Aktiespararna

Lättköpt utdelningsaktie

22 oktober 20216 min lästid
Att laga mer pengar blir gott för aktieägarna. Aktien kyls ner av en nu räddhågsen börs vilket skapat bra köpläge för mer långsiktiga. Köp Electrolux.

Nu går det bra, men aktien ser trött ut. Electrolux har som mål att växa med minst 4 procent och hålla en rörelsemarginal på minst 6 procent. Tittar vi bakåt i fem år har tillväxten uteblivit och marginalen legat på 4 procent. Sett tio tillbaka före pandemin snittar marginalen på 4,5 procent. Blickar vi framåt ligger målen inom räckhåll.

Vitvarumarknaden är historiskt sett svängig eftersom det handlar om kapitalvaror till kök och tvättrum. Att de är eldrivna är givetvis lugnande jämfört med omställningen på bilmarknaden.

Positiv pandemieffekt

Pandemin har påverkat 2020 och 2021 positivt. Intensiva hemvistelser både på arbets- och fritid har slitit mer på utrustning och lockat till uppfräschningar. Under andra halvåret 2020 blev den organiska tillväxten 16 procent. Första halvåret i år, med en omsättning på 59 miljarder kronor, visade fantastiska 31 procent.

Rörelsemarginalen på 7,2 procent överträffade målet och vinsten per aktie på 10,22 kronor var svårslagen. Men förväntningarna var höga och aktien rasade på halvårsrapporten.

Oförändrade volymutsikter

Utsikterna för Europa, Nordamerika, Asien med Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika är positiva och för Latinamerika oförändrade när det gäller volymer. Europa är hemmamarknad och huvudmarknad. Härifrån kom under första halvåret, med en marknadsandel på 17 procent, 39 procent av omsättningen och 46 procent av rörelseresultatet med en marginal på 9,1 procent.

Nordamerika står för 32 procent av omsättningen men här är marginalen bara 5,5 procent och andelen av rörelseresultatet 23 procent. Latinamerika och Asien m fl svarar för 16 respektive 13 procent av omsättningen och har bra lönsamhet med marginaler på 8,1 respektive 9,3 procent.

Högre kostnader framöver

Halvårsrapporten innehöll också varningar för högre kostnader för råmaterial, elektroniska komponenter och besvärlig logistik framöver. Att prishöjningar också fortsättningsvis ska kompensera för problematiken räckte inte för att hålla aktien uppe. Komponentbrist håller ju tillbaka antalet levererade, allt intelligentare, vitvaror. Prioriteras de bäst prissatta och lönsamma produkterna kan resultateffekterna ändå bli små.

Fokus på digitalisering

Ökad digitalisering, eller automation, i den egna produktionsapparaten pågår nu intensivt. Det sänker kostnader och stärker konkurrenskraften gentemot lågprisimport, främst från Asien. Minst lika intressant är fortsatta satsningar på innovation och marknadsföring som gör produkter och varumärken mer attraktiva, premium, och alltså bäddar för högre priser. Sammantaget är det en värdeskapande strategi med mer nöjda kunder och, om det går vägen, aktieägare.

Att lyfta lönsamheten i Nordamerika är viktigt men svårt. Marknadsandelen på 12 procent är liten jämfört med höglönsamma ledaren Whirlpool med över 35 procent. Kostnadseffektivisering pågår här, liksom i Brasilien, och effekterna bör synas nästa år.

Trots investeringar i allt modernare produktionsapparat och andra satsningar var den finansiella ställningen vid halvårsskiftet strålande med en nettokassa på 3,2 miljarder kronor eller 8 kronor per aktie. Justerat för leasing och pensionsskuld var nettoskulden i sammanhanget obetydliga 1 miljard kronor. Att låna en slant är i rådande ränteläge för billigt att tacka nej till.

Utdelningar

Styrelsen beslutade därför att göra utdelningspolitiken mer generös. Beslut togs om en extrautdelning på 17 kronor i form av inlösenaktier som gavs ut i början på oktober. Framöver ska cirka 50 procent av vinsten delas ut och därtill kommer beslut om återköp av egna aktier att bli normalt och lär inledas redan i november. Det leder till att huvudägaren Investors ägarandel på 17,6 procent successivt ökar. Detsamma gäller för alla som behåller sina aktier.

Återköps till exempel 5 procent av utestående aktier, som handlas med p/e-tal på 10, ökar vinsten per aktie för återstående aktier i dessa tider med 5 procent. Givet att p/e-talet ligger kvar ska i så fall aktien stiga med 5 procent. Tillsammans med direktavkastningen på 5 procent ger aktien i så fall 10 procent. Det är riktigt bra och sett som utdelningsaktie toppen. Det är inte helt säkert trots att Electrolux nu har 102 år på nacken och är en global spelare. Men riskjusterat är avkastningen överdrivet hög.

Värdering

Aktiens p/e-tal på knappa 10 räknat på ungefär oförändrade vinster per aktie för innevarande och nästa år är alldeles för lågt. Ställer vi vinsten mot aktiekursen handlar det om drygt 10 procent ”ränta”. Därför kan återköpen av aktier bli ganska omfattande. Försiktigtvis räknar vi med 5 procent färre aktier i genomsnitt nästa år.

Ser vi på företagsvärdet (börsvärde plus nettoskuld) och ställer det mot rörelseresultatet blir nyckeltalet (EV/Ebit) bara 7. Vänder vi på det handlar ”räntan” före skatt om dryga 14 procent. Ställt mot omsättningen värderas Electrolux till endast 44 procent vilket ska ses i ljuset av att rörelsemarginalen är låg.

Slutsats

Låg värdering med dessa nyckeltal signalerar att börsen är skeptisk till den globala vitvarumarknaden och inte minst till Electrolux värdeskapande möjligheter. Infrias eller överträffas förväntningarna i niomånadersrapporten (27:e oktober) kan likväl skepsis inför framtiden bestå. Bakslag ska komma och frågan är bara när.

Med skepsis inräknad i aktiekursen finns det å andra sidan inte starka skäl att oroas för eventuellt svaga, kommande rapporter. Då får skeptikerna rätt och byter kanske fot. Chansen att det blir bättre än vad som är inräknat i kursen är god. Målkursen är därför 225 kronor motsvarande p/e-tal på 12. Med den uppsidan tillsammans med kommande utdelningar på ett års sikt är köprådet självklart.


Dela med dig