Aktiespararna

Utmanaren med vind i seglen

Av Christoffer Ahnemark
16 november 20188 min lästid

Sbanken (kurs 85 kr), mer känt som Skandiabankens norska verksamhetsben, noterades på Oslobörsen i november 2015. Priset i introduktionen blev 46 norska kronor och aktien fick till en början ett svalt mottagande av marknaden. Tongångarna har därefter blivit betydligt mer positiva, drivet av en stark operativ utveckling.

Själva noteringen markerade startskottet i separationen från den tidigare ägaren, svenska Skandia Liv. Det andra steget kom ett drygt halvår senare i april 2016, när Skandia sålde sin kvarvarande ägarandel på 25 procent. Köpare av posten var det välkända riskkapitalbolaget Altor, som därmed tog över taktpinnen som största ägare i banken.

Det tredje och sista steget i skilsmässan från Skandia kom i november i fjol i samband med att koncernen genomförde en planerad namnförändring från Skandiabanken till dagens Sbanken. Efter förändringsprocessen står nu bolaget på egna ben och är helt fokuserat på den norska marknaden, mer specifikt på privatmarknadssidan.

Att differentiera sig på den traditionella bankmarknaden är svårt. Tjänsteutbudet i termer av kontoformer, betaltjänster, krediter och sparlösningar är närmast identiskt mellan olika banker. Banbrytande innovationer kan dessutom snabbt replikeras av konkurrenter, vilket gör att branschen på gott och ont är likformig.

Men det som skiljer Sbanken från andra banker i Norge är affärsmodellens utformning. Till skillnad från sina betydligt större konkurrenter som DNB och Handelsbanken (https://old.aktiespararna.se/popin/917), bedrivs verksamheten sedan starten helt kontorslöst med hjälp av en väloljad digital plattform.

Affärskonceptets tre grundpelare bygger bland annat på att:

1. Erbjuda enkla och transparenta prisstrukturer som säkerställer att kunden får en ”rättvis affär”

2. Kontinuerligt uppdatera och optimera tjänsteutbudet utifrån feedback från kunderna

3. Hålla kostnaderna låga och tillhandahålla en användarvänlig och effektiv digital plattform

Svårslaget erbjudande

Alla banktjänster finns tillgängliga några få knapptryck bort från kunden. Vid sidan av omfattande gör-det-själv-guider finns en kundtjänst redo att hjälpa till alla dagar från 6 på morgonen till klockan 24 på kvällen. De flesta av bankens kunder är självgående och sköter sina affärer på egen hand via internetbanken, något som ytterligare håller kostnaderna låga.

Modellen har likheter med Avanzas framgångsrika koncept här i Sverige. Kort sammanfattat är stilen modern, transpararant och kostnadseffektiv - både för kunden och för banken.

I Sbanken är kreditprocessen närapå helt automatiserad, utan onödigt pappersarbete

Navet i alla banker är kreditprocessen. I Sbanken är kreditprocessen närapå helt automatiserad, utan onödig pappersrutin eller andra omvägar. Även här gör alltså kunden, med viss vägledning, de tunga lyften. Efter att ha knappat in alla siffrorna och svarat på ett antal frågor får låntagaren direkt besked om krediten är beviljad eller inte och vilken räntesats som gäller.

För mindre konsumentkrediter krediteras kundens konto direkt. Innan större krediter betalas ut, exempelvis ett bolån, krävs dock manuell handläggning och utvärderingen av bland annat säkerheten.

Historiskt har denna process varit mycket framgångsrik. Trots den snabba tillväxttakten de senaste åren är kvaliteten i lånestocken genomgående hög och kreditförlusterna har konsekvent varit låga. Charmen i affärsmodellen är att återkommande intäkter läggs på hög samtidigt som kostnadsbasen hålls i schack, även när affären skalas upp. Det ger grogrund för stark vinsttillväxt.

Skalbart koncept

Det skalbara affärskonceptet syns tydligt i det fallande K/I-talet som drivits av de senaste årens volymtillväxt, inte av drastiskt reducerade kostnader som är fallet i många andra banker. Konceptet har dessutom möjliggjort Sbanken att ha Norges mest nöjda bankkunder 17 år i rad. Att 7 av 10 nya kunder uppger att de blivit rekommenderade av familj, vänner och bekanta är imponerande.

