Waystream: Avvaktande orderingång under Q2
Detta är en betald analys på uppdrag av Waystream Group utförd av Analysguiden
Långsammare utrullning bland nordiska stadsnät
Waystreams omsättning minskade under Q2 med 15% till 24,6 mkr. Det justerade rörelseresultatet uppgick till -1,6 mkr, exklusive ej kassaflödespåverkande personaloptioner. Den svaga orderingången uppstod på grund av den avvaktande nordiska stadsnätsmarknaden. Flera av bolagets större befintliga stadsnätskunder sköt upp sina beställningar då de fortfarande hade produkter på lager. Tillsammans med att de beställningar man mottog under Q2 var mindre än väntat, ledde detta till att Waystream inte uppnådde sina finansiella mål för H1 2023. Trots ett H1 som inte levde upp till bolagets målsättningar väntar man sig en försäljningsökning under H2.
Första leveransen till Telia Estland utskickad
Waystream utvecklar fiberbaserad bredbandsutrustning, vilket innefattar switchlösningar och intelligenta routrar. I Sverige har bolaget haft stort fokus på stadsnät och blivit marknadsledande inom detta segment. Man avslutade 2022 med att teckna ett 3-årigt ramavtal med Telia Company för Norden och Baltikum. Man är nu inne i en intensiv testperiod där produkterna testas noga för att kunna fungera optimalt i Telias olika bredbandsnät. Under Q2 mottog Waystream den första beställningen under detta ramavtal och skickade en första leverans till Telia Estland. Bland andra ljusglimtar under Q2 märks en tillväxt i Centraleuropa på 76% och i Sverige på 27%. Vidare fullföljde man under Q2 leveransen till den tyska operatören Willy.tel i Hamburg.
Prognosjusteringar efter ett svagare H1
Efter ett H1 som inte levt upp till Waystreams målsättning justerar vi ned vårt försäljningsestimat för 2023 till 153 mkr (tidigare 162) samt vårt antagande om rörelsemarginal för helåret till 10% (tidigare 16%). Vi sänker även vår riktkurs till 64 kr (tidigare 84), vilket motsvarar ett P/E-tal på 20 räknat på estimerad vinst per aktie 2024. Trots ett Q2 med lägre orderingång är det långsiktiga tillväxt-caset för Waystream intakt. Att Europa ska gå från 80 till 200 miljoner hushåll med Gigabit-uppkoppling på 5 år skapar en starkt växande marknad för nätverksswitchar. Då kinesiska tillverkare som Huawei till största delen lämnat Europa har ”Made in Sweden” blivit något av en konkurrensfördel för Waystream. Med en konkurrenskraftig produktportfölj, förändrad konkurrenssituation på marknaden och en förbättrad komponentförsörjning, ser Waystream goda möjligheter att få avkastning på de investeringar man tagit inom teknik och marknad.