Vinstras för Yubico
Omsättningen sjönk 18,8% till 499,1 miljoner kronor (614,4). I lokala valutor var minskningen 11,4%.
Kronans förstärkning mot dollarn med närmare 10% förklaras ha påverkat siffrorna avsevärt, då cirka 80% av Yubicos intäkter genereras i dollar och resten i euro. Samtidigt är omkring 25% av bolagets kostnader i svenska kronor.
ARR (årliga återkommande intäkter) uppgick till 394,4 miljoner kronor (287,6), en ökning med 37,1%. Ökningen i återkommande intäkter hänvisas till flera nya avtal, bland andra det större fleråriga avtalet med ett high-tech bolag.
Bruttoresultatet blev 394,5 miljoner kronor (493,4), med en bruttomarginal på 79,0% (80,3).
Rörelseresultatet blev 21,2 miljoner kronor (130,8). Rörelsemarginalen var 4,2% (21,3).
Den främsta orsaken till kostnadsökningen under kvartalet är den fortsatta expansionen av organisationen för att möta de långsiktiga tillväxtmålen.
Resultatet efter skatt blev 8,9 miljoner kronor (103,6). Resultat per aktie uppgick till 0,10 kronor (1,17).
Orderingången landade på 621,8 miljoner kronor (672,6).
I slutet av Q1 lyftes en avmattning i flera kunddialoger, vilket enligt bolagets vd Mattias Danielsson påverkade de första sex veckorna i Q2. Mot slutet av kvartalet har man sett en tydlig återhämtning affärsaktiviteter, vilket resulterade i att orderingången växte i lokala valutor sett över kvartalet som helhet.
"Det kortsiktiga resultatet är inte tillfredställande, men försäljnings-momentum återvände i slutet av kvartalet. Prenumerationsomsättningen ökade med 33 procent och orderingången från prenumerationer ökade med 41 procent. Övergången till prenumerationsavtal fördröjer intäkts- redovisningen men stärker basen för återkommande intäkter", kommenterar vd:n.
Vidare beskrivs nedgången i orderingång vid slutet av Q1 och Q2 som ett tillfälligt bakslag. Nu ser man en ökad efterfrågan från vad som beskrivs vara några av världens mest säkerhetsmedvetna organisationer, inklusive ledande bolag inom high-tech, AI, cybersäkerhet och finansiella tjänster.
"Vi går in i andra halvåret med förnyad drivkraft, synlig tillväxt i orderbokningar och en stark, växande pipeline, allt ett tecken på våra kunders förtroende."