Aktiespararna

Egna pengar och snabb kundanpassning ger Fenix Outdoor konkurrensfördel

Av Redaktionen
29 april 20223 min lästid

Årsstämma med aktieägarna på plats i Solna Strand

Efter paus med poststämmor är Fenix Outdoor tillbaka med deltagande på plats - i Solna Strand där de också har kontor. Fastigheten ägs sedan 2021 av Castellum.

Stora ägare dominerar

Martin Nordin, som är största ägare med cirka 15 procent av kapitalet och 53 procent av rösterna är ordförande i styrelsen och CEO, ledde stämman. Även i övrigt dominerar storägare.

Sedan 1983 är Fenix Outdoor börsnoterat, nu på Nasdaq Stockholm Large Cap. Bolaget har 8 384 aktieägare och börsvärdet är cirka 16,5 miljarder kronor. Fenix Outdoor är ett schweitziskt bolag och de mesta av informationsmaterialet är på engelska. Stämman hölls på svenska. Styrelsledamöterna omvaldes. Förutom Martin Nordin och Susanne Dahlsgaard Nordin äger ledamötena praktiskt taget inga aktier i Fenix Outdoor enligt årsredovisningen.

Fenix Outdoor har både A- och B-aktier och utdelningen beslutades på stämman till 2 kronor för A och 20 kronor för B.

God beredskap för förändringar

Martin inledde med att osäkerheten är större än någonsin och det gäller att ha beredskap så den egna verksamheten kan ställa om. Han säger att Fenix Outdoor är bra på att utnyttja möjligheter och medarbetarna har verktyg så att de snabbt vidta åtgärder när det sker omvärldsförändringar.

Ökade kostnader problem

Problem som hittills varit tydligast i USA där det är konkurrens om arbetskraft och snabba löneökningar. Kostnadstrycket väntas öka på alla marknader där Fenix Outdoor är verksamt. En fördel som Fenix Outdoor har jämfört med många konkurrenter är att de inte har några lån så höjd styrränta betyder inte direkt högre kostnad. De problem som internationella transporter har idag med till exempel containerbrist bedömer Martin ganska snart ska lösas. Långa leveranstider tar Martin också upp som problem. Det försöker de hantera bland annat genom att köpa upp råmaterial och ha på eget lager.

Från praktisk ryggsäck till internationella kvalitetsmärken

Martins far Åke Nordin grundade företaget i Örnsköldsvik år 1960. Den kända ryggsäcken Kånken säljs fortfarande - i förnyad färg och form. Över hela världen säljs Fenix Outdoors produkter via såväl egna kanaler som till grossister. De viktigaste marknaderna är Tyskland, Nordamerika och de nordiska länderna. De har flera egna hemsidor och säljer även via andra företags hemsidor.

Egna märken är Fjällräven, Tierra, Hanwag, Primus och Royal Robbins: alla kvalitetsprodukter för ett aktivt friluftsliv.

Fortsatt hög förändringstakt

Martin berättar att försäljningen i fysiska butiker har ökat under slutet av 2021 när restriktionerna pga Corona släpptes i Tyskland. Han berättade också att första kvartalet 2022 har de lyckats få fram varor och hålla försäljningen uppe tack vare stora ansträngningar i hela organisationen. Förändringarna fortsätter bland annat har bolaget vuxit snabbt och IT-resurserna har gått åt till nya avdelningar - och produkter. Nu måste systemen uppdateras. Samtidigt pågår en automatisering av lager för att möta förändrade kundbeteenden.


Dela med dig