H&M:s största externa aktieägare Harris Associates, i en intervju med Dagens Industri i fredagens utgåva av tidningen.
"Man kan förbättra bruttomarginalen, det finns utrymme att förbättra lageromsättningen och pusha försäljningen. Alla de tre nyckeltalen har blivit surare de senaste två-tre åren. Om de får upp dem igen och visar att deras investeringar i ny teknik har varit effektiv, kan det bli bra."
David Herro är attraherad av H&M:s affärsmodell men påpekar att bolaget har blivit lite stort och trögt. Samtidigt lyfter han fram den stora utmaningen med e-handeln.
"Den största risken med H&M är om ledningen inte hittar de rätta lösningarna på bolagets problem", säger han.
Harris Associates strategi är att gå in i kvalitetsföretag med bra ägare och ledning, som har hamnat i en rejäl svacka men som man tror kommer vända.
"I H&M anser vi rabatten vara mer än 30 procent och tror att det finns en rejäl uppsida i aktien om de ens lyckas med hälften av det de behöver förändra", säger han.