Annons

Miljövänligt värdeskapande från gamla däck – Waste to Value

23 maj 20253 min lästid
Enviro är ett miljöteknikbolag med egenutvecklad och patenterad pyrolysteknik för återvinning av kasserade och uttjänta däck som i dagsläget räknas som avfall och därmed har en låg inköpskostnad. Genom processen utvinns värdefulla råvaror såsom kimrök, pyrolysolja och stål, vilka kan återanvändas inom bland annat däck-, kemi- och oljeindustrin, med stora både ekonomiska och miljömässiga fördelar. Bolagets teknologi är beprövad och i dess anläggning i Åsensbruk har kommersiella leveranser pågått sedan 2016. Teknologin skall appliceras i industriell skala vid en ny anläggning i Uddevalla som uppförs inom ramarna för Joint Venture-bolaget Infiniteria som Enviro bildat tillsammans med den internationella infrastrukturinvesteraren Antin Infrastructure Partners och med stöd av Michelin. Ambitionen med Infiniteria är att bygga däckåtervinningsanläggningar på fler platser i Europa, med det långsiktiga målet att uppnå en årlig kapacitet om en miljon ton uttjänta däck.

Bolagets bakgrund och historik

Scandinavian Enviro Systems är ett svenskt miljöteknikföretag grundat 2001, som utvecklat en patenterad teknik för att värdefulla återvinna material från uttjänta däck, såsom kimrök, olja och stål. Företaget har sitt säte i Göteborg och har genom åren etablerat samarbeten med stora aktörer, däribland Michelin, som blev största ägare 2020. Enviros teknik har fått industriell acceptans och används nu i satsningar på storskalig däckåtervinning, med målet att bidra till en mer cirkulär ekonomi inom fordonsindustrin.

Hög lönsamhet i stor skala – Waste to Value

Enviro och Antin planerar att genom Infiniteria uppföra en serie däckåtervinningsanläggningar runtom i Europa. En typanläggning i denna satsning förväntas kunna hantera cirka 70 000 ton däck per år. Tack vare Enviros teknik bedöms dessa anläggningar kunna uppnå en stark lönsamhet, där en fullstor anläggning kan nå en EBITDA-marginal på omkring 60 procent före overhead- och licenskostnader. Detta möjliggörs bland annat av att uttjänta däck betraktas som avfall (waste) och därmed har en låg inköpskostnad, samtidigt som den återvunna kimröken och oljan kan säljas vidare som värdefulla råvaror.

Konkret efterfrågan

Efterfrågan på Enviros återvunna produkter är stark, vilket tydligt framgår av de långsiktiga leveransavtal som tecknats med välkända företag som Michelin, Nokian Tyres, Preem och H&R Group. Dessa avtal, med ett sammanlagt värde på omkring två miljarder kronor, bekräftar det växande intresset för hållbara råvarualternativ inom industrin.

Stor miljömässig potential

Enviros teknik möjliggör en kraftig minskning av koldioxidutsläpp – upp till 93 % – jämfört med traditionell tillverkning av däck som använder nyproducerad, fossilbaserad kimrök. Genom att återanvända denna råvara bidrar tekniken till ökad resurseffektivitet och en mer cirkulär användning av material. Dessutom kan den pyrolysolja som utvinns i processen ersätta fossil olja, vilket ytterligare minskar miljöpåverkan.

Sista steget inför kommersialisering

Den första fullskaliga anläggningen, som blir en viktig modell för den fortsatta expansionen i Europa, byggs just nu i Uddevalla. Den förväntas tas i drift i slutet av 2025 och nå sitt första operativa mål – ett så kallat Provisional Acceptance Certificate (PAC), motsvarande cirka 65 procent av full kapacitet – under mitten av 2026.

Om emissionen

Enviro genomför nu en företrädesemission för att stärka balansräkningen och fortsätta utvecklingen. Emissionen har garantiåtaganden om 60,5%, teckningsindikation om 18,3% och teckningsåtaganden om 1,9% och är följaktligen säkerställd till cirka 80%. Erbjudandet presenteras i sammandrag nedan.

Teckningsperiod: 2025-05-20 till 2025-06-03

Emissionslikvid: 297,6 MSEK före emissionskostnader

Teckningskurs: 3,32 SEK per unit (4 aktier & 1 teckningsoption)

Läs mer och ta del av erbjudandet!

Dela med dig