Aktiespararna

Världens mest aktieägarvänliga bolag?

Av Cristofer Andersson
9 juni 20235 min lästid
De flesta har sett den legendariska loggan, benämnd ”swoosh”, och de flesta har nog någon gång under sitt liv ägt ett par av deras skor, eller någon av deras andra produkter. Såklart är bolaget som diskuteras Nike, som på andra sidan Atlanten är en uppskattad aktie att äga, inte minst för bolagets aktieägarvänlighet.

Bolaget är aktuellt med den nyligen släppta filmen Air, där Ben Affleck och Matt Damond spelar Phil Knight, grundare av Nike, respektive Sonny Vaccaro – personen som 1984 lyckades vinna ett sponsoravtal med Michael Jordan från konkurrenterna och därmed skapade en PR-succésaga utan dess like.

För att lyckas rekrytera Jordan hade Vaccaro låtit produkt- och utvecklingsteamet på Nike tillverka ett par exklusiva Nikeskor, ”Air Jordan” – skor som vid avtal parterna emellan skulle säljas i såväl nationella som internationella sportbutiker. Jordan blev tagen och kom därefter att signera.

Michael Jordan var och är en idag en viktig del i Nikes historik och även om 1984 är långt tillbaka i tiden måste vi gå ytterligare tjugo år tillbaka för att komma till den punkt då bolaget såg dagens ljus. 1964 grundade Phil Knight Nike, som till 1971 hette Blue Ribbon Sports. I början sålde han importerade skor från Asien i sina föräldrars garage för att därefter, med hjälp av bland andra Bill Bowerman, skapa och designa egna skor. Resten är, som man brukar säga, historia.

22 dollar har blivit 13 500 dollar

Nikes aktie börsintroducerades 1980 till ett pris om 22 dollar och hade man köpt blott en aktie då hade man idag haft 128 stycken, då bolaget genomfört flera splittar. Tar vi dessa 128 stycken och gångrar med dagens aktiepris om 106 dollar ger det ett innehav värt 13 500 dollar.

Emellertid skulle innehavet givit än mer, för Nike har även varit en frekvent utdelare sedan 1985, då man delade ut 0,05 dollar per kvartal och aktie. Idag har den summan vuxit till 0,34/kvartal per aktie, motsvarande en utdelningstillväxt om 580%. Totalavkastningen är således inget annat än magisk.

När de senaste tio respektive sju och fem åren studeras framkommer att utdelningstillväxten snittat 12,3 % respektive 11% och 10,6%. Under dessa tio år har även antalet utomstående aktier minskat med 13%. De frekventa återköpen är ytterligare ett sätt att premiera alla aktieägare, för givet en oförändrad vinst blir densamma per aktie högre för varje aktie som försvinner från marknaden.

Tredje kvartalet ömsom vin, ömsom vatten

Nike har ett brutet räkenskapsår. Den senaste rapporten var för bolagets tredje kvartal och bland annat sågs en ökande omsättning om 14%, upp till 12,4 miljarder dollar. Som för många andra aktörer inom samma sektor kämpar Nike med stigande kostnader och hur och när att överföra dessa till slutkunden. Att föra över kostnaderna har visat sig svårt, vilket syns när bruttomarginalen studeras. Den minskade nämligen med 3,3 procentenheter, från tidigare 46,3% till 43,3% per sista februari 2023.

Vidare har bolagets lager ökat med 16 % relativt samma kvartal föregående år. Orsakerna är både stigande fraktkostnader och högre insatskostnader. För klädesbolag som har en hög modekänslighet är ett stort lager inte att föredra, då mode kommer och går och kan periodens kollektion inte säljas finns risken att bolaget måste rea ut allt. Detta skadar såklart de redan prövande marginalerna. Emellertid är inte samtliga av Nikes produkter modekänsliga och alltså är lageruppbyggnaden inte lika farlig som den initiala tanken gör gällande.

Vad som var positivt för bolaget och alla dess delägare var att satsningen mot en ökad direktförsäljning fortsätter utvecklas väl och relativt för ett år sedan ökade den med 17%. Sistnämnda är vad som bedöms vara en av de främsta faktorerna för att såväl behålla som stärka kundkontakterna, men också marginalerna framgent.

Kvalitet kostar

Nike har en aktie som alltid varit dyr, men givet bolagets historiska prestanda samt dess aktieägarvänlighet finns det fog att hävda att den inte har varit tagen ur luften. De senaste tio åren har bolagets omsättning, vinst samt eget kapital ökat med 8,7% respektive 9,8 % och 4,1 % årligen. Vidare är Nike nästintill skuldfritt med en nettoskuld/ebita om 0,25. Samtidigt är soliditeten 37,9 %. De senaste tio åren har avkastningen på eget kapital (ROE) och investerade sådant (ROIC) varit imponerande 33,3% respektive 39,8% i snitt.

Givet bolagets och märkets höga status, dess beprövade erfarenhet samt starka kund- och produktkanaler talar mycket för Nike. Emellertid är värderingen tämligen hög med ett P/E på drygt 30. Tror man att bolaget kan fortsätta växa likt sin historik är priset acceptabelt, men för den mer försiktiga investeraren är rådet att avvakta.

Dela med dig