Trendbrott för den svenska e-handeln
Under februari månad vände den svenska e-handelsindikatorn ned för första gången på ett år. Förra året handlade 72% via e-handel under februari och i år låg siffran på 65%.
Den låga e-handeln fick också effekt på den totala omsättningen som var ner 16% jämfört med föregående år.
“Detta blev en dubbelsmäll för e-handeln. Färre e-handlade i februari, och dessutom för mindre summor. Det är ett tydligt kvitto på att 2024 års återhämtning har kommit av sig och att konsumenterna ännu är försiktiga med att göra inköp”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Under föregående år låg e-handeln istället på historiskt höga nivåer. 10 av 12 månader e-handlade över 70 % av den vuxna befolkningen.
Vill du vara först med köp- och säljråd, aktieanalyser och nyheter – följ oss på Messenger för utskick i realtid.
Signa upp dig på vårt nyhetsbrev för att varje dag få de senaste aktietipsen, affärerna i våra aktieportföljer och nyheterna sammanfattade.