Aktiespararna

Synsams vd: Vi vill öppna upp 90 nya butiker

Av Cristofer Andersson
21 september 20239 min lästid
Håkan Lundstedt är vd för Synsam. Pressbild.
Tidigare i veckan skrev vi en uppföljning om Synsam och bolagets senaste kvartalsrapport. Trots tider som karaktäriseras av pressade konsumenter lyckades koncernen skapa tillväxt på samtliga regioner. Vilka faktorer låg bakom? Vad säger Håkan Lundstedt, vd, om bolagets finanser, sparprogrammen samt planen att öppna ytterligare 90 butiker innan sista december 2026?

Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.

Trots mångas tvivel lyckades Synsam höja såväl brutto- som rörelsemarginalen under det andra kvartalet. Vidare växer bolaget på samtliga geografier och det är flera faktorer som ligger bakom den positiva utvecklingen.

”Synsam fortsätter växa i samtliga marknader på grund av två anledningar. Dels tillgodoses ett mediciniskt behov som är ocykliskt och växande, dels har vi alltid fokus på kunden och att tillgodose våra kunders behov”, svarar Lundstedt, som varit vd sedan 2015.

”Vi vidareutvecklar också ständigt vårt erbjudande mot kund. Synsams attraktiva butikskoncept med marknadens bredaste sortiment är en viktig faktor. En hög kompetens och servicenivå i kundmötet samt hög tillgänglighet, såväl fysiskt som digitalt, är också viktiga faktorer.”

Stor bidragare till koncernens utveckling är abonnemangstjänsten Synsam Liftestyle.

”Vår abonnemangsaffär Synsam Lifestyle har dessutom haft en mycket stark tillväxt sedan vi lanserade konceptet år 2016. Vi ser att vår hemtagning av produktion från Asien till lokal produktion på Frösön utanför Östersund attraherar många kunder. Att vi är prisvärda är även mycket viktigt, där vårt erbjudande är attraktivt även i tider med ekonomisk osäkerhet. Detta omfattar även vår satsning på lägre prispunkter och prisgaranti.”

Viktigt att arbeta med leverantörer

Lundstedt återkommer under vår intervju till vikten av marginalkontroll och att det inte enbart är prisjusteringar till kund som är fokus.

”Angående marginal har vi genomfört ett flertal insatser för att lyfta nivån, vilket givit resultat i Q2. Vi har sedan Q4 2022, som branschen i övrigt, anpassat våra utpriser till ökande inpriser. I dessa inflationstider är det också viktigt att inte endast justera priser mot kund, utan även arbeta med leverantörer för att hålla tillbaka prisökningar. Att vi är fortsatt prisvärda är mycket viktigt. Utöver detta genomför Synsam effektiviseringsprogram för att motverka kostnadsinflation. Sammantaget har dessa åtgärder påverkat såväl bruttomarginal som EBITDA-marginal positivt.”

I rapporten för det andra kvartalet framkommer att Danmark är en tuff och utmanande geografi.

”Samtliga av Synsams marknader präglas av en tuff konkurrens där såväl internationella som nationella aktörer verkar. Den danska marknaden har historiskt präglats av en högre grad av fokus på pris och prisutspel än de övriga nordiska marknaderna. Under 2022 och 2023 har den danska marknaden tidvis krympt mot föregående år, vilket särskiljer den från övriga nordiska marknader. Trots detta är Synsams koncept starkt även i Danmark och vi tar marknadsandelar samt vinner kunder.”

Den nordiska strategin

Givet den utmanande marknaden i Danmark blir den självklara frågan hur Synsam arbetar för att utöka sin marknadsposition.

”Synsams strategi med fokus på kunderbjudande, tillgänglighet och hög servicegrad är i högsta grad även applicerbar på den danska marknaden. Utöver ett antal landspecifika erbjudanden är strategin gemensam med de övriga nordiska länderna. Kopplat till butiksnätverk skiljer sig strategin något”, säger den erfarna vd:n och fortsätter med att förklara mer ingående.

”I Sverige, Finland och Norge är strategin primärt att öppna nya butiker. Som exempel har Synsam fortsatt stor potential, då det i 120 av 290 av Sveriges kommuner fortfarande saknas en Synsam-butik. I Danmark har vi fokus på att flytta och uppgradera existerande butiksnätverk. Synsam i Danmark har av historiska skäl många mindre butiker och där finns stor potential genom att antingen expandera ytan och sortimentsbredd i existerande butiker och/eller att flytta existerande butiker till större och bättre butikslägen.”

Optikerbrist en utmaning

I tidigare rapporter har koncernen återkommit till att det råder optikerbrist, vilket allt annat lika är ekvivalent med höga lönekostnader. Lundstedt bekräftar att situationen fortfarande är densamma, men att åtgärder vidtas.

