Aktiespararna

Supertalangens spartips: ”Börja så tidigt som möjligt”

Av David Flatbacke-Karlsson
8 september 20179 min lästid

Hon är en av Sveriges största talanger och försäljningschef för snabbväxande och börsaktuella Löwengrip Care & Color (LCC).
Nu berättar Lina Thunberg om Löwengrips skönhetsimperiums aktiemarknadschanser, betydelsen av entreprenörskap, sitt ekonomiintresse – och ger inte minst sina bästa spartips.

22 år gammal har hon redan axlat rollen och etablerat sig som försäljningschef i Isabella Löwengrips skönhetsbolag – utöver att ha utsetts till en av Sveriges 101 supertalanger.

Börsaktuella LCC:s Lina Thunberg har även ett stort ekonomi- och sparintresse.

Nu delar hon med sig av sina bästa råd till investerare.

19 år gammal, efter avslutade gymnasiestudier, flyttade Skånetjejen Lina Thunberg till Stockholm – för att jobba med försäljning i bloggaren, entreprenören och investeraren Isabella Löwengrip samt ekonomiprofilen Pingis Hadenius skönhetsbolag LCC.

Tre år senare har Lina Thunberg varit med och fått se LCC:s omsättning öka och i år, 2017, landa på över 50 miljoner kronor. Hon blev nyligen utsedd till en av Sveriges 101 supertalanger av Veckans Affärer.

– Sista terminen på gymnasiet fick vi chansen att praktisera en vecka. Jag ville passa på att se så många delar som möjligt av ett bolag och valde därför att söka mig mot något start-up. LCC var i startgroparna då så jag mejlade Isabella och de som jobbade närmst henne och fick till sist till en intervju. Jag fick praktikplatsen, genomförde veckan och blev erbjuden ett jobb. Mitt 18-åriga jag kunde aldrig tro att mitt 22-åriga jag skulle bli försäljningschef på LCC, ha flera miljoner i budget och personalansvar över ett helt team, säger hon till Aktiespararen.

Kan snart vara på börsen

Det senaste året har LCC vuxit med över 100 procent. Bolagets framfart har nu börjat att öppna dörrarna för en börsnotering. Lina Thunberg bekräftar, vilket Isabella Löwengrip tidigare uttalat sig om, att samtal har inletts med Carnegie för att börja förbereda LCC för en börsnotering.

Men innan ett inträde på marknaden kan bli av måste omsättningen närma sig 200 miljoner kronor, enligt investmentbankens krav.

– Det är en ägarfråga. Det har inletts en dialog, men börsnoteringar tar alltid tid. Vi jobbar oss åt 200-miljonershållet. Förhoppningsvis är vi där inom några år, men det är omöjligt att säga exakt när det blir.

Ambitionerna är högt ställda gällande vilken riktning som LCC ska färdas i.

– Målet är att bli en utmanare till Estee Lauder (en amerikansk skönhetsjätte som omsatte 11 miljarder dollar 2016).

”Ska ge hög avkastning”

Lina Thunberg har, sedan unga år, varit väldigt intresserad av utvecklingen inom börs-, ekonomi- och näringslivsvärlden. Och hon är noga med sitt eget sparande.

– Jag sparar i fonder på två olika ISK-konton. Det är blandade fonder. På det ena sparar jag med låg risk medan jag har högre risk på det andra. Där jag har högre risk sparar jag för min pension. Risken kommer jag att dra ned på ju närmare jag kommer min pension. På mitt ”lågrisk”-konto har jag pengar som jag förvaltar och tror mig kunna använda inom en närmare framtid, säger Lina Thunberg, och fortsätter:

– Ambitionen är att fonderna ska ge hög avkastning. Ekonomisk trygghet är väldigt viktig för mig. Därför har jag även ett sparkonto med tre månadslöner som buffert. Jag vill inte att pengar ska styra min vardag, utan jag vill ha möjligheten att resa och göra andra saker om jag känner för det.

Lina Thunberg arbetar tillsammans med Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius i LCC. Foto: Pressbild.

Vad har du för råd till sparare?

– Börja spara så tidigt som möjligt. Helst redan i går (skratt). Spara löpande så får du chansen till högre avkastning på sikt. Sedan tror jag att det är ett bra mål för alla att spara minst 10 procent av sin månadslön. Sprid dina risker och lägg inte alla ägg i samma korg, och ibland får man acceptera att det inte alltid går lika bra och lära sig av det.

Brinner för viktig fråga

Lina Thunberg har stora framtidsdrömmar. Flera av dessa hoppas hon förverkliga representerandes LCC. Ett mål är att få bidra till att skapa aktieägarvärde på börsen – vilket hon vill få se fler tjejer och kvinnor göra framöver.