Med kunder som ambassadörer hålls marknadsföringskostnaderna naturligt låga och fokus kan läggas på att vidareutveckla tjänsterna och expandera till nya bank- och försäkringskategorier. Framgång föder som bekant ny framgång och Sbanken är tveklöst utmanaren med vind i seglen.

Risker saknas dock inte. Norsk ekonomi är kraftigt oljeberoende och dagens prisnivåer kan snabbt vända ned och slå mot den reala ekonomin, likaså bostadsmarknaden.

Att årligen expandera låneboken med tvåsiffriga tal - som Sbanken har gjort under flera år - är utan tvekan aggressivt, men i dagsläget är takten i expansionen både medveten och kontrollerad. Den låga belåningsgraden i fastighetsbeståndet ger också trygghet.

Ljusa framtidsutsikter

Blickar vi framåt förväntar vi oss att rådande trender kommer fortsätta resten av året och in i 2019. Rörelsen kännetecknas av stark tillväxt och denna tillväxt förväntas fortlöpa genom att:

1. Den underliggande marknaden växer i god takt och efterfrågan på kredit är hög

2. Marknadsandelar fortsätter att tas (Sbanken har cirka 2,5 procent av totala lånemarknaden)

3. Banken bearbetar nuvarande kundstock och säljer på fler tjänster

4. Nya verksamhetsgrenar adderas, däribland tjänster till småföretagare och ett försäkringsben

5. Provisionsnettot ökar i takt med att inlåningen förädlas till aktie- och fondsparande

6. Det stigande ränteläget ger förutsättningar för högre räntemarginaler

Konklusion

Sammantaget ser vi Sbanken som en spännande tillväxtaktie som passar väl in i en långsiktig portfölj. Plattformen ligger rätt i tiden och banken är välpositionerad för att dra fördel av det stigande ränteläget i Norge och den ekonomiska skjutsen som det höga oljepriset ger fastlandsekonomin.

Om bolaget infriar sitt finansiella mål om en årlig lånetillväxt på över 10 procent kommer lånestocken (och räntenettot) fördubblas på mindre än sju år. Med största sannolikhet gör även aktiekursen det.

Allt som allt, rekommenderar vi köp med en riktkurs på 105 kronor kommande 12 månader.

På lite längre sikt är potentialen större än så, men modellen måste bevisa sig i sämre tider innan vi vågar kvalificerar aktien som en riktig buy-and-hold-kandidat.

Christoffer Ahnemark

Inte medlem i Aktiespararna ännu? Missa inga tips, uppdateringar eller analyser - gå med här (https://old.aktiespararna.se/blimedlem)

FÖRETAGSBESKRIVNING

Sbanken är en onlinebaserad bank som erbjuder finansiella tjänster till privatpersoner i Norge. Verksamheten startades i april år 2000 och huvudkontoret är beläget i Bergen. I ägarlistan finns bland annat Altor och välrenommerade fondbolag som Lannebo och Didner & Gerge.

BÖRSTEMPERATUR (0-5)

Marknadens syn på ledningens kompetens: AAAAA (5)
Tillväxtpotential: AAAAA (5)
Lönsamhet: AAAA (4)
Direktavkastning: AA (2)
Trygg placering: AAA (3)

LEDNING

Vd sedan år 2010 Magnar Øyhovden äger 94 466 aktier till ett värde av 8,2 miljoner norska kronor

OPTIMISTEN

Optimisten räknar med att framgångarna fortsätter för Sbanken. Den starka lånetillväxten i kombination med en god kostnadskontroll talar för högre vinster och stigande aktiekurs.

PESSIMISTEN

Pessimisten befarar att expansionstakten går för fort och att koncernen är sårbar i en konjunkturell avmattning. Växtvärk väntar i ett sådant scenario och aktien tappar sin glans.


AVANZA BANK HOLDING KURSUTVECKLING



Dela med dig