”Optikerbristen har varit en utmaning för branschen under en längre tid och så än idag. Synsam har sedan 2015 aktivt arbetat med att skapa ett attraktivt arbetsgivarvarumärke för våra optiker genom att erbjuda attraktiva och stimulerande arbetsuppgifter och miljö samt möjlighet till vidareutbildning. Att våra optiker skall få marknadsmässiga villkor är viktigt och det fokus vi haft på kostnadssidan är istället att reducera behovet av konsultoptiker som hyrs för att täcka upp när det är brist. Genom vår senaste satsning Synsam EyeView kan vi med hjälp av ai-teknik både öka vår kapacitet och därmed tillgänglighet mot kund, men även avlasta våra optiker så att de kan fokusera på arbetsuppgifter där de bäst utnyttjar sin kompetens. Vidare hjälper tjänsten oss att reducera behovet av och kostnader för konsultoptiker.”

Finansiella mål

Synsam har en relativt stor skuld motsvarande 2,3 x EBITDA. Förvisso är den inom bolagets mål om att den, exklusive tillfälliga avvikelser, inte ska överstiga 2,5 x EBITDA. För flera kan den anses som hög givet de höga räntor som föreligger.

”Synsam Groups finansiella mål för kapitalstruktur, nettoskuld/justerad EBITDA skall vara 2.5x, exkluderat tillfälliga avvikelser, sattes baserat på en analys av Synsams förmåga att hantera en miljö med högre räntor och mot benchmark av andra bolags målsättning. Vi anser därför att målet är rätt för vår verksamhet”, betonar Lundstedt.

”Vid utgången av andra kvartalet 2023 uppgick nettoskulden i absoluta tal till 2 985 MSEK, vilket man skall komma ihåg även inkluderar leasingskulder från hyresavtal enligt regelverket IFRS 16. Om nettoskulden hade beräknats utan hänsyn till IFRS 16 hade nettoskulden uppgått till 2 090 MSEK”, svarar vd:n och knyter därefter an till koncernens kassaflöde.

”Synsams starka kassaflöde har gett oss möjlighet att hålla oss inom vårt mål för kapitalstruktur och samtidigt lämna utdelningar på 255 mkr år 2022 och 253 mkr år 2023. Utöver kostnads- och omstruktureringsprogrammen har vi även sett över hur vi kan öka vår effektivitet när det gäller investeringar. Under år 2022 hade vi relativt stora investeringar i vår produktionsanläggning i Östersund, där investeringstakten nu gått ner till en lägre nivå.”

Synsam vill öppna 90 butiker

Sekventiellt har koncernen öppnat färre butiker, men målet om att öppna ytterligare 90 mellan 2024–2026 står fast.

”Vi har en lista med så kallade ’white spots’ på fler än 150 orter där vi önskar etablera oss. Dessa platser inkluderar såväl samtliga nordiska marknader som större och mindre orter. I Sverige är fokus på mindre orter där vi inte finns idag och där vi ser en stark potential. I Finland och Norge är det en kombination av större och mindre orter, medan vi i Danmark fokuserar på uppgraderingar och flytt av existerande butiker.”

Trots att Synsam är exponerat mot konsumenter, vars plånböcker minskat det senaste året, är Lundstedt komfortabel med att koncernens utbud kommer fortsätta vara aktuellt.

”En fördel med Synsams verksamhet är att vi i grunden fyller ett medicinskt behov som förändras ungefär var tredje år. Utöver detta ökar synfelen generellt och går dessutom ner i åldrarna. Det ökade behovet gör att Synsam och våra branschkollegor verkligen behövs. Med det sagt är det tydligt för oss alla att konsumenten har mindre pengar att röra sig med i tider med hög inflation på mat, energi med mera samt när bolåneräntor ökar. Det som vi har sett är att vår affärsmodell fortsatt är stark även i dessa tider. Vi ser dock att kunder generellt är mer prismedvetna och i viss mån väljer ett billigare alternativ”, berättar Lundstedt och återkommer till den av kunderna uppskattade abonnemangstjänsten.

”Gällande abonnemanget fortsätter vi att växa vår abonnemangsaffär varje kvartal och i Q2 2023 var vår ’churn rate’ (andel av existerande kunder som lämnar abonnemanget) den lägsta på tre år. Det indikerar att kunderna är mer nöjda än tidigare, vilket är positivt. Kampanj och pristryck finns i marknaden och sporrar oss att säkra att vi har ett prisvärt och bra kunderbjudande och en kostnadseffektiv verksamhet som gör att vi är attraktiva både mot kund och mot investerare.”

Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.

LÄS MER: Analys: Synsam fortfarande inte billigt - avvakta

SynsamIntervjuer

Dela med dig