Aktiespararna

Verkstadsjätten ökar vinsten och orderingången

Av Finwire/Redaktionen
21 april 20232 min lästid
Verkstadsbolaget Sandvik redovisar ett justerat ebita-resultat i första kvartalet 2023 i linje med analytikernas förväntningar. Orderingången och intäkterna kom in högre än väntat.

Verkstadsbolaget Sandvik redovisar ett justerat ebita-resultat i första kvartalet 2023 i linje med analytikernas förväntningar. Orderingången och intäkterna kom in högre än väntat.

Nettoomsättningen steg 24,3 procent till 30 968 miljoner kronor (24 921). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 29 594 miljoner kronor. I fast valuta var tillväxten 18 procent, varav 13 procent organisk.

Det justerade ebita-resultatet uppgick till 6 119 miljoner kronor (5 043), väntat var 6 155 miljoner kronor, med en justerad ebita-marginal på 19,8 procent (20,2).

Jämförelsestörande poster som påverkade ebita uppgick till -45 miljoner kronor.

Justerat rörelseresultat uppgick till 5 638 miljoner kronor (4 730), med en justerad rörelsemarginal på 18,2 procent (19,0).

Resultatet före skatt var 5 063 miljoner kronor (4 432).

Resultatet efter skatt blev 3 816 miljoner kronor (3 395).

Orderingången landade på 34 363 miljoner kronor (30 474), vilket är 4,5 procent högre än analytikerkonsensus på 32 869 miljoner kronor. I fast valuta var tillväxten 6 procent, varav 2 procent organisk.

Fritt operativt kassaflöde uppgick till 3 710 miljoner kronor (2 292).

- Vi fick en stark inledning på 2023. Med fortsatt bra momentum och god exekvering av verksamheten kunde vi leverera en tvåsiffrig intäktsökning, och top line var rekordhög. Vår kortcykliska verksamhet noterade en positiv efterfrågan inom alla kundsegment och gruvverksamheten förblev robust, med en hög aktivitet på eftermarknaden. Vi tog ytterligare steg i vår tillväxtstrategi genom att slutföra två förvärv. Även verksamheten för batterielektrisk utrustning (BEV) visade på en mycket god utveckling, kommenterar vd Stefan Widing i delårsrapporten.

- Jag är nöjd med kvartalets resultat, och det solida genomförandet av vår tillväxtstrategi. Vi levererade stark tillväxt och alla affärsområden kompenserar nu fullt ut för kostnadsinflationen, fortsätter Stefan Widing.

Dela med dig