Aktiespararna

Superentreprenören bakom anonyma börssuccén: ”Vill bara leverera"

Av David Flatbacke-Karlsson
21 december 201715 min lästid

Lars Wingefors spelskapelse har utvecklats till en miljardjätte.

Han har byggt upp en spelkomet och blivit miljardär – mitt ute i de värmländska skogarna. Nu berättar Lars Wingefors om sin framgångsresa, varför han hoppade av gymnasiet för att telefonen störde, att göra sitt livsverk till en börsjätte utan att vilja synas och om vad som är värdeskapande i en lång intervju med Aktiespararen.

Har du inte hört talats om THQ Nordic? Det är inget att skämmas över.

Trots att bolaget levererar PC- och konsolspel över hela världen och att aktien har stigit över 400 procent sedan noteringen.

Det menar vd Lars Wingefors – som trots sina bedrifter och sin stora miljardförmögenhet ser sig som lite av en doldis.

Året är 1990. Lars Wingefors vet det kanske inte själv, men en era som 27 år senare leder fram till att hans egenstyrda bolag blivit en betydande miljardaktör har inletts.

– Det var då jag började att handla och sälja saker. Jag inledde med att sälja serietidningar. Visst, jag gillade, precis som mina kamrater, att läsa dem, men jag såg ett större värde i att köpa något för en krona och sedan för 100 kronor, säger han till Aktiespararen.

Tre år senare, när han endast var 16 år gammal, får Lars Wingefors den fullträff som 2017 har gjort honom till miljardär. Han börjar att sälja begagnade tv-spel över postorder – med ett enormt genomslag. Första fröet som blommar ut till THQ Nordic är sått.

– Jag provade att sälja det mesta. Sedan insåg jag vilken stor marknad som fanns för tv-spel. Det har rullat på. I grunden är det samma bolag som det var 1993. Många anställda är kvar inom min koncern från 90-talet. Det enda som egentligen skiljer sig är förändrade namn, affärsmodeller och nya juridiska nummer.

Kraftiga resultatförbättringar

Ja, och en, minst sagt, aningen ökad portfölj av egna spel och förvärvade varumärken. THQ Nordic, som fick sitt nuvarande namn 2016, har i nuläget 85 egna varumärken och 295 olika spel i katalogen.

Bolaget omsatte nästan 85 miljoner kronor, där egna titlar utgjorde 74 procent, och noterade ett rörelseresultat på 24 miljoner i det tredje kvartalet för 2017. Omsättningen uppgick till 252 miljoner kronor under årets första nio månader. Rörelseresultatet till lite över 86 miljoner kronor. En ökning med 45 procent respektive nästan en fördubbling jämfört med hur det såg ut samma period 2016.

– Idén är som så att vi köper varumärken och distribuerar ut dem. Det finns stora synergier i det vi gör. Spelkoden är, tillsammans med varumärket, det som är av största värde för oss. Vi använder den och gör nya format. Sedan kan vi göra uppföljare där vi ser en utvecklingskapacitet.

Darksiders är ett av THQ Nordics mest kända varumärken.

THQ Nordic har sju egna utvecklingsstudios samt 21 externa motsvarigheter på kontrakt. De är spridda över stora delar av världen. Bolaget levererar spel till såväl dator (PC) som tv (konsol). Inte minst spelare som äger Nintendo Switch, Playstation och Xbox-konsoler är bekanta med spelen. Bland de mest kända, egna varumärkena återfinns bland andra Darksiders och Titan Quest.

Lars Wingefors beskriver portföljen som en bred sådan som innehåller stor riskspridning. Allt från barn-, till roll- och strategispel finns. THQ har spelare i alla åldrar, enligt Lars Wingefors.

– Vi är lite av en allätare. Det är ett av mina viktigaste uppdrag, att hitta rätt förvärvsobjekt till rätt pris. Jag spanar efter sådana hela tiden just nu. Sedan vill vi göra uppföljare på kända varumärken. Men det tar ofta minst två–tre år att färdigställa en uppföljare.

Vad vill ni se i ett varumärke som ni förvärvar?

– Att det ska ha ett kassaflöde, finnas potential och naturligtvis en vilja att sälja hos motparten. Jag vill att vi ska tjäna pengar på allt vi gör. Vi måste se en utvecklingsmöjlighet.

Hett på börsen

THQ Nordic gjorde entré på börsen i november 2016. Tiden på First North-listan kunde knappast ha fått en mycket bättre start. Aktien, vars erbjudande övertecknades kraftigt i samband med introduktionen, har stigit med över 400 procent. Aktien handlas nu för omkring 81 kronor, att jämföra med noteringskursen på 20 kronor. Börsvärdet uppgår till över 6 miljarder kronor.

Lars Wingefors, som äger 59 procent av rösterna samt 45 procent av kapitalet, har blivit miljardär.

– Jag gillar inte att prata om aktiekursen. Det handlade om att sätta en rimlig värdering från början, som jag kände att jag kunde stå för, och som skulle ge alla aktieägare chansen till en bra resa. Sedan var det viktigt för mig att hitta långsiktiga ägare som tror mycket på det här.

