Aktiespararna

Swedish Matchs vita snus lyfter Philip Morris

Av Cristofer Andersson
6 februari 20244 min lästid
Cristofer Andersson, analytiker på Aktiespararna, skriver om Philip Morris.
I slutet på 2022 köpte det amerikanska tobaksbolaget Philip Morris Swedish Match för 176 miljarder kronor. Trots att flera aktörer ansåg priset för lågt kom det efter godkännande från både EU-kommissionen samt Finansinspektionen att gå igenom. Utifrån Philip Morris senaste rapport tycks bolaget ha gjort en home run på förvärvet.

Den främsta anledningen till Philip Morris förvärv av Swedish Match var det vita snuser, Zyn. Snus är inte en global marknad, utan är mer en lokal produkt för Sverige och Finland. Emellertid har det vita snuset, som enbart innehåller nikotin, och således ingen tobak, vuxit med en snabb hastighet de senaste åren. Detta har gjort att andra tobaksbolag, såsom British American Tobacco och Altria, också satsat på det mycket lönsamma segmentet. Men de har inte klarat av att prestera lika bra som Zyn.

Nya regler på gång

Den snabba tillväxten har fått flera myndigheter att dra öronen åt sig. Redan nu är produkten förbjuden i Nederländerna, Belgien samt delar av Tyskland och den 4 januari rapporterade nyhetstjänsten Politico att EU-kommissionen förbereder en revision av unionens tobaksregleringar. Den omfattar just nu vanligt snus, men inte det vita. Men enligt uppgifter som Politico tagit del av föreslås att det nuvarande förbudet mot vanligt snus i framtiden även ska inkludera vitt snus. En del av oron kommer från det vita snusets dragningskraft på unga människor, vilket Tobaksfakta rapporterade om i december 2023. Farhågan är att de smaksatta påsarna kan vara en inkörsport till hälsovådliga tobaksprodukter.

Ännu är inget beslutat, men skulle det gå igenom kommer tobaksbolagen få svårare att få både den övre och undre raden i resultatrapporterna att stiga framgent.

Philip Morris och Zynförsäljning

I november 2022, det vill säga i samband med Q3-orna och förvärvet, sålde Swedish Match 63,6 miljoner dosor. Ett år senare, det vill säga Q3 2023, rapporterade Philip Morris att försäljningen ökat med 65,7 % för att uppgå till totalt 105,4 miljoner dosor.

”En enastående prestation som återspeglade fortsatt bred styrka över hela landet”, skrev Philip Morris vd, Jacek Olczak, i rapporten.

Jämfört med den mer traditionella tobaksförsäljningen, som enbart ökade 4,3 %, är det inte svårt att se vad som bidrog mest till såväl en total ökad omsättning om 16,4 % som att justerad vinst per aktie steg 20,3 %.

Swedish Matchs ansågs vara ett fantastiskt bolag

Innan Swedish Match köptes upp ansåg flera aktörer och experter att bolaget var ett av Stockholmsbörsens finaste och mest välskötta. Bolagsledningen var mycket duktig på att ständigt förbättra marginalerna, men också med att använda det fria kassaflödet (en position vi ser Evolution ta över). Av detta delades en viss summa ut, mem bolaget återköpte också egna aktier och återinvesterade i den befintliga verksamheten. Ränta-på-ränta-magin var här mycket tydlig.

Men då det saknades starka ägare i det svenska bolaget möttes Philip Morris aldrig av något nämnvärt motstånd vid sitt köp. Förvisso tvingades de höja budet från 105 kronor till 116 kronor per aktie, men trots det kan man konstatera att om den starka utvecklingen fortsätter kommer snart förvärvet (i.e. investeringen) ha betalat av sig. Således kan Philip Morris skratta hela vägen till banken, medan AB Sverige står kvar med en lång näsa.

Philip Morris kommer med sin årsrapport den 8 februari.

LÄS MER: Analytikern: "Finns en risk att Intrum kapsejsar på vägen"

LÄS MER: Aktiechefen: Så går börsen kommande månaderna

Marknadsanalyser

Dela med dig