Aktiespararna

"Det är för tidigt att ropa att faran över för H&M"

Av Cristofer Andersson
31 mars 20235 min lästid
Cristofer Andersson, analytiker hos Aktiespararna. .
Cristofer Andersson analyserar rapporten som fick aktien att rusa.

I flera rapportkommentarer samt artiklar har Aktiespararen lyft fram de risker som H&M står inför samt propagerat för vad och enligt vilken prioritering bolaget ska agera för att återvinna förlorad mark. I och med gårdagens färska och första rapport för räkenskapsåret 2023-2024 togs ett första av många fler nödvändiga steg. Att aktiemarknaden svarar med att handla upp aktien bedöms som fullt rimligt och passande.

Den 15 mars släppte H&M sina försäljningssiffror, vilka var mycket sämre än marknadens prognoser och aktien föll med över 8%. Sedan dess har analytiker och investerare sänkt mer eller mindre samtliga av sina estimat inför bolagets första kvartalsrapport. Detta är en orsak till att dagens rapport blir än mer positivt slående – ju lägre förväntningar, desto större potentiell uppsida. Att det sedan finns med en joker i form av Sellpy bidrar också till dagens ”wow”-effekt.

Siffror och nyckeltal. Under perioden december (2022) till och med sista februari 2023 ökade H&M-gruppens nettoomsättning med 12 %, från tidigare 49 166 msek till 54 872 msek. Om omsättningen studeras utifrån lokala valutor var den dock lägre, nämligen 3 %. Dock jämförs fortfarande siffrorna med den tid då bolaget var aktiva i Ryssland, Ukraina och Belarus. Exkluderat från dessa var omsättningsökningen 7 % i lokala valutor och 16 % mätt i svenska kronor.

Bruttomarginalen är fortfarande et utmaning för bolaget. Jämfört med föregående års period samt Q4 2022-2023 minskade den från 49,3 % respektive 49,7 % till 47,2 %. Det är inte ett styrkebesked, om än att det finns adekvata motiv såsom den fortsatt starka dollarn et cetera.

Rörelseresultatet, som av analytiker förväntades vara negativt, var starkt och steg från 458 msek till 725 msek, motsvarande en ökning om 58,2 %. Relativt Q4 2022-2023, då resultatet var 821 msek, motsvarade gårdagens rapporterade siffror en minskning om 11,6 %. Gällande rörelsemarginalen Q1 relativt Q1 2022-2023 var den 0,4 procentenheter bättre, från tidigare 0,9 % till 1,3 % - således ett styrketecken.

Sellpy, stigande kassaflöde och minskat varulager

En bidragande orsak till den starka rapporten i allmänhet, men det starka rörelseresultatet i synnerhet var uppvärderingen av intressebolaget Sellpy. Uppvärderingen motsvarar 999 msek och är av en engångskaraktär.

Vad som även stärker rapporten i dess helhet och som vittnar om en påbörjad positiv trend är det dels det starka och stigande kassaflödet, som ökar med 37 %, från 3 624 msek till 4 986 msek, dels det faktum att varulagret, valutajusterat, minskade med 16 %.

Ett steg i rätt riktning

H&M-gruppen har varit viralt i diverse medier de senaste månaderna, inte minst på grund av det kostnadsbesparingsprogram man har initierat. Utöver detta är bolaget en ständig måltavla och en tacksam hackkyckling när hållbarhet, miljö och ESG diskuteras. Att bolaget framgent kommer fortsätta vara ett objekt för nämnda debatt är något investerare bör ställa in sig på då familjen Perssons klenod är en sådan stor och därmed påverkade branschspelare.

Lyckas bolaget fortsätta på inslagen väg, med bland annat ett stigande och stärkt kassaflöde samt ett minskat varulager talar mycket för att de kommer fortsätta leverera bra rapporter. Dock har de att jobba med sin viktiga bruttomarginal.

H&M-gruppen är även förtjänta av sin starka nettokassa, om än att den minskade från 17 446 msek till 10 424, medan summan av likvida medel och outnyttjade kreditfaciliteter minskade från 42 848 msek till 38 923 msek, motsvarande en minskning om 40,2 % respektive 9,1 %. Orsaken till minskningen är ömsom besparingsprogrammet, ömsom de ökade satsningarna på bolagets digitala affär.

Summa summarum

Det finns mycket att gilla i H&M. Starka ägare, en stor nettokassa, starka kassaflöden och en ökad digital närvaro. Emellertid är det för tidigt att ropa att faran är över, för mycket arbete återstår. För den riskvilliga och långsiktiga kan en investering idag ses som ett alternativ, men för den mer riskaverta är rådet att avvakta. Det sägs att en gång är ingen gång, men två gånger är en vana. Kanske kommer vi få nöjet att vänja oss med nya vanor från det anrika bolaget?

LÄS MERH&M krossar förväntningarna - gör en oväntad vinst

Aktieanalyser

Dela med dig