Teknikvågen bakom spelboomen
Leo Vegas grundare Gustaf Hagman och Robin Ramm-Ericson. Foto: Leo Vegas
Mobilspel väntas växa dubbelt så snabbt som onlinespel.
I morgon presenterar Leo Vegas sin kvartalsrapport.
– Nu kommer ny teknikvåg, säger Gustaf Hagman, vd för Leo Vegas.
Spelbolaget Leo Vegas startades 2011 och har sedan dess vuxit till att bli ett bolag som omsätter över 1,3 miljarder kronor, värderat till strax över sex miljarder.
Mobilspel väntas växa dubbelt så snabbt som onlinespel på många marknader, enligt H2GC, ett analysföretag inriktat på spelmarknaden.
Ett bolag som ligger bra till är Leo Vegas, som är inriktat på betting i mobilen. Redan nu står insättningar från mobil för 65 procent av alla deponeringar på spelmarknaden.
"Nu kommer nytt teknikskifte"
– Spelandet gick online i början av 00-talet och nu kommer ett nytt teknikskifte, mobilvågen som händer nu, säger Gustaf Hagman, vd för Leo Vegas, till Aktiespararen.
Förra året lanserade Leo Vegas sport -och live-casino.
– Har du en produkt som är fokuserad på mobilen och riktar dig mot människor med smartphones kan man vara mer strömlinjeformad. Det här är en business som kan vara global, säger Hagman.
2016 hade bolaget en organisk tillväxt på drygt 70 procent. Sedan introduktionen på börsen i mars 2016 till 32 kronor har aktien gått upp nästan hundra procent. Hittills i år har aktien gått upp nästan 80 procent.
– Man kan säga att på de flesta marknader så växer mobilspel dubbelt så snabbt som onlinespel, säger Gustaf Hagman.
"Utmärkt position inför framtiden"
I industriundersökningen Gaming Quarterly Report, som vänder sig till investerare och vd:ar i spelbranschen, har Leo Vegas flera gånger pekats ut som det bolag som bedöms växa mest det närmaste året.
– Leo Vegas är i en utmärkt position inför framtiden.
I våras kom ett beslut från regeringen om att införa en spellicens för att få bedriva casino- och bettingverksamhet. Dessutom måste bolaget betala skatt i Sverige, enligt förslaget 18 procent, jämfört med 15 procent i Storbritannien och 20 procent i Danmark.
– Vi tycker att det är bra att det blir transparent och att Sverige blir som de flesta andra länder. Sverige ligger efter stora delar av Europa i den här frågan. Detta kommer att öppna upp för en mer effektiv marknadsföring via kanaler som exempelvis Google och Facebook. Sen är det klart att det blir en skatt också vilken vi tycker blir lite hög. Vi hade hoppats mer på en skatt i linje med Storbritannien, säger Hagman.
Tror du att marknaden kommer att konsolideras till följd av regleringen?
– Licensen i sig är inte så dyr men skatten kommer att göra att det tar längre tid för nya bolag att skapa vinst.
I en intervju med Cherrys vd Anders Holmgren som Aktiespararen (https://old.aktiespararna.se/nyheter/cherry-raknar-med-tuffare-konkurrens)gjorde tidigare i somras nämnde Holmgren att det finns en möjlighet att en mediejätte så som Schibsted skulle kunna ge sig in i marknaden. Men Gustaf Hagman är tveksam.
– De (Schibsted reds. anm.) hade redan gjort det i så fall. Sedan tror jag att det blir svårare och svårare att ta sig in i branschen för varje år som går. Men man ska aldrig säga aldrig. Det kan hända och de har mycket trafik.
Hur tar ni ansvar för att förhindra spelmissbruk?
– I de länder där vi har verksamhet som är reglerad, som till exempel i England, Danmark, Italien och Irland, jobbar man mer intensivt och i enlighet med de reglementen som finns. Det är därför jag välkomnar reglering i Sverige så att man kan agera unisont. Vi jobbar kontinuerligt med att utbilda vår personal vad gäller problemspel. Det är ett tredjepartsbolag som sköter utbildningen för att man ska få opartiska ögon. Vår kundsupport tar dessutom kontakt med en spelare om de ser ett osunt beteende, säger Gustaf Hagman.
FAKTA
Förväntningarna på Leo Vegas andra kvartal 2017
Kasino- och bettingbolaget Leo Vegas väntas ha fortsatt öka marknadsföringskostnaderna i förhållande till intäkter sekventiellt under årets andra kvartal.
Det framgår av analytikerkommentarer som Nyhetsbyrån Direkt tagit del av inför onsdagsmorgonens rapport.
Enligt SME Direkt väntas intäkterna ha uppgått till 49 miljoner euro i det andra kvartalet (31) medan ebitda-resultatet väntas ha landat på 4,7 miljoner euro (-2,5).
Marknadsföringskostnaderna i procent av totala intäkter väntas ha varit kring 47 procent under det gångna kvartalet (60) i så fall en fortsatt upptrappning från de två närmast föregående kvartalens 43 respektive 36 procent.
"Vi räknar med att det andra kvartalet uppvisade en hygglig kasinotillväxt med stöd av gynnsamma säsongseffekter. Det andra och det tredje kvartalet är de starkaste kvartalen för operatören. Vi förväntar oss att Danmark hamnar i fokus och att marknadsföringskostnaderna varit lite högre än under det första kvartalet. Samtidigt är det satsningar som har stött inflödet av aktiva spelare och insättningskunder", skriver Danske Bank i en införanalys.
Leo Vegas har under inledningen av detta år satsat stort på marknadsföring i bland annat Danmark, en marknad som bolaget klev in på under slutet av förra året. Därutöver har bolaget skalat upp exponeringen av dess bettingtjänst Leo Vegas Sport.
I början av juli erhöll för övrigt Leo Vegas en odds-licens i Danmark varpå Leo Vegas Sport nu återfinns även där.
Leo Vegas ebitda-marginal väntas ha summerat till 9,6 procent i det andra kvartalet, för helåret ligger analytikernas förväntningar på 12,8 procent, enligt SME Direkt. Helårsintäkterna förväntas uppgå till 202 miljoner euro för bolaget som har som mål att nå upp till 300 miljoner euro under 2018 kombinerat med en ebitda-marginal på omkring 15 procent.
Ett ständigt tema på senare tid rörande spelsektorn har varit kommande hårdare regleringar. För Leo Vegas del rör det sig bland annat om nya australiska regler, skriver Carnegie som liksom SEB samtidigt påpekar att Leo Vegas exponering mot Nederländerna är relativt begränsad.
SEB anser även att Leo Vegas skulle kunna vara en möjlig uppköpskandidat om förslaget om förändrade spelregler på den svenska marknaden röstas igenom. Vd:n Gustaf Hagman sade under hösten 2016 till Nyhetsbyrån Direkt att Leo Vegas kan tänkas ta del i konsolideringsvågen inom sektorn men att det då i så fall kanske snarare handlar om att "köpa än köpas".
Leo Vegas rapport för det andra kvartalet väntas vid 8-tiden på onsdagsmorgonen med telefonkonferens en timma senare.
Källa: Nyhetsbyrån Direkt