Aktiespararna

Zalando avgör Kinneviks öde

Av Christoffer Ahnemark
26 juni 20174 min lästid

I dag meddelande Kinnevik att Georgi Ganev, vd i it-återförsäljaren Dustin sedan 2012, har utsetts till ny vd i Kinnevik med tillträde den 1 januari 2018. Förutom att ha varit vd på Dustin har Ganev haft en rad ledande positioner på bland annat Bredbandsbolaget, Tele2 och Telenor Sweden.

Georgi Ganev har därmed en bred erfarenhet från den så kallade TMT-sektorn (Teknik, Media och Telekom), där Kinneviks kärnverksamhet också återfinns, med innehav i bland annat Millicom, Tele2, MTG och nu senast i ComHem.

Samtidigt går det inte att komma ifrån att Kinneviks portfölj är förhållandevis koncentrerad, där få bolag utgör huvuddelen av substansen i investmentbolaget. De tre största innehaven i Kinnevik utgör cirka 76 procent av substansvärdet i koncernen, vilket är en iögonfallande hög nivå – särskilt om vi bryter ned siffrorna ytterligare.

Kinneviks B-aktie handlas i dag kring 265 kronor. Av den totala substansen ligger nästan 36 procent, motsvarande omkring 104 kr per aktie, i tyska e-handelsbolaget Zalando. Det är en hög exponering mot ett enskilt bolag.

Nummer två i termer av vikt i substansvärdet, är telekombolaget Millicom, som är verksamt på tillväxtmarknader. Millicom utgör cirka 24 procent, eller 68 kr, av substansen i Kinnevik. Trea är telekombolaget Tele2 som har en vikt om ungefär 16 procent, eller 48 kr, av substansen i investmentbolaget.

Med sin stora vikt i Kinneviks portfölj blir därför utvecklingen i tyska e-handelsbolaget Zalando en ofrånkomlig nyckelfaktor för Kinnevik-aktien framöver. På sätt och vis blir Zalandos öde också Kinneviks öde.

Historiskt har dock Zalando imponerat med en utomordentligt snabb expansion och omsättningstillväxt – men historiskt tillväxt gör inte dagens aktieägare rika.

Förväntansbilden på Zalando, vars aktie handlas på Frankfürtbörsen, är också högt ställd just nu, något som också återspeglas i marknadens prissättning av bolaget.

Aktien handlas till ett p/e-tal för innevarande år på över 60 gånger och 45 gånger för 2018, vilket är värderingsnivåer som vi i huvudsak finner på stekheta "framtidsbolag" som FAANG-klustret (Facebook, Amazon, Apple, Netflix och Google som numera heter Alphabet) i USA.

En del analytiker argumenterar dock för att Zalando har genomgått ett större investeringsprogram under flera år och att tillväxten därmed prioriterats framför lönsamheten, vilket medfört att vinsttillväxten inte riktigt infunnit sig i bolaget. När plattformen nu är på plats finns därmed goda förutsättningar för att marginalexpansionen och högre vinster ska ta vid framöver enligt konsensusestimaten.

Å andra sidan kan vi se hur konkurrensen intensifieras på klädhandel såväl online som offline, vilket modejätten H&Ms kräftgång också exemplifierar.

Att expandera marginalerna i denna miljö, där fri frakt och fria returer samt tilltagande priskonkurrens gör sig gällande, är en svår nöt att knäcka för både Zalandos bolagsledning som för Kinneviks tillträdande vd Georgi Ganev.

Om inte Zalando infriar vinstprognosen och på så vis ”växer in i värderingskostymen”, finns även en betydande nedsida i både Zalando och Kinnevik. Nästa rapport från Zalando kommer den 18 juli. Nästa rapport från Kinnevik kommer den 21 juli.

Mycket framgång är redan inprisad i dagens aktiekurs i Zalando och därmed i Kinnevik. Men hur det blir får vi se.

Christoffer Ahnemark

Författare Christoffer Ahnemark

FÖLJ KINNEVIK

Dela med dig