Analys SmartCraft: Sjunde kvartalet i rad som bolaget når sina mål
Detta är en betald analys på uppdrag av SmartCraft utförd av Analysguiden
Earn-out kostnader till HomeRun stör i kvartalet
Omsättningen steg med 19% till 90,6 (76,2) mnok i kvartalet, vilket var in linje med vår prognos. Rörelsekostnaderna ökade något, drivet av förvärvet av Elinn och den interna omorganisationen. Från 2023 kommer verksamheten att rapporteras utifrån landssegment och inte segmenten generella och specialiserade hantverkare.
Ebitda steg till 36,4 (27,6) mnok, med en ebitda-marginal om 40,2% (36,3%). I det fjärde kvartalet året innan påverkar omläggningen av hanteringen av semesterlöneskulden marginalen med lite över 2 procentenheter. Ebit ökade till 29,1 (20,5) mnok, med en ebitmarginal uppgående till 32,2% (26,9%).
Kvartalets resultat slutade på 12,0 (10,1) mnok, motsvarande en vinstmarginal om 13,3% (13,3%). I det sista kvartalet har finansnettot påverkats negativt med 12,7 mnok i earn-out kostnader för fjolårets förvärv av HomeRun, vilket är viktigt att tänka på. Justerat för denna engångskostnad var periodens resultat 24,7 mnok, vilket motsvarar en vinstmarginal på cirka 27% och mer i linje med övriga resultaträkningen.
För helåret ökade omsättningen med 23,2% till 333,4 (270,7) mnok, en ebitda på 128,7 (80,3) mnok och en ebit om 101,1 (57,6) mnok. Det motsvarar en ebitda-marginal om 38,6% (29,7%) och en ebitmarginal på 30,3% (21,3%). Resultatet för helåret landade på 66,9 (36,7) mnok, motsvarande en vinstmarginal om 20,9% (13,5%). Ingen utdelning föreslås utan kassaflödet ska användas för fortsatt tillväxt de kommande åren.
ARR växer med höga tvåsiffriga tal till en låg churn
Av kvartalets omsättning står de totala återkommande intäkterna för 96% och ARR (annual recurring revenue) från fastprisavtalen uppgår nu till 318,3 (266,8) mnok vid utgången av året, vilket motsvarar 91% av de återkommande intäkterna. På årsbasis är tillväxten i ARR 19%, drivet av förvärven av Elverdi och Elinn. Satsningarna inom kors- och nykunds- försäljning har också varit bidragande till ökningen. Bolagets churn (kundtapp) uppgick till 6,1% (6,3%) på årsbasis. Den lilla ökningen av konkurser i marknaden under det sista kvartalet har inte påverkat bolaget utan trenden är snarare att deras kunder fortsatt ökar antalet startade projekt och fakturering.
Upprepar vår riktkurs på 26 nok
Vi tycker det var ett bra kvartal och bolaget visar på fortsatt fina resultat och marginaler enligt våra förväntningar. Vi upprepar därför vår tidigare riktkurs om 26 nok på 12 - 18 månaders sikt.
Dela med dig
Intervju med SmartCrafts VD Gustav Line
Disclaimer: Syftet med Aktiespararnas eventverksamhet är att utgöra en mötesplats mellan börsbolag och investerare. Evenemangen möjliggör för investerare att kunna ställa frågor till bolagen innan eventuella investeringar. Aktiespararna ansvarar inte för informationen som medverkande bolag framför. Att ett bolag medverkar vid ett event arrangerat av Aktiespararna ska varken uppfattas som ett uttryck för att Aktiespararna rekommenderar en investering i bolaget, eller som att Aktiespararna på annat sätt uttrycker en uppfattning om bolaget. Medverkande börsbolag har betalat Aktiespararna för att presentera på evenemanget.