Train Alliance:Substansrabatt trots stark värdeutveckling
Substansvärdet var 36,0 kr vid slutet av kvartalet
Train Alliance redovisade intäkter på 81,3 MSEK för Q3-25, jämfört med 70,5 MSEK under samma period 2024. Rörelseresultatet för Q3 uppgick till 18,3 (7,8) MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 23% (11). Detta var främst drivet av en mer lönsam produktmix där konsult- och konceptintäkterna fördubblades (21,4% jmf 10,5%) jämfört med 2024. Det justerade substansvärdet per aktie uppgick till 36,0 kr jämfört med 37,50 kr vid årsskiftet.
Händelser under kvartalet
Under tredje kvartalet 2025 präglades Train Alliance av fortsatt tillväxt och flera viktiga utvecklingssteg. Bolaget intensifierade arbetet med slussterminalen i Hallsberg och färdigställde ytterligare delar av järnvägsanläggningen i Borlänge, samtidigt som detaljplanearbetet i Västerås/Tillberga fortskred enligt plan. I Brista (Sigtuna) togs nästa steg i SMARTCargo-projektet, där även 50 mkr investerades i finansiella anläggningstillgångar kopplat till satsningen. Bolaget erhöll dessutom tillstånd från Inspektionen för strategiska produkter (ISP), vilket stärker dess roll inom totalförsvarsinriktade logistik- och infrastrukturprojekt. Den nationella plan som Trafikverket överlämnade till infrastrukturministern den 30 september innehåller flera delar som vi bedömer gynna Train Alliances verksamhet. Planen lyfter behovet av att åtgärda den växande underhållsskulden inom järnvägen, genomföra kapacitetsförstärkningar och samtidigt stärka totalförsvaret samt klimatanpassningen av infrastrukturen. Förslaget är nu ute på remiss till den 30 december och förväntas fastställas under våren 2026. I Sigtuna kommer huvudförhandlingar att hållas rörande en vattendom inom verksamhetsområdet. Utfallet kan påverka hur bolaget får disponera marken, vilket i förlängningen kan medföra vissa tidsförskjutningar i projektet. I nuläget löper arbetet dock enligt plan.
Omotiverat stor rabatt mot tillgångarna i bolaget
Train Alliance handlas fortsatt med en betydande rabatt i förhållande till det rapporterade substansvärdet på 36 kr per aktie. Givet bolagets starka tillgångsbas i attraktiva lägen och dess långsiktiga utvecklingspotential ser vi en fördelaktig risk/reward med begränsad nedsida. Bolaget fortsätter att göra framsteg i att göra mer mark "järnvägsklar", vilket den positiva utvecklingen i Sigtuna tydligt visar. Denna process väntas ha en positiv påverkan på substansvärdet över tid. Utöver detta har Train Alliance etablerat en ny verksamhet inriktad på återkommande konsultintäkter, där bolaget under året arbetat med järnvägslösningar och strategisk rådgivning för kommuner. Denna satsning väntas öka andelen återkommande intäkter från 2025 och framåt.
Baserat på en jämförande värdering upprepar vi vårt motiverade värdeintervall till 30 - 35 kr.