Analytikerns favoritcase bland klädbolagen
De senaste åren har de konsumentrelaterade bolagen på Stockholmsbörsen pressats hårt. Men i och med räntesänkningar och fallande inflation vekar motvinden avta och konsumentförtroendet ligger nu ligger på pre-covid-nivåer vilket är positivt för konsumentsektorn, menar Fredrik Ivarsson, som pratade på ABG Private Bankings investerarkväll förra veckan.
H&M och Boozt
Inom klädhandeln har Ivarsson två favoritcase: klädjätten H&M och nätmodehandlaren Boozt.
Vad gäller Boozt anser han att det är ”ett fenomenalt bolag som har lyckats växa både topline och vinst varje år, även efter pandemiboomen då e-handeln bromsade in. Boozt har potential att fortsätta växa med minst 10 procent per år under flera år framöver, samtidigt som marginalerna gradvis kan förbättras från dagens nivå på 5–6 procent till 7–8 procent”.
Han menar att marknaden undervärderar bolaget och ABGSC ser en uppsida på över 50% i aktien.
Vad gäller H&M anser Ivarsson att framtiden ser ljus ut med nye vd:n Daniel Ervér, där han ser ett starkare fokus på förbättrad onlineupplevelse och varumärkesbyggande, vilket redan anses ge resultat då septemberförsäljningen steg med 11%.
Varumärkesåtgärder och marknadsinitiativ väntas öka försäljningsvolymen och gradvis förbättra marginalerna. Och med ett P/E-tal på 16 ses ett attraktivt investeringsläge. Caset får även säd av att huvudägaren kontinuerligt köper aktier i bolaget.
LÄS MER: Vändningen dröjer - analytikern ser dock två köplägen i sektorn
LÄS MER: Upp till bevis för e-handlaren