– Det är extra kul att LCC är grundat och drivs av två kvinnor. Vi behöver fler kvinnliga entreprenörer och fler kvinnor som sitter i börsbolagens styrelser, säger Lina Thunberg.

FAKTA

Det här är Lina Thunberg

Född: 20 februari 1995 i Hässleholm.

Aktuell som: Försäljningschef för börssiktande LCC (Löwengrip Care & Color) sedan ett och ett halvt år tillbaka. Tog nyligen plats på Veckans Affärers lista över 101 svenska supertalanger.

Tidigare karriär: Tidigare regionchef för Sveriges Elevkårer. Verksam inom UF (Ung Företagsamhet) och tidigare verksam inom föreningen Raoul Wallenberg Differencemakers. Studerade ekonomiprogrammet på gymnasiet. Blev utsedd till en av Sveriges 50 främsta unga ledare vid 18 års ålder.

Urval av övriga meriter: Nådde UF-SM 2014 genom regionala framgångar i Hässleholmsområdet. Fick motta Handelsbankens entreprenörsstipendium samma år.

Lina Thunberg om:

Synen på börsens utveckling: ”Över tid är jag övertygad om att börsen kommer att gå upp. Den har totalt stigit med cirka 250 procent sedan jag föddes, 1995, och med tanke på den ekonomiska utvecklingen i världen så ser jag inte varför den inte skulle fortsätta uppåt på längre sikt. Börsen har alltid gett bäst avkastning sett ur ett längre perspektiv. Sedan kommer det så klart att gå upp och ned i perioder".

Vad som skulle kunna göra LCC till en populär aktie: ”Vår främsta målgrupp, kvinnor i åldrarna 25–35 år, är väldigt medveten. Vi kommer att kunna slå stort både i Sverige och utomlands, inte minst inom webbhandelssegmentet. Varje dag får vi frågan om det går att köpa aktier i LCC och hur man gör det".

Vilka typer av aktier hon gillar bäst: ”Det är kul att följa de svenska storbolagen och vara med och stötta den inhemska marknaden. Att placera sina pengar i bolagen är att bidra till framtida utveckling”.

Sina målsättningar: ”Jag vill ta mig in på ekonomitidningen Forbes ”30 under 30”-lista. Drömmen är att göra en internationell karriär inom försäljning. Jag är väldigt inne på New York just nu, men samtidigt vill jag verkligen inte sluta med det jag gör i dag nu. En vecka på LCC motsvarar ett år i arbetslivet. Jag lär mig otroligt mycket som jag inte vill vara utan".

Vikten av entreprenörskap (både i- och utanför börsvärlden): ”Entreprenörer styr samhällets utveckling framåt. De möjliggör nya investeringar och nytt kapital. Därför är det verkligen något som vi måste värna om. Mycket av det som jag använder mig av i dag i mitt jobb, är sådant som jag lärde mig redan under mitt UF-år. Jag vill vara en bra förebild och visa att det är möjligt att nå sina mål för både tjejer och killar”.

Några av produkterna i LCC:s sortiment. Foto: Pressbild.

Så ser LCC ut

Löwengrip Care & Color grundades 2012 av bloggaren, entreprenören och investeraren Isabella Löwengrip, som i unga år gjorde sig känd under artistnamnet ”Blondinbella”, och ekonomiprofilen Pingis Hadenius. Bolaget, som har börjat att fokusera på att slå sig in på Stockholmsbörsen, förväntas i år att omsätta 55 miljoner kronor medan Isabella Löwengrips större bolagsgrupp förväntas omsätta 70 miljoner kronor. 40 personer är anställda inom bolagen totalt.

LCC verkar inom olika typer av skönhetssegment så som hud-, hår- och ansiktsvård. Sverige utgör den största delen av omsättningen. Försäljning finns även i Norge, Danmark, Finland, Estland, Schweiz, och Förenade Arabemiraten (Dubai). Inom kort väntas bolaget även börja sälja sina produkter i bland annat USA, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Spanien och Österrike.

Produkterna säljs på Sveriges samtliga 1 500 apotek och via närmare 1 000 stycken frisörkanaler i Sverige. Bland apoteken räknas Kronans Apotek, Apoteksgruppen, Apotek Hjärtat, Apoteket AB och Lloyds Apotek in. Produktartiklarna, som är ungefär 70 stycken till antalet, går även att hitta på fler ställen, som till exempel tax free-butikerna på Arlanda flygplats och Viking Line-färjorna mellan Sverige och Finland. Utomlands varierar försäljningsförutsättningarna beroende på lokal kultur, riktlinjer och lagar i landet i fråga.

– Nästa steg är att utveckla och sälja ännu mer avancerade produkter, inom snar framtid lanserar vi en ansiktsserie med syror i – det ser vi otroligt mycket fram emot, säger Lina Thunberg.

Dela med dig