Aktiespararna

Tillväxtjakt i överljudsfart: ”Stora möjligheter”

Av Redaktionen
17 december 20186 min lästid

Denna artikel framgår ur Aktiespararen nummer 11–12 2018.

Aktien har tappat höjd och miljardemissionen har väckt frågor. Men Saabs plan är att flyga högre. ”Vi måste utnyttja situationen som vi har”, säger Håkan Buskhe.

I en omvärld som ter sig allt osäkrare, med en tilltagande geopolitisk oro och ökade spänningar och hot om rena handelskrig, ter sig försvarsjätten Saab som ett defensivt, intressant investeringscase.

Men bolaget har haft det motigt på börsen och aktien har fallit närmare 15 procent sett över det senaste året. Efter att en riktad nyemission, som nu klubbats igenom på en extrastämma, kommunicerats höjde marknaden ännu mer på ögonbrynen. Vd Håkan Buskhe manar dock till lugn.

– Vi ser stora möjligheter att öka takten i utvecklingen av bolaget. Vi har en fantastiskt bra situation där vi står i dag, både gällande produktportfölj, marknadssituation och utvecklingen i våra projekt, men det går att göra ännu mer, säger han till Aktiespararen.

I samband med kapitalmarknads­dagen i centrala Stockholm är han noga att betona att Saab redan har en hög fart och att det kortsiktigt, genom att bland annat dra ned på kostnader för forskning och utveckling och marknadsföringskampanjer, inte skulle vara något problem att nå omtalade rörelsemarginalsmålet på 10 procent.

– Men då skulle vi förlora tillväxtmarginaler längre fram. Det gäller att ha en balans. Vi har sagt att vi ska ta oss dit genom fem steg. Vi tog ett 2017 och kommer att ta ytterligare ett 2018.

Ska ställa om sig

Håkan Buskhe framhåller att de 6 miljarder kronor som är tänkta att tas in kommer att användas till involvering i fler affärer och samarbeten som gynnar bolaget fram­över.

Ett större sparprogram har även offentliggjorts i en del av ett förändringsarbete. 850 personer, 300 anställda och 550 konsulter, kommer att tvingas lämna bolaget de kommande åren.

– Jag tycker inte att det är så konstigt. Ibland är man tvungen att gasa för att hinna med. Nu har vi fler projekt i Saab i dag än vad den samlade försvarsindustrin hade under kalla kriget. Det är klart att det skapar en ineffektivitet.

Digitalisering och teknikskiften slår genom hela samhället på bred front. Håkan Bushke menar att det krävs en annan typ av tänk, en förmåga att förnya sig och att produktutbudet, som uppgår till nära 600 artiklar, måste ses över.

– Vi har en svans av produkter som inte är nog lönsamma och framför allt inte väcker marknadens intresse. Nu är tajmningen rätt för att gå igenom hur vårt produktsortiment ser ut. Vi kan inte vänta flera år. Men vi kommer att vara breda även framöver. Det måste vi vara. Vi behöver ha stor komponentkunskap.

Storordern som ändrar allt

En nyhet som har fått analytikerkollektivet att haja till på ett mer positivt vis är storordern på TX, skolflygplan, som Saab har fått tillsammans med amerikanska Boeing. Tidigare har Håkan Buskhe berättat för TT att Saabs totala del av den 82 miljarder kronor stora kakan kan uppgå till 25 miljarder kronor. Han skulle inte bli förvånad om över 2 000 plan säljs.

– Nu ska varje stridspilot i USA utbilda sig i ett Saab/Boeing-system. Det är klart att det skapar stora möjligheter för oss. Vi måste utnyttja den här situationen som vi har.

Andra faktorer som talar för Saab, mest känt för sina Jas Gripen-plan som gått på export över hela världen, är upprustningstrenden och att samtliga Nato-länder ska investera 2 procent av BNP i sitt försvar fram till 2024.

– Marknaden blir mycket större. Men det är inte bara utvecklingen av de tekniska systemen som gör oss konkurrensutsatta. Vi har politiska riktlinjer att förhålla oss till.

Håkan Buskhe har upplevt mycket under sina drygt åtta år som vd för Saab. Han understryker att bolaget står sig mycket starkare i dag än 2010, då man bestämde sig för att satsa stort på forskning- och utveckling och marknadsföring för att bli relevanta och inte en ren serviceverksamhet.

– Vi har en bra strategi. Bolaget har vuxit med närmare 50 procent. Varför ska vi sluta nu? Det är bättre att köra på, säger Håkan Buskhe.

Saabs estimerade p/e-tal för 2019 uppgår till strax under 26 och kommer sedan ned till runt 18 2020. För den långsiktige spararen, med en bred och diversifierad portfölj, kan aktien absolut vara intressant att äga. Marknadsläget, utvecklingen i omvärlden, översynen av koncernen och en stark huvudägare i Investor är faktorer som talar för Saab.

FAKTA

Det här är Håkan Buskhe

Född: 1963 i Örnsköldsvik.

Utbildning: Civilingenjör vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

Karriär: Produktionschef vid Falcon Bryggerier, 1994–1998. Ledande position vid Storel AB, 1998–2000. Vd på Schenker North, 2002–2008. Vd på Eon Sverige, 2008–2010.
Vd för Saab AB sedan 2010.

Håkan Buskhe om …

Övervakningssystemet Global Eye: ”Det kan se i alla domäner samtidigt och verkligen lägga märke till små detaljer. Teknologin ser allt. Jättespännande. Men utvecklingen inom bland annat ubåtssegmentet är också väldigt intressant.”

Fördelar med bolagets produktionssystem: ”Vi har korta ledtider och kan få igenom mycket i vårt system. Det är bra för oss om det ställs högre krav på snabbare leverans.”

Sin hälsning till aktieägarna: ”Jag är glad att de visar oss förtroende. Jag tänker inte svika dem. Vi jobbar stenhårt varje dag för att utveckla bolaget. På kort sikt ska vi nå våra finansiella mål och på lång sikt ska vi växa mycket.”

Dela med dig