Cantargia: CAN10 rustar för fas 2
Strävar efter avtal under 2025
Cantargia hoppas kunna göra en ”transformativ transaktion” redan i år. Samtidigt understryker VD i sitt förord till rapporten för årets första kvartal att den affärsmässiga miljön för forskningsbolag är svag.
Vi spekulerar i att en transaktion för att vara transformativ kan handla om mer än ett traditionellt baktungt biotech-avtal om försäljning av licensrättigheter. Bolaget står inför ytterligare kliniska investeringar i båda CAN10 och nadunolimab och det är möjligt att ett brett partnerskap för något av dessa projekt skulle kunna skapa en mer stadig bas för framtida finansiering.
CAN10 stiger fram som värdeskapare
Cantargias fas 1-studie med CAN10 har på senare tid expanderat till att omfatta upp till 116 deltagare. De två första delarna av studien är slutförda och preliminära data från den första delen av studien, SAD eller single-ascending doses, visar att produkten verkar säker.
Efter att den andra delen av studien analyserats under innevarande kvartal räknar vi med att en rekommenderad dos för fas 2 slås fast.
Stora målgrupper för CAN10
Cantargia avser att starta två fas 2-studier med CAN10 så snart kassan tillåter. Patienter med hudsjukdomen hidradenitis suppurativa är den primära målgruppen, en diagnos som årligen drabbar ca 1,9 miljoner människor i världen. Mörkertalet är dock högre på grund av dåliga diagnosmetoder och begränsad arsenal av behandlingar.
Den sekundära målmarknaden utgörs av en annan dermatologisk sjukdom, atopiskt dermatit (AD), där en mindre explorativ pilotstudie är planerad.
TRIFOUR-resultat inom kort
Cantargias längst hunna projekt, antikroppen nadunolimab, väntas inom kort redovisa data från en fas 2-studie, TRIFOUR, på patienter med trippelnegativ bröstcancer. Ett tydligt numeriskt utfall skulle stärka bolaget i ansträngningarna att nå ett licensavtal för nadunolimab, men studiens design gör att vi inte förväntar oss statistisk signifikans till nadunolimabs fördel.
Motiverat värde kvarstår inför händelserik period
Cantargias kostnader under årets första kvartal steg något efter en lång rad av kvartal med sjunkande kostnader. Bolagets nuvarande kassa räcker inte till slutet av året och vi spekulerar i att ett partnerskap alternativt en riktad nyemission är huvudspåren denna gång. Motiverat värde för aktien på 5,5 kronor kvarstår.