Marknaden verkar gilla er aktie?

– Vi har fått ett väldigt bra mottagande. Det är så klart väldigt roligt. 17 000 personer tecknade aktier i samband med noteringen.

Hur ser du, med tanke på ert stora börsvärde, på ett listbyte?

– Just nu känner jag inte att det är rätt sak att lägga tid på. Jag ser det som betydligt bättre för aktieägarna om vi fokuserar på att göra bra affärer. Om två–tre år kanske förutsättningarna ser annorlunda ut.

Det bor omkring 60 000 människor i Karlstad. Värmlands residensstad kopplas inte samman med spelutveckling i första hand, direkt.

”Inte många som känner till oss”

Centrum för förlagskontoret återfinns i Österrikes huvudstad Wien. THQ Nordic, själva börsbolaget, har dock sitt huvudkontor i Karlstad. Men det är inget som innebär att verksamheten är omtalad i den inte alltför stora värmländska staden, där kaffejätten Löfbergs och ishockeylaget Färjestad BK fångar lokalbefolkningens och omvärldens intresse, betonar Lars Wingefors.

– Det är inte många som känner till oss i Karlstad. Jag trivs väldigt bra med att det är så och försöker att hålla en så låg profil som möjligt. Jag gillar att slå lite ur underläge.

Samtidigt gläds Lars Wingefors över att bolaget fick omkring 1 000 värmländska aktieägare i samband med noteringen.

– Drömmen vore att bygga upp något riktigt stort i Karlstad. Det vore fantastiskt att skapa en ”mylla” av spelutvecklare här. Men vi är bara i början av vår resa.

I Karlstad har THQ Nordic sin klart minsta utvecklingsstudio. Den heter Mirage Game Studios. Fem personer jobbar där.

– Jag tror mycket på den produkt som de håller på att ta fram.

Värmland är, som nämnt ovan, knappast den region som flest förknippar med spelutveckling.

– Traditionellt sett har det varit mer skog och industri genom Billerud och Uddeholm. Därför är det kul att kunna bo kvar i Karlstad och kunna driva ett sådant här bolag.

Annorlunda form av konkurrens

Fler och fler spelbolag ser dagens ljus. En tuffare kamp om konsumenternas uppmärksamhet bör uppstå, kan tyckas, men Lars Wingefors sätter situationen i ett annat perspektiv.

– Vi är mer som kollegor i svenska spelbranschen. Alla spelbolag har olika typer av nischer och olika drivande entreprenörer som står bakom. Marknaden bara växer. Det behövs många skickliga bolag. Det finns alla möjligheter att lyckas om man är duktig.

THQ Nordic har omkring 0,1 procent av den globala marknaden.

– Det är inte mycket, direkt. Om vi skulle bli tio gånger större så har vi fortfarande bara 1 procent. Vi är en väldigt liten aktör. Det finns mycket att jobba med.

Lars Wingefors vill inte kommentera huruvida något större bolag har hört av sig angående att förvärva THQ Nordic.

– Det jag kan säga är att jag inte har någon lust att sälja. Jag vill bygga upp min egen skapelse, bygga något betydande och långsiktigt över tid.

Spellforce är ett av många betydelsefulla spel för THQ Nordic.

THQ Nordic tittar allra främst på förvärv i Västeuropa, som, enligt Wingefors, är bolagets huvudmarknad, och i USA.

– Sedan finns det även många spelutvecklare i Japan. Dit har vi inte kommit ännu. Det gäller att ha respekt för att de har en annan affärskultur där.

Hur ser du på ert 2017?

– Vi har haft en stabil utveckling. Jag är nöjd med hur vi har gått framåt, sett till vår storlek, och att marginalerna ser bra ut.

THQ Nordic har förvärvat tre utvecklingsstudior, bland annat en i Stockholm, de senaste månaderna. Nyligen tog bolaget in närmare 600 miljoner kronor i en nyemission.

– På så sätt får vi större möjligheter att göra bra affärer. Jag ser många potentiella transaktioner framöver. Det är bra att ha pengarna tillgängliga. Nu slipper vi hålla på med allt för hög belåning och öka affärsrisken. Jag fokuserar på att skapa värde.

Amazon betyder mycket

THQ Nordic levererar spel till e-handlare och återförsäljare i hela världen. Kolossen Amazon är en viktig kund globalt medan Cdon och Webhallen spelar en stor roll i Sverige.

– Playstation 4 är det största tv-spelsformatet. Sedan ser vi hur Steam (digitalt distributionssystem) växer vidare. Vi har en ganska jämn tillväxt mellan PC- och konsolspel.

Lars Wingefors ser stora möjligheter att växa i Asien. Däremot ser han en annan typ av risk.

– Det som kan ställa till det för oss är att vi inte säljer nog mycket och måste ta en avskrivningskostnad på utvecklingen. Men vi känner oss trygga i att vi har 29 olika projekt igång. Några kommer att lyckas bättre än förväntat. Andra sämre. Sammantaget är strategin att den breda utvecklingsportföljen ska balansera risken.

