Svensk Handel spår bättre tider för flera delar av marknaden
Framtidstron ser dock lite ljusare ut för butikshandeln och partihandeln som båda prognostiseras till att öka från låga nivåer.
”Trenden fortsätter i rätt riktning för både butikshandeln och partihandeln, vilket givetvis är positivt. Men vi ska komma ihåg att branschen genomgått ett stålbad under de senaste åren i form av bland annat dykande försäljning och sämre lönsamhet. De positiva signalerna behöver också snart synas i siffrorna, säger” Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Tuff konkurrens
E-handelns framtidsförväntningar backar istället efter några månaders ökning. Vad som bland annat hotar den svenska e-handeln är att marknadsandelar går till företag som Temu och Shein som finns i tredje länder.
”Att onlinemarknadsplatser från tredje land kan agera utifrån helt andra regler än svenska och europeiska handelsföretag är ett växande problem för såväl handlare som konsument. Därutöver är det högst problematiskt utifrån ett hållbarhetsperspektiv. De svenska EU-parlamentariker som nu fått mandat måste sätta frågan högt på dagordningen, säger Sofia Larsen.