”Har alla incitament att driva det rätt”

Under det fjärde kvartalet kommer bolaget att ha levererat sina första stora utvecklingsprojekt. Däribland Battlechasers, Black Mirror, The Guild 3, ELEX och Spellforce 3. Under 2018 kommer ett flertal stora projekt lanseras. Några av dessa är Darksiders 3, MX vs ATV All Out, Biomutant samt Titan Quest på konsol.

– Det bli spännande att integrera vår nyligen förvärvade Biomutant-studio (Experiment 101 AB). Jag känner mig komfortabel i den sits vi har just nu. Vi ska förvärva fler studios och varumärken och skaffa oss större synergier.

Lars Wingefors är ytterst mån om att THQ Nordic fortsätter att utvecklas i en positiv riktning.

– Jag känner att jag har alla incitament för att driva det framåt. Naturligtvis driver jag bolaget för alla aktieägares skull, men min egen ekonomi hänger ju mycket på hur THQ går. Det är bara att titta på hur mycket jag äger.

Vad vill du hälsa till spararna?

– Att jag är väldigt tacksam över ert fina stöd. Jag ser fram emot att få träffa er i samband med kvartalspresentationer och på vår kommande årsstämma, säger Lars Wingefors.

Det här är Lars Wingefors

Född: 1977.

Hemort: Uppvuxen i Östra Ämtervik, utanför Sunne, mitt i Värmland. Bosatt i Karlstad sedan 1993.

Bakgrund: Började sin entreprenörsresa redan som 13-åring. Då sålde han begagnade serietidningar till samlare. Har sedan dess testat allt från att driva både fysiska och e-handelsbaserade butiker till att ge sig in i bokbranschen. Lade grunden för det som i dag är spelsuccén THQ Nordic när han var 16 år gammal. Då började Lars Wingefors att sälja begagnade tv-spel över postorder.

Aktuell som: Grundare av och vd i spelbolaget, tillika, börsraketen THQ Nordic. Även känd som bland annat flitig investerare i start up-bolag och från sin tid som drake (investerare) i uppmärksammade tv-programmet Draknästet. En av Sveriges 184 miljardärer 2017, enligt Veckans Affärer. Utsågs nyligen, tillsammans med komikern och tv-personligheten Mia Skäringer, till ”Årets värmlänning”.

Lars Wingefors om:

Sina bästa aktieaffärer: ”Jag har tjänat bra med pengar på både Starbreeze och Storytel. Sedan har jag hållit på med en hel del andra aktier också. Jag är med i ett par andra börsbolag, bland annat äger jag 10 procent av mina värmländska kompisars Inission, och gillar skickliga och ambitiösa entreprenörer. Men just nu ligger nästan allt mitt fokus på THQ Nordic.”

Sitt favoritspel: ”Nu har jag hittat ett arbetssätt som gör att jag inte behöver lira speciellt mycket. Jag är inte den som är bäst på det. Det räcker ganska bra med att se andra spela genom Twitch (skratt). Men när jag var yngre spelade jag en del Collin McRae Rally på Playstation.”

Varför han hoppade av skolan (läste samhällsprogrammet med inriktning mot ekonomi på Tingvallagymnasiet): ”Det blev så otroligt mycket att göra med affärerna under det andra året. Jag pratade i mobilen hela tiden och hann inte med allt jag behövde på rasterna. Det blev alldeles för mycket frånvaro. Det gick inte att gå kvar till sist (skratt).”

Den omtalade medverkan i draknästet: ”Jag kan inte säga att jag har blivit rik genom att investera i ”start up”-verksamheter. Det har varit resor som jag har lärt mig mycket av.”

Spelbranschen i framtiden: ”När det kommer till oss som håller på med förlagsverksamhet kan jag absolut se en konsolidering. Vi blir knappast så många fler aktörer. Sedan ser jag en mer lönsam bransch genom digitalisering där fler kan få möjlighet att släppa sina spel och tjäna pengar.”

Vikten av ett sunt affärsmanskap: ”Jag tror mycket på öppenhet och ärlighet. Det är först när man försöker berika sig själv på andras bekostnad som det kan uppstå problem.”

Det här är THQ Nordic

Bolaget, som tidigare haft namnet Nordic Games, grundades 2011 när alla varumärken och andra tillgångar förvärvades från det österrikiska börsbolaget Jowood AG. Ett nytt förlagsbolag sattes då upp i Wien. Nu, 2017, förvärvar, utvecklar och förlägger THQ Nordic. PC- och konsolspel. Bolaget har en bred portfölj omfattande 295 spel och 85 egna varumärken. Darksiders, Titan Quest, MX vs ATV, Red Faction, Destroy All Humans, Aquanox, ELEX, Jagged Alliance, SpellForce och The Guild sticker kanske ut allra mest. THQ Nordic har 469 personer, inklusive externa spelutvecklare, anställda. Sju helägda utvecklingsstudios återfinns fördelade i Tyskland, USA och Sverige.

2016 omsatte THQ Nordic 301,9 miljoner kronor och noterade ett rörelseresultat på 95 miljoner kronor. Rörelsemarginalen uppgick till 31 procent.

Dela med dig